• MCMXCV

    Namn ni gillar men inte skulle ge era barn

    Det finns väldigt många mamma-vloggare som gör videos där de berättar om namn de gillar men inte skulle ge sina barn. Jag tycker att det är kul att höra deras resonemang och anledningar, som till exempel kan vara att det påminner dem om någon, att det inte passar med sykonens namn, att deras partner inte tyckte om det, att det var för populärt, etc. Dela gärna med er av era åsikter!

  • Svar på tråden Namn ni gillar men inte skulle ge era barn
  • rabbes

    Bibliska namn: eftersom att jag inte själv är troende

    Elias, Isak, Benjamin, Josef, Gabriel, Samuel, Jonatan, Daniel, Simon, Ruben

    Julia, Ester, Sara, Maria, Hanna, Rut, Eva, Judit, Lydia, Ada

    Namn man kan stava på olika sätt: jag tänker att det blir jobbigt efter ett tag att jämnt behöva säga hur ens namn stavas

    Oskar, Valter, Ludvig, Teodor, Edvin, Viktor, Gustaf, Karl, Vilhelm, Tor

    Vilma, Klara, Inez, Nelly, Edit, Tea, Matilda, Emelie, Ottilia, Selina

    Namn som känns fel i tid: jag uppskattar att det finns föräldrar som väljer dessa namn till sina barn, de banar vägen för en ny comeback, men jag är för konformistisk för att våga ge några av dessa namn till mina barn

    Anders, Bengt, Ingemar, Per, Rolf, Håkan, Lennart, Börje, Bernt, Göran

    Therese, Inger, Barbro, Irene, Ulla, Agneta, Birgitta, Gunilla, Ingegerd, Ulrika

  • Fjäril kär

    Skulle aldrig ge mina barn hittepånamn. Gillar nytänk men det finns gränser.

    Typ: Hoppa, Veranda, Hallon, Glada, Mulan, Guldia, Nolf, Äwert ,

    Sen har jag svårt för smeknamn som riktiga namn eller övergulliga namn. En liten knubbig "Ängelina" , "Lollina" etc är säkert fantastiskt namn på en 9-månaders men som 44-årig avdelningschef känns det bizzart att presentera sig som Ängelina..

  • Anonym (???)
    Fjäril kär skrev 2018-10-20 20:43:00 följande:

    Skulle aldrig ge mina barn hittepånamn. Gillar nytänk men det finns gränser.

    Typ: Hoppa, Veranda, Hallon, Glada, Mulan, Guldia, Nolf, Äwert ,

    Sen har jag svårt för smeknamn som riktiga namn eller övergulliga namn. En liten knubbig "Ängelina" , "Lollina" etc är säkert fantastiskt namn på en 9-månaders men som 44-årig avdelningschef känns det bizzart att presentera sig som Ängelina..


    TS fråga lät: 'Namn ni gillar men inte skulle ge era barn' - gillar du verkligen de där namnen?
  • Anonym (Utländska)

    Jag gillar vissa utländska namn som Aisha och Nathan men vill inte ge mina barn namn som blir besvärliga uttalsmässigt (eller ger antydningar om ursprung som de inte har) eller bara inte låter fint på svenska.

  • Anonym (P)

    Älskar namnet Leonor men tyvärr är det förknippat med kungahuset och skulle kännas som att jag härmade dem... Är ivrig motståndare mot monarkin dessutom så får nog ge upp det namnet tyvärr...

    Älskar också namnet Edgar men är lite rädd att folk skulle uppfatta det som konstigt. Kanske eftersom jag själv har ett ovanligt namn och alltid har tyckt att det varit jobbigt.

  • Kusinen

    Nu ska jag ju inte ha nåt mer barn så jag kan ju välja alla. Men det jag själv valt bort är namn som är svpra att uttala i Sverige eller som är fel generation. Ett namn som jag själv starkt associerar till ett land eller språkområde som jag själv inte har koppling till skulle jag också kunna välja bort. Jag har pckså det där i ryggmärgen att man inte ska ge någon tilltalsnamn efter någon nu levande person. Om namnet för mig har väldigt starka associationer till någon anna person skulle jag också valt bort det. Desstutom kan jag koppla vissa namn till vissa utseenden som gör att namnet inte skulle passa.

    Jag fick en dotter för 17 år sedan. Då tyckte jag Kerstin och Mona var fina namn men valde bort dem på grund av fel generation.

    Dock ör det ju många namn som är vanliga både i min och dotterns generation som Sara, Hanna och Anna så ibland funkar ju ett namn även om det initialt känns fel.

  • fluu

    Finns hur många som helst.

    Det kan handla om att vi känner alldeles för många med namnet(typ Erik, Staffan, Per).

    Namn jag eller maken associerar med mindre trevliga människor(typ David, Tage, Elin).

    Namn som ger troliga smeknamn vi inte gillar( typ Jeremias, Vilhelmina, Sigvard).

    Namn som helt enkelt blir för stolpiga eller dramatiska i vardagen eller inte passar på svenska( typ Clementina, Remus, Jerome).

    Namn som vår dialekt sabbar(typ Ruth, Märta, Gunnar).

    Namn som i mitt tycke är för söta (typ flicknamnet Mille, Tuve, Essy).

    Och många fler.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (filur)

    oj finns många. 

    Isak - ett favoritnamn egentligen men det har blivit förstört av för många släkt och vänner som drar skämt som "I suck ,my brother" 
    Nora - rädslan över att andra barn ska rimma på namnet till något fult
    utländska namn som - melody, melanie - för dom blir inte lika fina med svenskt uttal. 
    namn som mina föräldrars kompisar har - lars, sven, gusten, birgitta, yvonne 

  • Anonym (L)
    Kate ( [käjt] ) tycker jag är ett otroligt vackert namn, men skulle inte ge det till mitt eget barn.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (filur) skrev 2018-10-22 11:08:01 följande:

    oj finns många. 

    Isak - ett favoritnamn egentligen men det har blivit förstört av för många släkt och vänner som drar skämt som "I suck ,my brother" 

    Nora - rädslan över att andra barn ska rimma på namnet till något fult

    utländska namn som - melody, melanie - för dom blir inte lika fina med svenskt uttal. 

    namn som mina föräldrars kompisar har - lars, sven, gusten, birgitta, yvonne 


    Oj, det där "skämtet" har jag inte hört sen 90-talet! Tack för nostalgin!

    Håller med om att Isak är ett fint namn annars..
Svar på tråden Namn ni gillar men inte skulle ge era barn