• Anonym (Mamma)

3-åring med stark vilja... Hur gör man?

Min dotter är strax över 3 år gammal och har enormt stark vilja. Hon ska ha saker och ting på sitt sätt, annars blir det inget. Hon har alltid varit sån, men jag känner att det börjar gå till överdrift och att jag inte orkar hålla emot. Det är liksom allt.. När vi ska iväg vill hon inte ha stövlarna på och inte jackan heller. Har testat att se vad som händer om jag låter henne hållas (tänker att kanske hon märker hur kallt det är och att hon behöver ytterkläder), men då går hon ut utan kläder och skor och är helnöjd så. Så det slutar ju med att jag klär på henne under tvång, skrik och gråt nästan varje dag. Håret får jag inte borsta (knapp ens röra), blöjan får jag knappt byta för hon vill hellre ha den på (även bajsig), ibland får jag inte ens några kläder alls på henne utan hon går omkring naken. Det är så svårt när hon totalvägrar det mesta, jag känner att jag har noll kontroll över henne. Känner någon igen sig? Hur gör man?

• Svar på tråden 3-åring med stark vilja... Hur gör man?
  • Glinda från Oz

Varför har hon blöja fortfarande? Jag tycker du ska välja dina strider, om hon inte fryser utan jacka låter det som att jackan är för varm. Prata med henne, kanske behövs en tunnare jacka eller en tröja eller så får hon vara utan. Ha en väldigt kort frisyr så det inte behöver kammas, låt henne gå med bara underkläder hemma. Satsa på att säga nej till farliga saker, om hon gör andra illa, säger något elakt, bråkar eller annat som inte är acceptabelt. Hon är i en ålder när hon testar gränser och det kommer bli en massa bråk men det går över.

• Anonym (Mamma till två)

Har du testat att ge henne alternativ så att hon får vara med och bestämma? Tex, vill du ha röda eller blå mössan? Tror hon mår bra av att få känna sig involverad, testa att prata med henne lite mer som om hon vore äldre. Tex, ? idag är det kallt, jag väljer den tjocka jackan, vad vill du ha på dig så du inte fryser??

Jag har ett viljestarkt barn och allt funkar bättre när man kan samarbeta och få med barnet och så hon får använda sina egna drivkrafter. Om du förstår vad jag menar.

• nnnnnnnn

Låt barnet gå utan kläder!
    Satsa på:
    * Fem gånger mer kärlek => uppmärksamma allt positivt och välj dina strider (vad du väljer att kommentera negativt). Eftersom man letar efter det positiva, så kommer det positiva att öka med. För positiv feedback gör att det beteendet ökar. Räkna i början: 1 negativ = 5 positiva måste sägas innan nästa negativa sak...
    * Berätta om förväntat beteende, istället för att stoppa negativt. Exempel: "sluta sparka" => "Jag vill att du sitter stilla med benen" , annars är risken stor att när benen slutar sparka, så börjar de göra något annat tex hoppa, vifta med fötterna osv. Samma sak när man ska ändra aktivitet: "strax ska vi gå ut och eftersom det är kallt så vill jag att du tar en jacka på dej" funkar det inte med jackan ändå så kan du ändra det till "jag vill att du iallafall tar med dej jackan och säger till om du vill ta på den". Kasta inte papper på golvet => jag vill att du lägger papper i papperskorgen osv.
    * Gör något galet ibland för att bryta! Ät mat under bordet. Gå ut i pyjamas. Bara strunta i bråket och gå ut och blås såpbubblor.
    Det kan bli så att bråkandet kommer av sig...
    * LAB, lågaffektivt bemötande. Läs lite om det och se om det passar er.

• nnnnnnnn
    Anonym (Mamma till två) skrev 2018-10-18 22:14:51 följande:
    Har du testat att ge henne alternativ så att hon får vara med och bestämma? Tex, vill du ha röda eller blå mössan? Tror hon mår bra av att få känna sig involverad, testa att prata med henne lite mer som om hon vore äldre. Tex, idag är det kallt, jag väljer den tjocka jackan, vad vill du ha på dig så du inte fryser?

