• JannikaO

    Privat vs kommunalt

    Hej! 

    Nu behöver jag lite hjälp kring hur och om jag på något sätt kan påverka. 
    Jag och min man är familjehem sedan ca 8 månader tillbaka till ett helt fantastiskt barn som har vissa svårigheter hen behöver hjälp med. Barnet ifråga har vissa neuropsykiatriska funktionsnedsättningar samt hamnat lätt i konflikter i större sammanhang mm. Nu till min egentliga fråga. Under de här 8 månaderna så har vi hela tiden arbetat med ett företag som heter Patia. Genom företaget vi en konsulent som kommer och hälsar på oss regelbundet, som vi får massa rådgivning från både på telefon och i besök, som vi har handledning genom samt mycket stöd i våra kontakter med biologiska föräldrar, sjukvård samt skola, är med på möten och som har ett samlat ansvar för allting gällande oss och barnet. Där här har för oss varit fantastiskt då konsulent varit mycket lyhörd och snabbt kunnat agera och hjälpa oss egentligen alla timmar på dygnet, året om, varav vi fått ett så stort förtroende för konsulent och för företaget. Nu är det dock så att kommunen som ansvarar för barnet har ringt direkt till oss och frågat om vi vill arbeta direkt med dem istället för med företaget Jag upplevde det här lite som ett förtäckt hot, då de säger egentligen att barnet kanske måste flytta från oss till annat hem om vi inte går med på att arbeta direkt för dem på kommunen. Jag har därför frågat dem mer kring stödet, eftersom det är så pass viktigt för oss i det här att få rätt stöd för att vi ska orka. Det framkommer då att vi inte kommer få besök särskilt ofta, den socialsekreterare som ska ansvara för ärendet i sådant fall har 30 andra ärenden, så där kan jag ju räkna ut att det inte finns så mycket tid med oss. ( Vår konsulent på företag nu har ca 8 andra familjer än oss, så hon finns egentligen alltid att få tag på.) Jag frågade även hur jag gör om vi behöver hjälp på helger och på nätter eller liknande och fick då lite halvmummlande svar kring att det bästa är att ta sådana frågor på kontorstid.... Så vårt barn som har visst självskadebeteende, jag ska be att hen inte skadar sig på kvällar och helger, för jag kan inte få hjälp då eller???? Galet. Jag frågade även kommunen varför vi inte kan fortsätta via företaget, och då säger dom att dom är supernöjda med företaget, men att kommunen fått direktiv att försöka spara in pengar på olika sätt, och att det är därför dom kollar. 
    Jag har berättat för konsulenten att jag fått det här samtalet. Hon har också pratat med kommunen nu. Kommunen kan inte tvinga oss att arbeta med dem, men vi kan inte garanteras att få ha kvar barnet. De pratar nu vidare med varandra, men jag ville också sträcka ut frågan till er, om det är någon annan som varit med om liknande, och om jag på något sätt kan påverka? Vi vill verkligen att barnet ska bo kvar hos oss, men vi behöver verkligen det stöd vi får från Patia, och som jag inte tror att jag kan få från kommunen. Vad göra??? Tacksam för alla tips, råd och förslag och erfarenheter! Ni andra som arbetat med privata företag, vilka har ni arbetat med, och har ni stött på det här? 
    Supertack för alla inputs! 

  • Svar på tråden Privat vs kommunalt
  • Anonym (Stella)

    Jag har viss erfarenhet av liknande, dock inte det företag du nämner. 
    Och tyvärr är det en hemsk sanning att barnets bästa inte alltid kan tas tillvara när en kommun bestämmer sig för att "ta hem" den här typen av ärenden.

    I många situationer används tjänster liknande familjehem och stödfamiljer/kontaktfamiljer när en kommun inte lyckas värva familjer på egen hand. Beroende på hur stor omsättning den här affären sen får, kan man hamna under regler om upphandling. En upphandling tar sjukt  mycket resurser och då kan kommunen bestämma sig för att inte upphandla utan istället försöka anställa fler familjehemssekreterare/handläggare/socionomer på egen hand och utöka den avdelningen för att slippa anlita externa. 

    Men medan de privata kan fokusera på sin huvuduppgift, rent logiskt, så behöver de kommunanställda även hantera helt andra saker. Dvs. inte bara finnas till hands för den familj som redan har fått hand om ett placerat barn. Utan många jobbar även med orosanmälningar, omhändertaganden av barn, utredningar kring insatser för barn och familjer, administration kring allt detta osv.

    Så jag förstår dig. Det är en hemsk sits. Och ni kan ju knappast kräva att få ha kvar barnet i er vård. Det är kommunen som fattar det beslutet. 
    För barnet skull önskar man ju att hen ska få vara kvar hos er och att ni ska uppleva att ni får det stöd ni får ifrån kommunen. Och skulle det inte funka så får man kanske ta det därifrån. Hellre än att barnet ska behöva flytta ännu en gång.

