• Percafluviatilis

    Tecken på dålig spermiekvalitet och vad man själv kan göra åt det?

    Hej,


    Jag och min man har genomgått fyra IVF/ICSI. Skriver en kort info om våra behandlingar och tar det därifrån.


    ICSI 1 - Privat klinik i väntan på landstinget. Kort protokoll med Gonal-f. 4 ägg ut varav 3 mogna ägg, två befruktade, ett embryo till mig på dag två, en blastocyst till frysen. Ingen graviditet efter ET:n.

    ICSI 2 - Privat klinik. Kort protokoll med Gonal-f, dock höjd dos. 3 ägg ut, 3 mogna ägg, alla befruktade. Pga svårighet att återföra fick vi frysa två på dag 3 och en på dag 6. Gjorde FET i cykeln därpå med ett 3-dagars. Kemisk graviditet.

    Vi har alltså fått ut 5 embryon av 7 uttagna ägg. Tre av dessa är kvar i frysen.

    ICSI 3 - Landsting. Långt protokoll med Menopur och i slutet tillägg av Gonal-f. 2 ägg ut, 2 mogna, inga befruktade.
     
    ICSI 4 - Landsting. Kort protokoll med Gonal-f som huvuddos men med tillägg av låg dos Menopur. 5 ägg ut, 5 mogna, 2 befruktade. ET av båda på dag 2.

    Vår grunddiagnos är lågt amh, stopp i ena äggledaren samt få och slöa spermier. Jag är 28 och min man 35.

    Eftersom jag begärt ut embryoprotokollet från den privata kliniken har jag funderat över olika frågor. Idag fick jag prata med embryologen på telefon för att räta ut lite frågetecken. Vår femdagars blastocyst har graderingen 3 på expansion och jag undrade lite över vilken skala de har. De har 1-6 förklarar hon då och man vill att ett femdagars embryo ska ha grad 3-4 samt ett sexdagars ska ha 4-6. Vår sexdagars hade bara grad 2 på femte dagen och därför odlade de den till dag 6 och då visade den sig ha grad 4 vilket var godkänt. Vårt sexdagars hade även fler kärnor än normalt på dag 2 vilket jag läst kan innebär problem. Embryologen förklarade då att ny forskningen genom bl.a. timelapse har visat att embryot kan reparera sig själv och göra sig av med de celler som har flera kärnor. 

    Så. Med detta som bakgrund har jag börjat fundera över spermiekvaliteten. I början såg det bra ut, flera befruktade och många embryon (då visste vi inte att de låg lite lågt i utvecklingshastighet). När vi började landstingsförsöken sjönk dock befruktningsgraden som en sten. endast 2 av 7 embryon befruktade på våra två behandlingar mot 5 av sju på de första två behandlingarna hos privat klinik. 

    Är detta en slump? Är det hur klinikerna arbetar? Är det Menopur som påverkar min äggkvalitet negativt? Är det spermierna som är dåliga? 


    Jag har läst att dålig spermiekvalitet kan ge långsam utveckling hos embryon efter dag 3 då ägget kompenserar för spermien fram till dag 3. Våra blastocyster är ju godkända men de kunde ju definitivt sett bättre ut.

    Tacksam för ett lugnande och hoppingivande svar. Så orolig att det kanske är spermierna som ställer till det för oss. Total vändning i mitt tankesätt då jag från start tänkt att felet måste ligga hos min livmoder eller mina ägg...


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-19 14:15
    Jag undrar även om det finns något man kan göra för att förbättra kvaliteten hos spermierna. Min man har under alla behandlingar snusat till och från och vi dricker alkohol då och då. Nu är det slut med allt sådant tills vi är färdiga med IVF-resan. Men förutom dessa egentligen självklara saker - vad kan man göra?
  • Svar på tråden Tecken på dålig spermiekvalitet och vad man själv kan göra åt det?
  • SvenOlsson

    Jag har inga djupare medicinska kunskaper. Men jag kom att tänka på eventuell låg testosteronhalt, som ju har ett direkt samband med dålig spermiekvalitet. Det är inte säkert att din man har låg testosteronhalt. Men om han har det så torde ju medicin för att höja den också ge bättre spermier, förutom att också vara bra för den manliga hälsan på andra sätt

  • Percafluviatilis
    SvenOlsson skrev 2018-10-19 15:26:29 följande:

    Jag har inga djupare medicinska kunskaper. Men jag kom att tänka på eventuell låg testosteronhalt, som ju har ett direkt samband med dålig spermiekvalitet. Det är inte säkert att din man har låg testosteronhalt. Men om han har det så torde ju medicin för att höja den också ge bättre spermier, förutom att också vara bra för den manliga hälsan på andra sätt


    Tack för ditt svar! Jag vet inte om de kollar detta när de tar blodprov under utredningen men jag ska fråga vid nästa läkarbesök.
  • UndrandeSökare

    Trådstartaren- Det finns en studie som visar att man som åt BÅDE Folsyra 5mg (finns på recept i Sverige, men kan köpas receptfritt utomlands) OCH 66mg Zink under 3 månaders tid, förbättrade sina spermier.

