• Anonym

Hur åka buss med spädbarn?

Det här är kanske en jättedum fråga men det är mitt första barn och allt är nytt och jag kommer få göra en hel del bussresor med min nyfödda bebis när sambon jobbar eftersom jag inte har körkort. Men hur gör man med vagnen i bussen när man åker? Ska man spänna fast den någonstans i bussen eller bara sätta i bromsen på vagnen och hålla i vagnen? Finns det så man kan sitta brevid vagnen eller måste man stå upp och hålla i den ? Ska man ta upp bebisen eller låta hen ligga i vagnen i bussen samtidigt som man åker?

• Svar på tråden Hur åka buss med spädbarn?
  • Duckan

Det ser säkert olika ut, men i Stockholms city finns det band så man kan "säkra" vagnen, bromsen ska i såklart. Lättast är låta barnet vara i vagnen. När de blir äldre kan de sitta med en på sätet. Är barnet i vagnen så har jag stått intill den under färden.

• Anonym
    Duckan skrev 2018-10-17 14:50:36 följande:

Det ser säkert olika ut, men i Stockholms city finns det band så man kan "säkra" vagnen, bromsen ska i såklart. Lättast är låta barnet vara i vagnen. När de blir äldre kan de sitta med en på sätet. Är barnet i vagnen så har jag stått intill den under färden.

Det är buss på landsbygden. Jag tror att det finns spännen där men vet inte om dom är till för rullstolar. Hur spänner man fast vagnen med dom?
  • Duckan

Ska erkänna att jag inte var nån bra användare av banden så jag minns ej exakt hur det var tänkt. Kanske är de bara för rullstolar? Blir lite osäker nu, men antingen skulle jag fästa bandet i chassit nedtill där fram, eftersom vagnen kommer in med fören först. Om det inte går får du ta in den motvänt och fästa i handtaget tänker jag? Hur som, lämna aldrig vagnen då den kan kränga och ha sig under turen.

• No Logo

Nästa gång du åker buss och någon har vagn med sig titta hur de föräldrarna gör och be om tips!

• Anonym
    No Logo skrev 2018-10-17 15:10:50 följande:

Nästa gång du åker buss och någon har vagn med sig titta hur de föräldrarna gör och be om tips!

Det åker inte mycket folk på bussarna här
  • Glinda från Oz

Jag håller med No Logo. I Stockholm finns det spännband, när man ser dem förstår man direkt hur man ska göra. Det finns uppfällbara säten brevid vagnarna men man får flytta sig om någon med en annan vagn, rullstol eller rullator kommer. De flesta spänner inte fast vagnen här utan håller i den. Du kan hålla i bebisen medan du åker om du vill. Men jag skulle inte rekommendera det om du samtidigt står upp och håller i vagnen. Det här är som sagt bara hur det fungerar i Stockholm. Själv använde jag bärsjal.

• Anonym
    Glinda från Oz skrev 2018-10-17 15:40:08 följande:

Jag håller med No Logo. I Stockholm finns det spännband, när man ser dem förstår man direkt hur man ska göra. Det finns uppfällbara säten brevid vagnarna men man får flytta sig om någon med en annan vagn, rullstol eller rullator kommer. De flesta spänner inte fast vagnen här utan håller i den. Du kan hålla i bebisen medan du åker om du vill. Men jag skulle inte rekommendera det om du samtidigt står upp och håller i vagnen. Det här är som sagt bara hur det fungerar i Stockholm. Själv använde jag bärsjal.

Nu när jag tänker efter så har jag för mig om att det inte finns säten där man ställer barnvagnarna i alla bussar då dom mest är rullstolsanpassade. Finns det inte risk att barnvagnen välter omkull om man bara har i bromsen och inte spänner fast den? Sen brukar det va väldigt varmt i bussen på vintern också vilket inte är bra för så små barn. Krångligare än vad man tror att åka buss med bebis
  • Anonym (..?)

Gå på bussen. Hitta avsedd plats för vagn. Lägg i bromsen på vagnen. Använd spännband om finns. Testa helt enkelt!!

• Glinda från Oz
    Anonym skrev 2018-10-17 15:51:55 följande:

Nu när jag tänker efter så har jag för mig om att det inte finns säten där man ställer barnvagnarna i alla bussar då dom mest är rullstolsanpassade. Finns det inte risk att barnvagnen välter omkull om man bara har i bromsen och inte spänner fast den? Sen brukar det va väldigt varmt i bussen på vintern också vilket inte är bra för så små barn. Krångligare än vad man tror att åka buss med bebis

Säterna fälls upp automatiskt om ingen sitter där så det är rullstolsanpassat, det räcker med att resa sig

Man håller ju i barnvagnen också. Jag skulle aldrig lämna en barnvagn med bara bromsen i om jag inte höll i den själv.

Jag tyckte inte det var krångligt att åka kommunalt med min dotter när hon var liten, men så använde jag oftast sjal och behövde inte böka med en vagn.
  • Anonym
    Glinda från Oz skrev 2018-10-17 18:17:46 följande:

Säterna fälls upp automatiskt om ingen sitter där så det är rullstolsanpassat, det räcker med att resa sig

Man håller ju i barnvagnen också. Jag skulle aldrig lämna en barnvagn med bara bromsen i om jag inte höll i den själv.

Jag tyckte inte det var krångligt att åka kommunalt med min dotter när hon var liten, men så använde jag oftast sjal och behövde inte böka med en vagn.

Menar du bärsele?
Svar på tråden Hur åka buss med spädbarn?