• Anonym (?)

Folkbokföring fråga

Är det olagligt att folkbokföra sig på en adress som man inte bor på eller folkbokföra sig på någon annans adress utan dennes tillåtelse? Vad ger det isåfall för straff?

• Svar på tråden Folkbokföring fråga
  • Limeblad

Ja det är olagligt att skriva dig på fel adress. Huvudregeln är att du ska skriva dig på den plats du har din huvudsakliga dygnsvila.

Du skulle kunna dömas till folkbokförngsbrott vilket ger böter eller fängelse i högst sex månader.

• Anonym (?)
    Limeblad skrev 2018-10-21 08:32:17 följande:

Ja det är olagligt att skriva dig på fel adress. Huvudregeln är att du ska skriva dig på den plats du har din huvudsakliga dygnsvila.

Du skulle kunna dömas till folkbokförngsbrott vilket ger böter eller fängelse i högst sex månader.

Jaha är det troligt att man får fängelse för att man är folkbokförd på sin gamla adress?
  • Limeblad
    Anonym (?) skrev 2018-10-21 09:09:25 följande:

Jaha är det troligt att man får fängelse för att man är folkbokförd på sin gamla adress?

Jag tror inte det är särskilt troligt.
  • Anonym (.)

Inte så troligt, nej. Men det beror ju på varför du vill vara skriven på din gamla adress. Är det för att få bidrag du annars inte har rätt till så är det ju bedrägeri och det kan bli dyrt.
  • Anonym (?)
    Anonym (.) skrev 2018-10-21 09:17:58 följande:

Inte så troligt, nej. Men det beror ju på varför du vill vara skriven på din gamla adress. Är det för att få bidrag du annars inte har rätt till så är det ju bedrägeri och det kan bli dyrt.

Nej det handlar om att jag inte orkat skriva mig på min nya
  • Anonym (jur)
    Det är inte troligt då det före 2018-07-01 inte fanns någon påföljd alls för brott mot folkbokföringslagen, jag har inte kontrollerat men jag skulle inte tro att vi hunnit få några domar efter ändringarna 2018-07-01.

Dock så är det bra att det äntligen blir någon påföljd då detta har skapat så mycket obehag och problem för de som fått "okända/oönskade" personer skrivna på sin adress.

Folkbokföringslag (1991:481)

t.o.m. SFS 2018:684

Straff

42 §   Har upphävts genom lag (2003:657).

42 §    /Träder i kraft I:2018-07-01/ Den som lämnar oriktig uppgift till grund för beslut om folkbokföring döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för folkbokföringsbrott till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma gäller den som inte fullgör sin anmälningsskyldighet enligt 25-27 §§.

Är brottet med hänsyn till att brottsligheten utövats systematiskt eller i större omfattning eller annars att anse som grovt, döms för grovt folkbokföringsbrott till fängelse i högst två år.

I ringa fall ska det inte dömas till ansvar. Lag (2018:684).

43 §   Har upphävts genom lag (2013:380).

43 §    /Träder i kraft I:2018-07-01/ Skatteverket får inte vid vite förelägga någon att medverka i en utredning av en gärning som kan föranleda straff för honom eller henne.

En fråga om ansvar enligt 42 § för en gärning får inte prövas om gärningen ligger till grund för ett föreläggande om vite och Skatteverket har ansökt om utdömande av vitet.
    Lag (2018:684).

• Anonym (Balthazar)
    Anonym (?) skrev 2018-10-21 09:23:28 följande:
    Men då kanske det är dags att orka med det nudå? 
    Så slipper du oroa dig. 
  • Anonym (C)
    Anonym (?) skrev 2018-10-21 09:23:28 följande:

Så det har blivit lite (eller mycket) försenat bara? Då är det inte särskilt troligt att någon orkar bry sig. Ändra nu så att det blir rätt i fortsättningen!
  • Anonym (?)
    Anonym (jur) skrev 2018-10-21 09:24:51 följande:

Det är inte troligt då det före 2018-07-01 inte fanns någon påföljd alls för brott mot folkbokföringslagen, jag har inte kontrollerat men jag skulle inte tro att vi hunnit få några domar efter ändringarna 2018-07-01.

Dock så är det bra att det äntligen blir någon påföljd då detta har skapat så mycket obehag och problem för de som fått "okända/oönskade" personer skrivna på sin adress.

Folkbokföringslag (1991:481)

t.o.m. SFS 2018:684

Straff42 §   Har upphävts genom lag (2003:657).

42 §    /Träder i kraft I:2018-07-01/ Den som lämnar oriktig uppgift till grund för beslut om folkbokföring döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för folkbokföringsbrott till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma gäller den som inte fullgör sin anmälningsskyldighet enligt 25-27 §§.

Är brottet med hänsyn till att brottsligheten utövats systematiskt eller i större omfattning eller annars att anse som grovt, döms för grovt folkbokföringsbrott till fängelse i högst två år.

I ringa fall ska det inte dömas till ansvar. Lag (2018:684).

43 §   Har upphävts genom lag (2013:380).

43 §    /Träder i kraft I:2018-07-01/ Skatteverket får inte vid vite förelägga någon att medverka i en utredning av en gärning som kan föranleda straff för honom eller henne.

En fråga om ansvar enligt 42 § för en gärning får inte prövas om gärningen ligger till grund för ett föreläggande om vite och Skatteverket har ansökt om utdömande av vitet.

Lag (2018:684).

Vad är det för anmälningsskyldighet enligt 25-27?
  • Anonym (jur)
    Anonym (?) skrev 2018-10-21 09:30:29 följande:
    Vad är det för anmälningsskyldighet enligt 25-27?

25 §   Den som är folkbokförd och har flyttat ska inom en vecka anmäla flyttningen till Skatteverket.

Den som är folkbokförd och ändrar postadress utan att flyttning skett ska göra anmälan enligt första stycket om postadressen ska gälla för minst sex månader.
    Lag (2013:380).

26 §   Den som har flyttat in från utlandet och ska folkbokföras ska anmäla inflyttningen till Skatteverket. En sådan anmälan ska göras inom en vecka efter det att han eller hon har vistats i landet i tre månader.

En anmälan ska även göras när den som är avregistrerad som försvunnen ska folkbokföras och när ett barn ska folkbokföras här i landet enligt 2 a § eller 3 § tredje stycket.

Anmälningsskyldigheten enligt första stycket gäller inte en utländsk medborgare som omfattas av 4 § lagen (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall och som inte har rätt till motsvarande immunitet och privilegier som en diplomatisk företrädare vid en främmande makts beskickning.

27 §   Den som är folkbokförd och avser att flytta till utlandet ska anmäla detta till Skatteverket. Anmälan ska göras senast en vecka före utresan och ska innehålla uppgift om utresedagen. Om utresan ställs in eller skjuts upp ska detta anmälas senast den tidigare uppgivna utresedagen.

• Anonym (Jennie)

Har du bank-id kan du adressändra på nätet. Tar 5 sekunder. Skatteverket.se

Orkar du skriva inlägg här så orkar du adressändra.

Svar på tråden Folkbokföring fråga