    Så det kan n testa med om ni vill.

    Men kvaluteten på embryona beror BÅDE på spermiernas kvalitet och äggens kvalitet.åR ni öppna för att testa med äggdonation eller spermiedonation annars?

  • Percafluviatilis
    UndrandeSökare skrev 2018-10-19 16:06:02 följande:

    Trådstartaren- Det finns en studie som visar att man som åt BÅDE Folsyra 5mg (finns på recept i Sverige, men kan köpas receptfritt utomlands) OCH 66mg Zink under 3 månaders tid, förbättrade sina spermier.

    Så det kan n testa med om ni vill.

    Men kvaluteten på embryona beror BÅDE på spermiernas kvalitet och äggens kvalitet.åR ni öppna för att testa med äggdonation eller spermiedonation annars?


    Hej! Tack, jag ska beställa bland annat zink tänkte jag. Eftersom jag bara är 28 och embryona som befruktas utvecklas fint fram till dag 3 och sedan saktar ned något tänker jag att det kanske snarare är spermierna eftersom äggen kompenserar spermierna fram till dag tre. Är spermierna då dåliga går det utför.

    Jag önskar att vi kände att det kändes rätt med donation men för oss är det tyvärr inte ett alternativ.
  • UndrandeSökare
    Percafluviatilis skrev 2018-10-19 17:01:16 följande:

    Hej! Tack, jag ska beställa bland annat zink tänkte jag. Eftersom jag bara är 28 och embryona som befruktas utvecklas fint fram till dag 3 och sedan saktar ned något tänker jag att det kanske snarare är spermierna eftersom äggen kompenserar spermierna fram till dag tre. Är spermierna då dåliga går det utför.

    Jag önskar att vi kände att det kändes rätt med donation men för oss är det tyvärr inte ett alternativ.


    Det behövs BÅDE 66mg Zink och 5mg Folsyra, bara den ena hjälper inte. Men det finns 500 mikrogramtabketter folsyra receptfritt på Apoteket. Det behövs då 10 såna tabletter per dag för att komma upp i rätt dos. Kolla på prisjakt var det är billigast.

    Jag kan också rekommendera Sperm dna fragmentationstest som är det bästa spermatestet. Det är bättre än alla svenska spermatest. Min man gjorde det hos Avaclinic i Lettland (Riga).
  • authentic

    Min man har ätit folsyra och zink men inte så mycket som man ska enligt studien dock. Han har kraftigt nedsatt antal men det hade ändå fördubblats nu till sist vi gjorde isci. Så något är det som fungerar med denna kombination iaf.

  • Percafluviatilis
    UndrandeSökare skrev 2018-10-19 17:17:15 följande:

    Det behövs BÅDE 66mg Zink och 5mg Folsyra, bara den ena hjälper inte. Men det finns 500 mikrogramtabketter folsyra receptfritt på Apoteket. Det behövs då 10 såna tabletter per dag för att komma upp i rätt dos. Kolla på prisjakt var det är billigast.

    Jag kan också rekommendera Sperm dna fragmentationstest som är det bästa spermatestet. Det är bättre än alla svenska spermatest. Min man gjorde det hos Avaclinic i Lettland (Riga).


    Han äter redan folsyra :)

    Ja, vi får se om vi kanske ska göra det testet. Min man är dock inte så positivt inställd och vill inte "dra för höga växlar".. :/
  • Percafluviatilis
    authentic skrev 2018-10-20 09:43:47 följande:

    Min man har ätit folsyra och zink men inte så mycket som man ska enligt studien dock. Han har kraftigt nedsatt antal men det hade ändå fördubblats nu till sist vi gjorde isci. Så något är det som fungerar med denna kombination iaf.


    Okej, tack för svaret! Min man har ätit multivitamin men jag tänker att det kanske vore bra att punktmarkera lite samt har läst mig till att apotekets och mataffärernas vitaminer inte har så hög biotillgänglighet, dvs att kroppen tar upp mycket lite av dem. Så nu har jag beställt zink, selen och magnesium vilket vi ska kombinera med b-vitaminer (bla b12 och folsyra) samt omega3 :)
Svar på tråden Tecken på dålig spermiekvalitet och vad man själv kan göra åt det?