• Anonym (Karin)

Mitt ex är ligger på intensiven

Jag och exet var gifta i 20 år och har nu varit skilda i 8 år. Vi är fortfarande väldigt bra vänner och vi har två barn ihop. De är båda vuxna nu, 20 och 23 år. Vi ses alla någon gång i månaden och äter middag ihop alla. Nu har han varit med om en olycka och ligger på sjukhus. Han kommer bli bättre, men kommer vara tvungen anpassa hemmet, ha hemtjänst etc, en period.  Jag tycker det är svårt hur mycket jag ska engagera mig. Jag kan verkligen tänka mig hjälpa honom massor, men hans släkt håller mig ute. Vill inte att jag ska besöka honom. Inte vara med på handläggarmöte etc. Säger att detta är mellan barnen och honom. 
    Det finns ju ingen regel, och jag vet att på sjukhuset så är det ju barnen som är hans närmast anhöriga. Men dom är fortfarande så unga. Jag har länge stöttat barnens relation till sin pappa, då de alltid bott hos mig. 
    Tips på hur jag ska förhålla mig? 

• Svar på tråden Mitt ex är ligger på intensiven
  • Anonym (Ki)
    Anonym (Karin) skrev 2018-10-17 21:58:55 följande:

Jag och exet var gifta i 20 år och har nu varit skilda i 8 år. Vi är fortfarande väldigt bra vänner och vi har två barn ihop. De är båda vuxna nu, 20 och 23 år. Vi ses alla någon gång i månaden och äter middag ihop alla. Nu har han varit med om en olycka och ligger på sjukhus. Han kommer bli bättre, men kommer vara tvungen anpassa hemmet, ha hemtjänst etc, en period.  Jag tycker det är svårt hur mycket jag ska engagera mig. Jag kan verkligen tänka mig hjälpa honom massor, men hans släkt håller mig ute. Vill inte att jag ska besöka honom. Inte vara med på handläggarmöte etc. Säger att detta är mellan barnen och honom. 

Det finns ju ingen regel, och jag vet att på sjukhuset så är det ju barnen som är hans närmast anhöriga. Men dom är fortfarande så unga. Jag har länge stöttat barnens relation till sin pappa, då de alltid bott hos mig. 

Tips på hur jag ska förhålla mig? 

Beklagar

Var det du som lämna honom?
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Ki) skrev 2018-10-17 22:05:35 följande:
    Beklagar

Var det du som lämna honom?
    Vi var båda överens. 
  • Anonym (.)

Men låt han bestämma hur mycket hjälp han vill ta emot av dig. Inte barnen eller nån annan ska bestämma det.

Fint av dig att stötta exet

• Tecum

Ligg lågt och låt han och barnen avgöra hur delaktig du ska vara. Bra att du bryr dig och visar att du finns till hands om det behövs!

• Anonym (y)

Är han så sjuk att han inte kan prata / kommunicera?

• Anonym (Karin)
    Anonym (y) skrev 2018-10-17 22:26:53 följande:

Är han så sjuk att han inte kan prata / kommunicera?

Han kan kommunicera. Jag ska fråga honom själv. 
    Om mina barn inte känner eller orkar ha all dialog med sjukhus och handläggare, så får barnen be mig om hjälp . Jag finns här
  • Anonym (y)
    Anonym (Karin) skrev 2018-10-17 22:33:50 följande:
    Han kan kommunicera. Jag ska fråga honom själv. 
    Om mina barn inte känner eller orkar ha all dialog med sjukhus och handläggare, så får barnen be mig om hjälp . Jag finns här
    Klokt att fråga honom. Jag förstår inte varför hans släktingar ska ha synpunkter.

• Anonym (Ki)

Varför gillar inte släkten dig? Har de aldrig gjort de?!

• Anonym (Karin)
    Anonym (y) skrev 2018-10-17 22:38:45 följande:
    Klokt att fråga honom. Jag förstår inte varför hans släktingar ska ha synpunkter.
    Dom vill vara med på alla möten och prata med läkare etc. Jag är utesluten. Har varit så sedan skilsmässan. Medan jag och min släkt fortsätter bjuda in barnens pappa, som en del i  vår släkt. 
Svar på tråden Mitt ex är ligger på intensiven