  • JannikaO

    Tack för ditt svar! 

    Ja, det är verkligen en rävsax känns det som, vi vill vad som är bäst för barnet, och vi tror att det är att vara kvar hos oss, men vi vet också att för oss att orka och kunna få hjälp i tankar och logistik med möten mm så har konsulenten varit jätteviktig, för barnets bästa. 
    Skulle vi hamna i sitsen att vi inte kan välja, då kommer vi fortsätta med kommun för barnet, men om jag/vi på något sätt kan påverka så kommer vi vilja fortsätta genom företaget då vi tror det blir bäst för alla, så det är nu att samla information och kraft för att försöka kunna påverka och förhoppningsvis tillsammans fokusera på barnets bästa.

  • Anonym (Förälder)

    Men fy, både obehagligt och beklagligt att kommunen beter sig på detta sätta.

    För barnets bästa, fråga om de vet vad det betyder?

  • Anonym (Stella)
    Anonym (Förälder) skrev 2018-10-19 13:29:39 följande:

    Men fy, både obehagligt och beklagligt att kommunen beter sig på detta sätta.

    För barnets bästa, fråga om de vet vad det betyder?


    Det hoppas jag att de vet, människorna som jobbar med den här typen av frågor brukar vara väldigt vettiga. De har studerat till socionomer och liknande och brinner för sitt arbete. I alla fall de flesta jag stött på. Men systemet är väldigt kantigt stundtals. Och det är många lagar att förhålla sig till.
    Det kan vara så att en kommun inte får behålla tex. en privat aktör så som den TS beskriver. Om kommunen vill fortsätta att anlita sådana så kan de behöva göra en offentlig upphandling och då är det inte säkert att det är just den aktören som vinner och som man skriver avtal med.
    Det är precis som markskötsel, skolmat och allt annat en kommun ansvarar för, man kan inte bara välja vilken som helst utan behöver upphandla. Vilket ju är en rättvisefråga i grunden, för att se till att alla skattemedel används på rätt sätt.
    Men i fall som dessa kan de här reglerna ställa till det för vad man själv anser är sunt förnuft eller hur det borde vara.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Stella) skrev 2018-10-19 14:17:23 följande:
    Det hoppas jag att de vet, människorna som jobbar med den här typen av frågor brukar vara väldigt vettiga. De har studerat till socionomer och liknande och brinner för sitt arbete. I alla fall de flesta jag stött på. Men systemet är väldigt kantigt stundtals. Och det är många lagar att förhålla sig till.
    Det kan vara så att en kommun inte får behålla tex. en privat aktör så som den TS beskriver. Om kommunen vill fortsätta att anlita sådana så kan de behöva göra en offentlig upphandling och då är det inte säkert att det är just den aktören som vinner och som man skriver avtal med.
    Det är precis som markskötsel, skolmat och allt annat en kommun ansvarar för, man kan inte bara välja vilken som helst utan behöver upphandla. Vilket ju är en rättvisefråga i grunden, för att se till att alla skattemedel används på rätt sätt.
    Men i fall som dessa kan de här reglerna ställa till det för vad man själv anser är sunt förnuft eller hur det borde vara.

    Uppenbarligen inte,.

    Har du ens läst TS inlägg?


    Är det i barnets bästa att tas från den familjen den känner till för att omplaceras?


    Knappast.

    Socionom är inte lika med allvetande.

    Jag arbetar med en socionom...Hon är inte ett dugg smartare eller bättre p.g.a. sin utbildning.

  • Anonym (Stella)
    Anonym (Förälder) skrev 2018-10-20 00:13:13 följande:

    Uppenbarligen inte,.

    Har du ens läst TS inlägg?

    Är det i barnets bästa att tas från den familjen den känner till för att omplaceras?

    Knappast.

    Socionom är inte lika med allvetande.

    Jag arbetar med en socionom...Hon är inte ett dugg smartare eller bättre p.g.a. sin utbildning.


    Jag har absolut läst ts. Har du? Ingenstans skriver jag att socionomer är allvetande. Det jag skriver är att 99% av alla socionomer jag känner till är varma idealister, de vill hjälpa , rädda, skydda. Men systemet så som det är uppbyggt i Sverige är ur vissa aspekter väldigt stelt. Och problemet i ts fall är just att barnet placerat hos dem via ett konsultbolag. Om en kommun bestämmer sig för att dra ner kostnaderna för konsultverksamhet så drabbar det tyvärr även den här sortens ärenden. Likväl som inhyrda sjuksköterskor, byggkonsulter mfl.

    Eller så går avtalet ut och i nästa upphandling skriver man avtal med en annan firma. Man önskar dock av hela sitt hjärta att barnet fick vara i fokus när det blir så.
  • Anonym (Familjehemssekreterare)

    Handlar inte alls om upphandling mm som andra är inne på i ovan i tråden.

