• Brent

    Katt"unge" kliver i sitt eget bajs, ibland.

    som rubriken lyder, vi har en kattunge på 4-5 mån som hämtades hem v.12 från uppfödaren, han har mellan-långt hår, vi ger honom ett spannmålsfritt foder(pure natural) och har ett bra klätterträd/klösbräda samt massa leksaker, han möjlighet att sitta i fönster och titta ut på fåglar, vilket han gör ganska ofta. Vi leker och kelar mycket med kissen.


    Vi bor i lägenhet och han brukar få gå ut på balkongen och leka med löv och pinnar som kan finnas där ute, samt att sitta och titta på allt som rör sig.


    Men vid ett antal olika tillfällen, (ungefär två,tre gånger i veckan) så kliver han i sitt eget bajs och ibland att det även blir utsmetat på golvet, även hittat i sängen vid ett tillfälle. han har inte löst bajs, hans kattlåda är inte för liten - vi använder en odörfri sand som ska vara så ''naturlig'' som möjligt. Lådan är inte för liten för honom, och vi har testat med mycket sand och lite sand, det är snarare att med mer sant så sjunker han ner med tassarna och inte har lika stor koll på vart bajset tagit vägen, och kliver i det 'oftare'. Så mindre sand verkar fungera bättre, vi tömmer bajs/kiss flera gånger om dagen då en av oss är student, han äter och dricker bra mycket. Han har en lugn miljö både där matskålen och kattlådan är.


    Nu har jag suttit och läst om allt att ja katter är så renliga osv, och att de tillslut lär sig hur man ska göra, men han gör inte rent efter sig efter att han varit på lådan, vi bor i ett lägenhetshus nu som ska rivas om något år, sen kommer vi köpa en bostadsrätt är det tänkt, och jag vill inte att det här följer med, för att torka golv osv 6.30 på morgonen innan man åker till jobb är inget jag orkar med en längre period - min fråga är: många säger att dem lär sig att inte kliva i bajset osv, men NÄR lär dem sig, pratar vi 2 månader, något år?


    Är det någon som har varit i en liknande situation och kan säga hur lång tid det tog? Ja, jag vet att inte alla katter är likadana som någon annan, men på ett ungefär hur lång tid det här kan ta, och ifall det finns något sätt man kan få honom att lära sig till att inte kliva i det, jag har läst att några puttat undan/lyft bort katten när de bajsat, men vill ju inte skärra honom att aldrig gå dit heller.


    kattunge,katt,kattlåda
  • Svar på tråden Katt"unge" kliver i sitt eget bajs, ibland.
  • snedtak

    Är också intresserad av svar. Vår katt är ett år och det händer fortfarande att han sätter tassarna i bajset. Han är lite klumpig på andra sätt (men fullt friskt) så vi tänker att det är en del av hans personlighet.

  • Brent
    snedtak skrev 2018-10-17 18:31:36 följande:

    Är också intresserad av svar. Vår katt är ett år och det händer fortfarande att han sätter tassarna i bajset. Han är lite klumpig på andra sätt (men fullt friskt) så vi tänker att det är en del av hans personlighet.


    hur ofta kliver er 1åriga katt i bajset? jag har inget emot smuts och annat som katter kan dra in osv, det kommer ju med att ha en katt, men bajs och sanering är ett för stort problem, kan ju inte ha barn som kryper runt på golvet om man har en katt som bokstavligt talar skitar ner på olika ställen. har aldrig varit med om något liknande eller hört talas om någon annans katt som gör samma sak.
  • snedtak
    Brent skrev 2018-10-17 18:59:53 följande:
    hur ofta kliver er 1åriga katt i bajset? jag har inget emot smuts och annat som katter kan dra in osv, det kommer ju med att ha en katt, men bajs och sanering är ett för stort problem, kan ju inte ha barn som kryper runt på golvet om man har en katt som bokstavligt talar skitar ner på olika ställen. har aldrig varit med om något liknande eller hört talas om någon annans katt som gör samma sak.
    Svårt att säga, men det är nog en gång i veckan. Är han lite lösare i magen kan det bli kladdigt utanför lådan, men oftast märks det bara genom att korvarna är tillplattade med sand runt sig i lådan.
Svar på tråden Katt"unge" kliver i sitt eget bajs, ibland.