• Lola M

Varannan veckas förälder och träningen.

Jag är varannan veckas förälder och funderar på hur negativt för formen det är att jag bara hinner med min träning varannan vecka.
    Jag är relativt aktiv, 10.000 steg per dag och ser till att höja pulsen minst 30 min varje dag, det ligger inlagt i min Fitbit.

Jag har två hästar så varje dag blir det arbete i stallet, ca 30 minuter.
    De veckor jag är barnfri tränar jag högintensiva pass på gymmet 2 ggr samt rörlighet 1 pass och Bodybalance 1 pass samt löpning 2 ggr 20-30 (får ont i knäna om jag löptränar längre än så).

Veckan med barn är det stalljobb varje dag, styrketräning 1 pass, familjeträning på gymmet ihop med mitt barn 1 pass, Bodybalance 1 pass samt att jag promenerar med barnet 2 gånger, ev hinner jag med löpning 1 gång.
    De veckorna med barn vill jag ju vara med mitt barn, göra läxor, umgås mm.

Vad tror ni, hur negativt är detta för formen?

• Svar på tråden Varannan veckas förälder och träningen.
  • legomum

Det är ju individuellt hur formen är. Men om du inte är nöjd med din träning varannan vecka så gör något åt saken.
    Man måste inte alltid gå hemifrån för att träna. Titta på youtube efter träningsvideos som passar av vad du gillar. Allt finns verkligen där.

• Duckan

Tycker att det låter som att du håller i gång även under barnveckan.
    Vill du utöka kan du väl köra hemmaträning som ovan skriver. Ladda ner en app och kör tabata ex.

• Lola M
    legomum skrev 2018-10-18 09:30:13 följande:

Det är ju individuellt hur formen är. Men om du inte är nöjd med din träning varannan vecka så gör något åt saken.
    Man måste inte alltid gå hemifrån för att träna. Titta på youtube efter träningsvideos som passar av vad du gillar. Allt finns verkligen där.

Jo, det vet jag att det finns men jag vill ju vara med mitt barn när hen är hos mig så det känns inte bra att ta mycket tid till träning, vi ses ju bara varannan vecka.

Jag tänkte bara om det finns någon i samma situation som kan dela erfarenheten av hur det blir med minskad träningsmängd varannan vecka.
  • enmanmedskägg

Hej! 

Jag har varit varannan vecka-pappa i snart 7 år, och har löst det enligt följande. 

Barnlösa veckor, 3 dagar stronglifts helkroppspass, 1-2 kampsportspass 

Barnveckor: Hemmaträning. Armhävningar, pullups, burpees osv. Skaffa gärna en kettlebell och gör dina egna swingchallenges ( exempelvis 100 svingar om dagen, som Daniel Richter på Styrkelabbet gjorde. Gör underverk för marklyften tro det eller ej. ) 

Resultat: Gainzen fortsätter, fast lite långsammare. 

Man får inse att tiden med 5 dagars byggarsplit är över, och man får göra det bästa av situationen.

Jobba runt det bara :)

• Lola M
    Duckan skrev 2018-10-18 09:53:52 följande:

Tycker att det låter som att du håller i gång även under barnveckan.
    Vill du utöka kan du väl köra hemmaträning som ovan skriver. Ladda ner en app och kör tabata ex.

Jo, det gör jag men känner att det blir mindre av styrkedelen under barnfria veckor. Rädd att tappa muskelstyrka.
  • enmanmedskägg

Som ovanstående skriver: Tabata är grymt. 

Ladda ner en timer och prova tabataburpees. jobba 20 vila 10, 8 varv. 

Du kommer att gråta.

• Duckan

Kan du köpa nåt som du kan köra styrka med hemma då? Det går ju att göra medan barnen leker eller när de har lagt sig.

• legomum
    Lola M skrev 2018-10-18 10:18:03 följande:
    Jo, det vet jag att det finns men jag vill ju vara med mitt barn när hen är hos mig så det känns inte bra att ta mycket tid till träning, vi ses ju bara varannan vecka.

Jag tänkte bara om det finns någon i samma situation som kan dela erfarenheten av hur det blir med minskad träningsmängd varannan vecka.
    Ditt barn sover väl på kvällarna? Då kan du lägga ett pass om du har cravings eller tidigare på morgonen innan ditt barn vaknar.

Jag menade inte träning när barnet var vaket.

Det var väl inte svar på din fråga utan bara mer ett tips hur du kan göra för att fortsätta träna även om barnet är hos dig.

(tränar inte själv på den nivå du gör men jag kan inte tänka mig att din form blir sämre, snarare att det kan bli bättre då din kropp får en chans till vila också. Men det är min helt amatörmässiga gissning)
  • enmanmedskägg
    Lola M skrev 2018-10-18 10:20:51 följande:
    Jo, det gör jag men känner att det blir mindre av styrkedelen under barnfria veckor. Rädd att tappa muskelstyrka.

Du tappar inte så mycket muskelstyrka på en vecka. 

Gör armhävningar, pullups osv så underhåller du musklerna och aktiverar andra fibrer. 

Går du sen in och kör 5x5 på gymmet efterföljande vecka så kommer du ändå att gå framåt. 

Se bara till att träna med tydlig progression, mätbart. Kör en app som exempelvis JeFit och logga allt.

• Fröken Maria

Man kan inte göra allt det man vill under hela livet. Just nu får du nig nara acceptera att det gör ut över formen att ha barn. Frågan du bör ställa dig är vad som är viktigast? Din träning eller tiden med ditt barn. Prioritera sedan vad som är viktigast.. Om några år kan du tröna så mycket du vill då är barnet så stort att hen inte behöver dig på samma sätt...

• Lola M

Tack för svar och tips!

Jag har skivstång, hantlar, chinsstång hemma.

Sonen är 10 år och brukar lägga sig vid 20.30 och jag tänker att jag kan genomföra övningar för överkroppen en stund då. Om jag tränar för sent kan jag ha svårt att somna så får väl se hur det funkar med så sen träning.

Morgonträning är inte ett alternativ då jag har stallet då.

• villbusa

Behöver inte alls va negativt för formen. Utan att vara inaktiv får kroppen bra återhämtning så du kan träna hårdare de veckor du är barnfri.

Svar på tråden Varannan veckas förälder och träningen.