    Det hela är enkelt. Som familjehem genom företag kostar ni kommunen en jäkla massa pangar (ca 1800-3300 dygnet.
    Kommunerna är starkt pressade ekonomiskt att hushålla med pengarna och i socialsekreterarnas vardag ingår att få avslag från nämnden på insatser åt barn och familjer som behöver dem. Motiveringen är för det mesta olika former av omskrivningar av för dyrt, hitta billigare lösning.

    Vi som jobbar med detta har absolut inget emot att barn är placerade genom företag som ger handledning och tillför behövligt stöd i avancerade och krävande placeringar.
    Däremot så är det väldigt frustrerande att se pengar som skulle kunna användas till betydlig bättre saker gå till företags vinster och lyxtillvaros när det egentligen inte finns behov hos barnet att ha en förstärkt placering.
    Behöver man ha handledning varenda vecka, inte klarar att ha kontakt med sjukvård och skola och inte kan ta adekvata beslut vid oväntade händelser utan att ha en handledare i telefonluren 24/7 vid en normal placering så kanske man istället ska fundera på om det verkligen är familjehem man ska vara.

    Även om det inte är det optimala för det specifika barnen så väljer många kommuner och socialarbetare att se det stora perspektivet och flyttar omotiverat dyra placeringar för att möjliggöra att fler som behöver det får hjälp. Särskilt om det är placeringar som förväntas bli långvariga. En uppväxtplacering genom företag kostar lätt över 10miljoner kronor. Pengar som behövs till annat.

    Om kommunen vill ta över er så ta i alla fall en ordentlig diskussion om vad de kan erbjuda. Är i allas intresse (utom aktieägarnas) att så många familjehem som möjligt jobbar direkt åt kommunerna och ser till att få bra villkor med dem utan mellanhänder. Finns vanligtvis stort förhandlingsutrymmer gällande ersättningar och extern handledning om ni väljer att gå över.

  • Anonym (Stella)
    Anonym (Familjehemssekreterare) skrev 2018-10-22 00:02:32 följande:

    Handlar inte alls om upphandling mm som andra är inne på i ovan i tråden.

    Det hela är enkelt. Som familjehem genom företag kostar ni kommunen en jäkla massa pangar (ca 1800-3300 dygnet.
    Kommunerna är starkt pressade ekonomiskt att hushålla med pengarna och i socialsekreterarnas vardag ingår att få avslag från nämnden på insatser åt barn och familjer som behöver dem. Motiveringen är för det mesta olika former av omskrivningar av för dyrt, hitta billigare lösning.

    Vi som jobbar med detta har absolut inget emot att barn är placerade genom företag som ger handledning och tillför behövligt stöd i avancerade och krävande placeringar.
    Däremot så är det väldigt frustrerande att se pengar som skulle kunna användas till betydlig bättre saker gå till företags vinster och lyxtillvaros när det egentligen inte finns behov hos barnet att ha en förstärkt placering.
    Behöver man ha handledning varenda vecka, inte klarar att ha kontakt med sjukvård och skola och inte kan ta adekvata beslut vid oväntade händelser utan att ha en handledare i telefonluren 24/7 vid en normal placering så kanske man istället ska fundera på om det verkligen är familjehem man ska vara.

    Även om det inte är det optimala för det specifika barnen så väljer många kommuner och socialarbetare att se det stora perspektivet och flyttar omotiverat dyra placeringar för att möjliggöra att fler som behöver det får hjälp. Särskilt om det är placeringar som förväntas bli långvariga. En uppväxtplacering genom företag kostar lätt över 10miljoner kronor. Pengar som behövs till annat.

    Om kommunen vill ta över er så ta i alla fall en ordentlig diskussion om vad de kan erbjuda. Är i allas intresse (utom aktieägarnas) att så många familjehem som möjligt jobbar direkt åt kommunerna och ser till att få bra villkor med dem utan mellanhänder. Finns vanligtvis stort förhandlingsutrymmer gällande ersättningar och extern handledning om ni väljer att gå över.


    Bra svar!!
  • Linnaxel

    Hej,

    Hur stor skillnad är det i ersättning mellan att arbeta som familjehem åt kommunen resp ett privat familjehem?

    Och hur blir man familjehem?

    Tack på förhand!

    /L

  • Camilla Svarv

    Hej,

    Ersättningen beror på hur duktig du är på att förhandla. Det går att förhandla både med kommunen och med privata företag.

    Man kan kontakta sin kommun för att arbeta direkt med dem. Alternativt kan man, i likhet med JannikaO, kontakta ett företag som arbetar med konsulentstöd och uppge att man vill bli familjehem.

    Lycka till! 

Svar på tråden Privat vs kommunalt