• CinnamonGirl

    Bouppteckning

    Min mamma gick bort tidigare under hösten. Hon var sambo, jag är enda barnet. Nu har vi gjort bouppteckning och vi tog hjälp av begravningsentreprenören (ej juristutbildad). Nu har jag fått information av hennes sambo (som ej är min pappa) att bouppteckningen skickats till sambon och att han skrivit under. Men borde inte jag som enda arvinge och ensam dödsbodelägare vara den som skriver på bouppteckningen och skickar till Skatteverket? Blir den giltid med enbart hans underskrift?


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Bouppteckning
  • Fontana

    Nu är inte jag heller juristutbildad, men har varit med om en del bouppteckningar.

    Om inte Skatteverket är helt blinda så kommer de inte att godkänna bouppteckningen utan din underskrift, som du säger så är det ju du som är ensam dödsbodelägare. (Finns det något testamenterat till sambon?).

    Jag tycker att du ska börja med att kontakta begravningsbyrån och fråga varför man har gjort så, och om de tror att det är lagligt och giltigt.

    Du kan också kontakta Skatteverket och redan nu påpeka att det är på väg en bouppteckning för din mamma som du inte har undertecknat. Förmodligen kan de göra någon sorts markering eller varning i sina system. (Vem du ska kontakta vet jag tyvärr inte, bouppteckningar sköts ju av särskilda avdelningar. Kanske kan du börja med ett allmänt mail till Skatteverket - kontakt och fråga vart du ska vända dig och hur du ska bära dig åt.)

  • MammaKajsa

    Grundregeln är ju att alla dödsbodeläga ska skriva under boupptecknignen. Är din mammas sambo dödsbodelägare genom testamente ska han skriva under, men det ska ju du med.


    Om jag var du skulle jag kasta mig på telefonen och ringa Skatteverket på måndag och förklara situationen.

    P.s Jag vet vilket skifte i livet det är när ens mamma går bort så jag vil skicka dig en stooor och varm kram!

Svar på tråden Bouppteckning