• Strulls

    Svårt att se kön?

    Hej! Jag var på ultraljud och då hade vårat lilla mirakel benen uppe och döljde sitt kön, så barnmorskan visade oss under ifrån och sa att hon såg pungen. Så hon är 90% säker sa hon att det är en liten pojke vi ska få!

    Men jag vill vara 100% säker på kön för att förberedda saker för mitt lilla mirakel.

    Är det någon som vart med om samma och sen fått en liten dotter istället?

    Är det någon som gjort ultraljud bara för att se kön?

  • Svar på tråden Svårt att se kön?
  • EpicNurse
    Strulls skrev 2018-10-16 09:01:30 följande:

    Hej! Jag var på ultraljud och då hade vårat lilla mirakel benen uppe och döljde sitt kön, så barnmorskan visade oss under ifrån och sa att hon såg pungen. Så hon är 90% säker sa hon att det är en liten pojke vi ska få!

    Men jag vill vara 100% säker på kön för att förberedda saker för mitt lilla mirakel.

    Är det någon som vart med om samma och sen fått en liten dotter istället?

    Är det någon som gjort ultraljud bara för att se kön?


    Man kan aldrig vara 100% säker. Man kan se vad det sannolikt är för könsorgan på fostret men man kan aldrig säga till 100%.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Strulls

    Jo jo jag förstår att om hon sett en pung så är det ju stor sannolikhet en pojke. Men hon sa att de kunde isf vara navelsträngen också därför hon inte var helt säker.

  • Fia 28

    Har ju även stor betydelse vilken vecka du gjort ultraljudet i. Sist gjorde jag ett ganska sent ultraljud och då syntest både penis och pung så klart så de va 100% säkert att de var en pojke. 

  • Delilah2001

    Samma här, i vecka 19. Bm såg pung och gissade på pojke.

    Är i vecka 27 nu, så har inte facit ännu! Men känner mig helt säker på att det är en pojke :)

    Har dock hört att flickor ibland kan förväxlas med pojkar pga att de är svullna och det kan misstas för en pung.

    Så en pung är inte alltid en pung, med andra ord.

  • Delilah2001

    Jag gjorde könsultraljud med tvåan, i vecka 17+6.

    Numera gör man ju inte förrän typ 10 veckor senare, och då kan man lika gärna vänta till födseln känner jag.

  • neaaaak

    Jag har kollat kön men inte hos bm utan hus en specificerad klinik för det. Det stämde . Kommer även kolla denna gång :)

    Har däremot 2 st kompisar som kollat hos sin vanliga bm och då har hon sagt att hon varit helt säker på att ena var en tjej och andra var en pojke. Men det kom ut tvärtom :)

  • Aducia

    Jag var på RUL i vecka 22-23 och i den veckan är det väldigt tydligt att urskilja på pojke eller flicka.

    Vår visade tydligt sin snopp och jag frågade av ren nyfikenhet "Hur stor sannolikhet är det att det inte bara är en svullen snippa?". Då svarade hon väldigt säkert "I denna veckan så är inte flickorna så svullna. Och på mina 37 år har jag aldrig sett en snippa som ser ut såhär".

    Så rättare sagt, ju senare du gör RUL desto säkrare är det såklart. Om du gjorde tidigare än vecka 21 kan det helt klart vara en svullen snippa istället eller som du skrev, navelsträngen.

    Om du vill vara säker hade jag bokat in ett tillväxtultraljud lite senare i graviditeten, när de börjat mäta din mage och sådant. Varför jag menar att du ska göra det senare är för att det kan finnas en chans att du blir erbjuden TUL ändå på grund av att magen inte växer som den ska eller du har graviddiabetes.


    BF 21/1-2019 ///// MF 6/4 2017 - Vecka 7 (6+4)
  • babydreams

    Gjorde rul förra gången i vecka 20, BM sa att hon tyckte sig se en pung så svaret var 90% pojke. Ut kom en pojke :)

Svar på tråden Svårt att se kön?