Anonym (Mobiletta) skrev 2018-10-17 13:44:51 följande:
Jag har alltid tänk likadant som du. Mobilen får gärna ligga sidan om men man behöver inte ta upp den bara för att liksom..
Tyvärr kan vi inte ens se 1 avsnitt på en serie utan att han bara måååste kolla sitt spel.
Det känns faktiskt som att vi inte har nånting alls att prata om eftersom han suttit så sen vi träffades i princip. Jag vill inte gå ut o fika eller på restaurang för att jag är rädd för pinsam tystnad. Känns lite som om vi blir främlingar för varandra efter att vi dragit igenom vardagliga saker. Jag saknar djupare samtal, ögonkontakt, känslan av att man betyder nånting. :(
Är jag/vi helt ensamma om att ha det så här?
Tror inte att ni är ensamma om att ha det sådär, men när du skriver att det känns som att ni inte har något alls att prata om så känns det kanske inte som att det är mobilanvändandet i sig som är grundproblemet.
Du får försöka prata allvar med honom men utan att anklaga. Fråga bara honom om han är lycklig, om han vill vara med dig. Säg att det inte känns så när han hela tiden sitter med mobilen. Du kan även poängtera att du själv inte är perfekt, och kanske också skulle må bra av att trappa ner på det, och att du tror det skulle vara bra för er relation. Går han inte med på det så bryr han sig uppenbarligen inte om er relation och då tycker jag du ska lämna honom. Och när du träffar en ny, gör om gör rätt från början så du inte hamnar i samma situation igen.
När jag och maken insåg att det började bli ett problem så snackade vi om det, och kom fram till att vi inte ville ha det så, varken för vår relations skull, eller att vårt barn skulle ta efter/känna av detta mobilberoendet.
Så nu chillar vi verkligen med mobilanvändandet. Istället för att messa under arbetstid låter vi till exempel bli att berätta vad som sker under dagen, utan pratar istället om det när vi kommer hem. Vi har mobil- och TV förbud vid middagen för att kunna äta tillsammans som en familj och ha tid att prata, då detta är något varken jag eller maken haft under uppväxten och gärna vill att våra barn ska ha då det skapar en gemenskap. Däremot tycker vi att det är det OK att titta på TV vid frukost, tror det handlar om att skapa en balans som fungerar. Men i din killes fall kanske han måste detoxa ordentligt från mobilen till en början då han ju verkar väldigt beroende.
Hoppas ni kan lösa det!