• dogcatbird

    Vi gör av med 3198 kr på mat varje månad. Vad är normalt?

    Hej!


    Min sambo och jag gör av med 3198 kr på mat på en månad - då har vi två barn varannan vecka, dvs de är hemma två veckor på en månad.


    Är det "normalt"? Jag tänker mycket på priser, men min sambo tror att vi gör av med för mycket på mat.

  • Svar på tråden Vi gör av med 3198 kr på mat varje månad. Vad är normalt?
  • Erica94

    Det är inte för mycket. Konsumentverkets riktlinjer är 1900kr/vuxen (om lunch äts ute) annars 2500kr. Bara det är 3800kr alternativt 5000kr. Plus barn på halvtid, vilket varierar mellan 810-1700 kr! Så absolut inte, snarare lite!

  • dogcatbird
    Erica94 skrev 2018-10-15 19:09:49 följande:

    Det är inte för mycket. Konsumentverkets riktlinjer är 1900kr/vuxen (om lunch äts ute) annars 2500kr. Bara det är 3800kr alternativt 5000kr. Plus barn på halvtid, vilket varierar mellan 810-1700 kr! Så absolut inte, snarare lite!


    Tack! Det är ju vad jag trodde, men han tycker att vi "handlar för ofta" och att det blir extra grejer man köper då.


    Jag kan gå med på att man kan handla färre gånger och kanske inte impulsköpa något, men känner att jag håller mig "i schack" och inte bara plockar på mig.

  • Zizazi

    3200 är jäkligt lite för er i familjen. Ni är 2 vuxna och 2 vv. Det är samma som 2 vuxna och 1 barn på heltid.

  • Pentra

    Skulle nog vilja påstå att ni ligger en bra bit under medel när det gäller era utlägg på mat. Ni verkar hantera matpengarna sunt, om ni dessutom handlar nyttig mat. Och, då spelar det ju ingen roll om ni handlar flera gånger i veckan, så länge som summa summarum är så låg. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Hellishen

    Två vuxna och ett barn handlar nog aldrig för mindre än 5000 i månaden, ofta betydligt mer, och då är utelunch inte inräknat. Så jag föreslår att du säger åt din man att han gärna får visa dig hur det går att spara pengar på maten och så får han sköta handlingen en månad ;)

  • gbgumman

    Två vuxna och två barn lägger mellan 6000-7000 kr i månaden. 

  • Mandel

    Fast vad skulle vara normalt? Ni måste ju titta på er och se vad som är normalt för er efter de önskemål och krav ni har.

    Själv är jag petig med mat och noga med ursprung, innehåll osv. Skulle aldrig falla mig in att äta billig och mat full med tillsatser bara för att spara några hundringar varje månad för att sedan bli sjuk i framtiden av alla tillsatser och trams.

    Är även noga med smak och är även jäkligt bra på att laga mat så det är knappt ens en riktig finrestaurang imponerar på mina smaklökar.
    Bra råvaror är ett krav!
    Därför får mat kosta mer för mig och 7.000kr i månaden för 2 vuxna, 1 matvägrare och ett vanligt barn ser jag inte som något problem alls.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Duckan

    Det låter som en väldigt låg summa för mat. Grattis till lyckad shopping säger jag.

  • Maja37
    dogcatbird skrev 2018-10-15 18:47:01 följande:

    Hej!


    Min sambo och jag gör av med 3198 kr på mat på en månad - då har vi två barn varannan vecka, dvs de är hemma två veckor på en månad.


    Är det "normalt"? Jag tänker mycket på priser, men min sambo tror att vi gör av med för mycket på mat.


    Äter ni makaroner och ketchup varje dag eller? Vad är det för jävla snålsambo du har? Låt han handla maten om det inte passar. Vi gör av med 7000kr/mån, 2 barn varannan vecka, då är dock hygienartiklar och toapapper etc inräknat.
  • TQR735

    Det var billigt.

    Jag lägger ca 2500 i månaden på bara lunch, därefter 3000-6000 på mat hemma och 2000-5000 på middagar ute.

  • amaliaj

    Herregud vad lite tänker jag. Vi är 5 pers, två tonåringar o en 7 åring, maken och jag. Vi sätter in 12000 varje månad som ska räcka till mat, förbrukningsgrejer o barnens aktiviteter. Brukar ofta få lägga till mer. Vi är iofs höginkomsttagare och inte så noga. Maten kostar ca 2000 i veckan tror jag. Vi är guldkunder på ICA Nära

Svar på tråden Vi gör av med 3198 kr på mat varje månad. Vad är normalt?