Jag har ett viljestarkt barn och allt funkar bättre när man kan samarbeta och få med barnet och så hon får använda sina egna drivkrafter. Om du förstår vad jag menar.

Oh, det är ett supertips!

val mellan 2 saker, så det inte blir övermäktigt.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2018-10-18 22:14:51 följande:

Har du testat att ge henne alternativ så att hon får vara med och bestämma? Tex, vill du ha röda eller blå mössan? Tror hon mår bra av att få känna sig involverad, testa att prata med henne lite mer som om hon vore äldre. Tex, ? idag är det kallt, jag väljer den tjocka jackan, vad vill du ha på dig så du inte fryser??

Tack, bra tips! Ska testa det. Har provat ha valmöjligheter förut när hon var lite yngre, men då ville hon ändå inte ha något av valmöjligheterna och allt var fel ändå. Kanske värt att testa nu igen när hon är lite äldre.

Och till dig som frågade om blöjan.. Jo, har försökt potträna läääänge, men det är samma sak där.. Hon hatar pottan och vägrar sitta där, och älskar blöjan, så på den fronten har det inte gått framåt så mycket ännu.
  • Anonym (Blöja?)

Har man helt slutat att potträna barn nu för tiden? Man skall väl i te ha böja när man är 3+? Hon vet att det är hon som bestämmer.

• Anonym (metoo)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-18 22:03:10 följande:

Min dotter är strax över 3 år gammal och har enormt stark vilja. Hon ska ha saker och ting på sitt sätt, annars blir det inget. Hon har alltid varit sån, men jag känner att det börjar gå till överdrift och att jag inte orkar hålla emot. Det är liksom allt.. När vi ska iväg vill hon inte ha stövlarna på och inte jackan heller. Har testat att se vad som händer om jag låter henne hållas (tänker att kanske hon märker hur kallt det är och att hon behöver ytterkläder), men då går hon ut utan kläder och skor och är helnöjd så. Så det slutar ju med att jag klär på henne under tvång, skrik och gråt nästan varje dag. Håret får jag inte borsta (knapp ens röra), blöjan får jag knappt byta för hon vill hellre ha den på (även bajsig), ibland får jag inte ens några kläder alls på henne utan hon går omkring naken. Det är så svårt när hon totalvägrar det mesta, jag känner att jag har noll kontroll över henne. Känner någon igen sig? Hur gör man?

Det kunde varit jag som skrivit detta. Har en lite kille på 3 år som är likadan. En vilja av stål och lyssnar noll på vad jag säger. Gör precis samma som din dotter, springer ut utan kläder och vägrar det mesta. Inget passar och får han inte som han vill så är det gallskrik direkt. Helt hopplös med allt, jag vet inte vad jag ska ta mig till.. Förskolepersonalen har också påpekat att han har mkt stark vilja, men där brukar det ändå gå lite bättre och han gillar förskolan. Det är hemma som han är värst..
  • Anonym (metoo)
    Anonym (Blöja?) skrev 2018-10-18 23:19:59 följande:

Har man helt slutat att potträna barn nu för tiden? Man skall väl i te ha böja när man är 3+? Hon vet att det är hon som bestämmer.

Fast hur ska man göra när barnet vägrat från första början? Min son har vägrat sedan första gången han satt på pottan, som var vid 19 mån. Gallskriker, blir stel som en planka i kroppen så man inte kan sätta honom ner ens. Eller om man får honom att sitta så kommer ändå inget utan han bara sitter där och pillar på allt han kommer åt. 90% av gångerna vägrar han dock
  • Anonym (A)
    Anonym (Blöja?) skrev 2018-10-18 23:19:59 följande:
    Undrar jag med
  • Anonym (Mamma till 4)

Jag tycker att mutor brukar funka fint vid pottröning. Tex en nonstop eller en peng varje gång barnet gjort i pottan/toan. Sen har alla mina vägrat potta så toaletten har varit enda alternativet

Svar på tråden 3-åring med stark vilja... Hur gör man?