• Sharper

    Spara till resa!

    Mitt sparmål är att få ihop till en resa för mig och mina 2 barn (idag 2,5 år och 5,5 år gamla). Det handlar om 20 000:- och jag har ingen stopptid då pengarna ska vara ihopsparade.

    Då det pendlar från månad till månad vad jag kan lägga undan så har jag ett sätt jag kommer använda mig utav. Jag och min man har gemensam ekonomi så när allt gemensamt är betalt delar vi resten på 2. Räkneexempel! Om jag har 1000:- som ska räcka till nöjen, kläder mm. Så går 200:- varje månad till barnens fonder. Då har jag 800:- kvar. Sen delar det det på 2 så 400:- kan jag spendera och 400:- sätts in på detta sparkonto. Jag funderar även på att använda ett konto på Santander (Har andra sparkonton där) för att få lite ränta (0,65%) på pengarna.

    Vad är ditt sparmål? Skriv gärna här så vi kan följa varandra!

  • Svar på tråden Spara till resa!
  • Anonym (Hmm)

    20 000 kronor låter som ett relativt lågt mål, speciellt om både du och mannen har gemensam ekonomi och tillsammans drar in pengar per månad. Det fixar ni utan problem:)

  • Sharper
    Anonym (Hmm) skrev 2018-10-28 23:28:09 följande:

    20 000 kronor låter som ett relativt lågt mål, speciellt om både du och mannen har gemensam ekonomi och tillsammans drar in pengar per månad. Det fixar ni utan problem:)


    Visserligen men det är jag själv som ska spara med hjälp av mina fickpengar:) ibland ligger detnpå 800:- och ibland 2000:- och då ska de också räcka till kläder åt barnen:)
  • Kusinen
    Sharper skrev 2018-10-29 06:38:49 följande:

    Visserligen men det är jag själv som ska spara med hjälp av mina fickpengar:) ibland ligger detnpå 800:- och ibland 2000:- och då ska de också räcka till kläder åt barnen:)


    Har du i snitt ca 1500 kr i månaden till nöjen till dig själv samt kläder till barnen. Vad ska dessa fickpengar gå till mer?
  • Kusinen

    Jag sparar ocks till resor. Jag gör så att jag gör en årsbudget inför ett nytt år. Där lägger jag in alla utgifter som jag beräknar att jag komner ha varje månad. Sen ser jag vilket utrymme jag har för sparande och så bestämmer jag utifrån det hur mycket jag ska spara varje månad. Jag följer upp budgeten regelbundet under året och gör justeringar när det behövs.

  • Sharper
    Kusinen skrev 2018-10-29 07:00:51 följande:

    Har du i snitt ca 1500 kr i månaden till nöjen till dig själv samt kläder till barnen. Vad ska dessa fickpengar gå till mer?


    Kläder till mig och barnen, smink schampo (funkar inte med dom son finns i mataffären) frisören, om jag går ut själv, jag sparar 100:-/månad till mina barn så 200:- går till det.
  • Anonym (Jummis)

    Jag sparar också till resa och lite annat. Men jag gör så att jag sparar allt!
    Först betalar jag räkningar och lägger undan matpengarna. Sedan köper jag det som är nödvändigt den månaden, tex skor, kläder etc. Men det är ju verkligen inte alla månader som jag måste köpa det.
    Sedan lägger jag undan allt annat!

    Och varför gör jag så? Jo, för det är lättare att spara då. Om jag vill göra något som kostar pengar så drar jag ju mig för att minska på spar-pengarna, och då tänker jag efter både en och två gånger innan jag tar pengarna därifrån.
    Hade jag haft "fickpengar" hade de säkert bara gått till något onödigt som jag ändå klarat mig utan.
    Nu om jag tar från sparandet måste jag både göra en aktiv handling innan köpet, se pengarna "försvinna" från sparandet och därför gör jag det inte om jag inte verkligen kan motivera mig själv varför.

    Så istället för att splitta på två, släng in allt på sparkontot!

  • Sharper
    Anonym (Jummis) skrev 2018-10-29 11:26:58 följande:

    Jag sparar också till resa och lite annat. Men jag gör så att jag sparar allt!

    Först betalar jag räkningar och lägger undan matpengarna. Sedan köper jag det som är nödvändigt den månaden, tex skor, kläder etc. Men det är ju verkligen inte alla månader som jag måste köpa det.

