• Anonym (newbi)

Hur funkar med röda dagar när man har föräldrapenning?

Jag planerar min föräldraledighet med start i mitten av januari.

Jag har hört att man förlorar både föräldrapenning och föräldradagar vid röda dagar kring tex. jul. Förstår dock inte hur jag ska ska ta ut semester istället för att förlora föräldradagar. Någon som vet och kan hjälpa med tips hur jag ska planera ut dagarna??

Fakta
    Föräldraledighet från mitten av januari
    Tänkt vara föräldraledig 16-18 månader
    Ta ut max 2-3 dagar/vecka första året. Mindre om möjligt.
    Kommer ha 28 semesterdagar jag kan planera ut runt storhelger som jul osv.

Vad behöver jag tänka på?

• Svar på tråden Hur funkar med röda dagar när man har föräldrapenning?
  • Anonym (6)

Skulle du ha jobbat de röda dagarna eller är du alltid ledig de röda dagarna?

• Anonym (newbi)
    Anonym (6) skrev 2018-10-16 14:50:05 följande:

Skulle du ha jobbat de röda dagarna eller är du alltid ledig de röda dagarna?

Va ledig
  • Guapa

Jag har "semesterplanerat" som så att jag lagt semesterdagar runt ledigheter, dvs semester mellan 23 dec och 7 januari, från skärtorsdagen till dagen efter annandag påsk osv. Ofta några dagar extra så det inte ser alltför illa ut. Ingen har sagt något från arbetsgivarens sida.

Bra att ha i åtanke att man bara har rätt till 3 föräldraledighetsperioder per år. Kolla även upp om du får föräldralön/föräldrapenningstillägg och vilka villkor som gäller. Hos vissa arbetsgivare gäller de bara den första föräldraledighetsperioden och då gäller det att ha så lång sammanhängande föräldraledighet som möjligt.

• Anonym (newbi)
    Guapa skrev 2018-10-16 18:24:35 följande:

Jag har "semesterplanerat" som så att jag lagt semesterdagar runt ledigheter, dvs semester mellan 23 dec och 7 januari, från skärtorsdagen till dagen efter annandag påsk osv. Ofta några dagar extra så det inte ser alltför illa ut. Ingen har sagt något från arbetsgivarens sida.

Bra att ha i åtanke att man bara har rätt till 3 föräldraledighetsperioder per år. Kolla även upp om du får föräldralön/föräldrapenningstillägg och vilka villkor som gäller. Hos vissa arbetsgivare gäller de bara den första föräldraledighetsperioden och då gäller det att ha så lång sammanhängande föräldraledighet som möjligt.

Så om jag tar semester 23 dec 2019-7 jan 2020 så förlorar jag inte på det?
  • Guapa
    Anonym (newbi) skrev 2018-10-16 19:07:20 följande:

Så om jag tar semester 23 dec 2019-7 jan 2020 så förlorar jag inte på det?

På vilket sätt förlorar menar du? Du "vinner" ett antal röda dagar som ger dig lön utan att ta onödiga semesterdagar ifrån dig.

Huruvida det påverkar ev föräldrapenningstillägg vet jag inte då jag inte vet hur ditt avtal ser ut. Vanligtvis får man 10% av lönen i 6 månader, men det kan skilja sig åt. Vissa har ett helt år medan andra inte får något alls.
  • telly

Jag trodde man var tvungen att ta ut fp även på röda dagar och arbetsfria dagar tex julafton för att bibehålla sin SGI (efter barnet fyllt ett år)? Hur ska FK kunna veta om man skulle jobbat då eller inte? Skillnaden är väl att man kan avbryta föräldraledigheten och gå in på jobb fast man är ledig och därmed få lön, men frågan är väl om arbetsgivaren tillåter det?

Rätta mig om jag har fel!

Glad norrländska med triss i tjejer!
  • Guapa
    telly skrev 2018-10-20 10:13:52 följande:

Jag trodde man var tvungen att ta ut fp även på röda dagar och arbetsfria dagar tex julafton för att bibehålla sin SGI (efter barnet fyllt ett år)? Hur ska FK kunna veta om man skulle jobbat då eller inte? Skillnaden är väl att man kan avbryta föräldraledigheten och gå in på jobb fast man är ledig och därmed få lön, men frågan är väl om arbetsgivaren tillåter det?

Rätta mig om jag har fel!

Om man tar ut semester återgår man ju till jobb just den perioden. Min arbetsgivare kräver att vi tar ut ett visst antal semesterdagar per år. De vill inte att man sparar en massa dagar. Det i kombination med rätten att ta föräldraledigt 3 perioder per år gör det svårt att neka semester under ex julveckorna. Men det kan säker vara olika på olika arbetsplatser.
Svar på tråden Hur funkar med röda dagar när man har föräldrapenning?