• Emisss

Vallmofrön falskt utslag Opiater

Hej! Jag lämnar urinprov varje vecka, denna gången visade stickprovet att jag var positiv på morfin fast jag vet 100% att det absolut inte kan stämma jag har inte tagit några droger överhuvudtaget på cirka ett halvår om inte ännu mer. Dom tog tre stickprov på två olika urinprov samma dag då jag insisterade på att få ta ett till för att jag vet att så länge inte någon drogat ner mig(osannolikt då jag aldrig går ut), kan det här inte stämma. Dom kommer skicka iväg provet på labb analys.

Men så kom jag på att jag hade ätit kanske tre mackor med vallmofrön kvällen innan, och samma dag som stickprovet hade jag ätit två mackor på morgonen och en macka kanske 20 min innan provet. Har fått förklarat för mig av min vän att det kan ge falska utslag på morfin, och har även sökt runt lite överallt och det är tydligen ett ganska känt fenomen.

Men frågan är då, när dom skickar iväg det på labbanalys för ?verifikation?, kan dom då konstantera att det är vallmofrön och inte narkotika jag tryckt i mig? Jag är jätte orolig nu att detta ska ge mig problem när jag vet att jag är helt och hållet oskyldig förutom från att ha hetsäter mackor det senaste dygnet! Det måste ju gå och bevisa att det inte är narkotika?! Och kollar dom sånt automatiskt på labbanalys eller borde jag ?tipsa? dom sig tar proverna om att jag ätit massor av vallmofrön?? PANIK

• Svar på tråden Vallmofrön falskt utslag Opiater
  • Pentra

Ja, bröd med vallmofrön kan göra så att testet visar positivt gällande morfin. Om du äter flera mackor. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Emisss
    Pentra skrev 2018-10-16 23:41:25 följande:

Ja, bröd med vallmofrön kan göra så att testet visar positivt gällande morfin. Om du äter flera mackor. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Tack för svar! men eftersom vallmofrön syns på drogtest på stickorna, så måste det väl synas på laboratorium att jag ej fått i mig narkotika?? Är jätte rädd nu att jag ska bli oskyldigt straffad på något sätt för att jag endast ätit mackor
  • Pentra
    Emisss skrev 2018-10-16 23:46:31 följande:
    Tack för svar! men eftersom vallmofrön syns på drogtest på stickorna, så måste det väl synas på laboratorium att jag ej fått i mig narkotika?? Är jätte rädd nu att jag ska bli oskyldigt straffad på något sätt för att jag endast ätit mackor

Om ett drogtest visar positivt på opiater så finns det ett ytterligare, mer förfinat test, som man kan göra, och i detta går att avgöra om morfinet kommer ifrån vallmofröbullar eller heroin. Du måste berätta att du ätit mackor med vallmofrön. Sån't äter ju var och varannan människa. Vissa hostmeficiner och bl.a. vanliga Treo Comp ger också positivt utslag när det gäller opiater. ... Förstår din frustration. Hoppas att det löser sig för dig. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Anonym (Yen)

Du berättar att du ätit dessa mackor, de kommer troligen ta fram värden för dina test och se om värdena stämmer med den mängd vallmo-mackor som du uppger att du ätit! Skulle värden visa på att de motsvarar 50 vallmofrallor så förstår de ju att du tagit något annat!

• Bananböjaren

Haha, nej man kan inte göra ett positivt test genom att äta bröd med vallmofrön. Det finns inget opium i fröna, noll, det är nått som knarkare försöker med när dom åkt dit. Du knarkade och åkte fast, ta konsekvenserna.

• Bananböjaren
    Pentra skrev 2018-10-17 00:14:03 följande:

Om ett drogtest visar positivt på opiater så finns det ett ytterligare, mer förfinat test, som man kan göra, och i detta går att avgöra om morfinet kommer ifrån vallmofröbullar eller heroin. Du måste berätta att du ätit mackor med vallmofrön. Sån't äter ju var och varannan människa. Vissa hostmeficiner och bl.a. vanliga Treo Comp ger också positivt utslag när det gäller opiater. ... Förstår din frustration. Hoppas att det löser sig för dig. ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Det finns nog ingen som skriver så mycket lögner och skit som du. Nej Treo comp ger inte några utslag för opium.
  • Anonym (Yen)
    Bananböjaren skrev 2018-10-17 08:24:33 följande:

Haha, nej man kan inte göra ett positivt test genom att äta bröd med vallmofrön. Det finns inget opium i fröna, noll, det är nått som knarkare försöker med när dom åkt dit. Du knarkade och åkte fast, ta konsekvenserna.

Enligt statens kriminaltekniska laboratorie så  kan det visst ge utslag på opiater om man ätit frallor med vallmofrön!!
    Vi hade en utredning kring detta när jag jobbade i kriminalvården och en intagen kom tillbaks från permission och pissade positivt på opiater! Hen hävdade att hen hade varit hungrig och ätit typ 20 frallor med vallmofrön under tågresan tillbaks till anstalten! Enligt SKL så gick det inte att utesluta att det var sant enligt de värden som de kunde uppmäta!
    Såklart trodde vi inte på honom, men vi var tvungna att fria honom då det inte gick att bevisa att utslaget på opiater inte kom från 20 frallor..
  • Emisss
    Bananböjaren skrev 2018-10-17 08:24:33 följande:

Kolla upp din fakta innan du kommenterar haha

• Pentra
    Bananböjaren skrev 2018-10-17 08:26:12 följande:
    Det finns nog ingen som skriver så mycket lögner och skit som du. Nej Treo comp ger inte några utslag för opium.

Men du, då kan ju du ta tag i detta, och skriva till: Anders Helander, adjungerad professor; ... Olof Beck, adjungerad professor; båda institutionen för laboratoriemedicin, Karolinska institutet samt Karolinska universitetslaboratoriet, Stockholm; ... Anders Elmgren, med dr, överläkare, Klinisk kemi, Sahlgrenska universitetssjukhuset, Göteborg; ... Fredrik C Kugelberg, docent; ... Robert Kronstrand, docent; båda institutionen för medicin och hälsa, Linköpings universitet, avdelningen för rättsgenetik och rättskemi, Rättsmedicinalverket, Linköping, och berätta för dem att den artikel de skrivit och offentliggjort i Läkartidningen; gällande mediciner, opiater och drogtest; att den är full med lögner och skit; du som är så jäkla duktig! ... ... Med vänlig hälsning, Pentra
Svar på tråden Vallmofrön falskt utslag Opiater