    Sedan lägger jag undan allt annat!

    Och varför gör jag så? Jo, för det är lättare att spara då. Om jag vill göra något som kostar pengar så drar jag ju mig för att minska på spar-pengarna, och då tänker jag efter både en och två gånger innan jag tar pengarna därifrån.

    Hade jag haft "fickpengar" hade de säkert bara gått till något onödigt som jag ändå klarat mig utan.

    Nu om jag tar från sparandet måste jag både göra en aktiv handling innan köpet, se pengarna "försvinna" från sparandet och därför gör jag det inte om jag inte verkligen kan motivera mig själv varför.

    Så istället för att splitta på två, släng in allt på sparkontot!


    Det tar 1-2 dagar innan jag kommer åt pengarna. Behöver barnen akut kläder tex eller något annat så måste jag nå dom. Eftersom vi sparar gemensamt till andra saker känner jag att jag måste få ha lite pengar att göra vad jag vill med, gå till massören eller sådant. Så att sätta allt på en gång på ett konto är inget alternativ :)
  • Kusinen
    Sharper skrev 2018-10-29 08:57:19 följande:

    Kläder till mig och barnen, smink schampo (funkar inte med dom son finns i mataffären) frisören, om jag går ut själv, jag sparar 100:-/månad till mina barn så 200:- går till det.


    Då kommer det ta ett tag.

    Finns det ingen annan budgetpost som det går att spara i eller är det ok att det tar lång tid?
  • Anonym (Jummis)
    Sharper skrev 2018-10-29 12:32:01 följande:
    Det tar 1-2 dagar innan jag kommer åt pengarna. Behöver barnen akut kläder tex eller något annat så måste jag nå dom. Eftersom vi sparar gemensamt till andra saker känner jag att jag måste få ha lite pengar att göra vad jag vill med, gå till massören eller sådant. Så att sätta allt på en gång på ett konto är inget alternativ :)
    Jag sparar så jag snabbt kommer åt pengarna vid behov. Men eftersom det tar emot att ta ut dem så tänker jag mig för flera ggr innan. Så akut brukar ju inte klädköp bli, och såklart att du ska ha pengar att göra som du vill med. Trodde bara av din ts att du ville ha tips om hur man sparar snabbare och då måste man ju spara ännu mer och dra in på annat. Jag missförstod dig helt enkelt
  • Anonym (Anna)

    Jag har ett resekonto som det dras 1500 i månaden till, sedan spar jag 2000 på ett annat konto till alla eventualiteter som kan uppstå.
    Har jag utrymme att spara mer så splittar jag sparbeloppet och sätter hälften'/hälften på dessa två konton.

    Nu är mina barn inte små, den äldsta är självförsörjande och har flyttat hemifrån för flera år sedan. Den yngre är myndig men utan någon större inkomst. Han ber inte om så mycket mer än lite bensinpengar ibland. Kläder till honom köper jag ofta på mina resor, lika med mindre än halva priset hemma.

  • Sharper
    Kusinen skrev 2018-10-29 17:25:19 följande:

    Då kommer det ta ett tag.

    Finns det ingen annan budgetpost som det går att spara i eller är det ok att det tar lång tid?


    Det är helt ok att det tar lång tid :) målet är resan men tar det 5 år så får det göra det liksom :)
  • Kusinen
    Sharper skrev 2018-10-29 19:31:44 följande:

    Det är helt ok att det tar lång tid :) målet är resan men tar det 5 år så får det göra det liksom :)


    Ok.

    Jag skulle nog göra så att jag gjorde en budget på denna "månadapeng". Att jag räknade ut vilka kläder barnen behövde och vad de fick kosta och när de behövdes, vad jag behövde i klädvög och annat och hur mycket jag då hade utrymme att spara. Då får man en tydlig bild av hur mycket man har och behöver inte heller riskera att behlva nalla av sparkontot. Om man vet i förväg exakt vad som behövs är det lättare att passa på vid reor, loppis mm utan att riskera att handla onödiga saker då eller känna tt man spräcker budgeten.

    Jag skule alltså inte gör en jämn fördelad budget per månad utan på årsbasis och tydligt öronmärka summor till olika saker, tex vinteroveraller respektive x flaskor shampoo. För att detta ska funka krävs att man också för kassabok över månadapengen. .
Svar på tråden Spara till resa!