• Anonymsju

Magproblem med 11 månaders bebis, snälla hjälp oss!!

Hej, jag har skrivit en annan tråd här om matproblem med min son, och ja, det kvarstår!

Han vägrar att bli matad, han kan bli matad ca 5-6 små tuggor, sen blir han jätteförbannad. Vi har testad allt känns det som. Problemet är att lägger vi ut små bitar av mat på en tallrik och han får äta själv, så är han intresserad en stund, stoppar maten i munnen, tuggar och suger lite, sen spottar han ut det, och så håller han på tills han tröttnar, och då börjar han kasta ner allt på golvet, alltså får han inte i sig nånting i magen, någon enstaka ärta eller pasta kanske. Det har också hänt flera gånger att han stoppar in mat i munnen, sparar det i kinderna, sen spyr han tillslut för att det lägger sig vid kräkreflexen antar jag, då spyr han i sin egna mat, eftersom han stoppar in mer och mer mat men sväljer den inte.

Han får allt så i sig mer av att bli matad, men han gillar det ju inte, oftast vägrar han öppna munnen för första skeden, vänder bort huvudet, skakar på huvudet , fäktas med armarna, och skriker.

Han har aldrig ätit en måltid med mat som är mer än 1 dl sitt liv. Förutom gröt, det kan hända att han får i sig en hel portion på kvällen, och en halv på morgonen innan han blir arg.

Är det här verkligen normalt? Vad tusan ska vi göra? Hjälp mig, kom med alla idéer ni har! Ja, vi har testad blw metoden.

Han är 11 månader.

• Svar på tråden Magproblem med 11 månaders bebis, snälla hjälp oss!!
  • Anonymsju

Det gick inte att ändra rubriken, men det ska stå MATproblem.

• Anonymsju

Ingen?!?!

• Tow2Mater

Låter ju inte normalt. Vilka undersökninar ha de gjort på honom, och av vem...?

• Themis

Som ovan- vilka undersökningar har gjorts, verkar han ha ont, har han gaser, får han prickar, rodnad i svalg osv osv.

Finns ju många barn som reagerar med överkänslighet eller allergi på olika sätt mot livsmedel, och det kan räcka att få en riktigt dålig reaktion en enda gång för att ett litet barn ska börja matvägra under en längre tid.

Exempel: Ett barn i släkten vägrade äta annat än ren pasta och ketchup tills han var 3 eftersom ingen i familjen på hela den tiden kunde klura ut att han fick jätteont i magen och diarré av mjölkprodukter. Helt logisk reaktion av barnet, det var omgivningen som inte fattade bara.

Samma sak i en annan familj där en dotter i 7-8årsåldern klagade på dålig mage och ont i magen. Mamma och pappa sa "ät mer yoghurt och fil, det är väl snällt och lite goda bakterier du behöver"...nej, hon var laktosintolerant. Men då blev det ganska uppenbart.

Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • Anonymsju
    Tow2Mater skrev 2018-10-21 14:23:53 följande:

Låter ju inte normalt. Vilka undersökninar ha de gjort på honom, och av vem...?

Inga undersökningar, jag har ju pratat med bvc om detta flera gånger, men hon har inte föreslagit några prover
  • Anonymsju
    Themis skrev 2018-10-21 15:22:34 följande:

Som ovan- vilka undersökningar har gjorts, verkar han ha ont, har han gaser, får han prickar, rodnad i svalg osv osv.

Finns ju många barn som reagerar med överkänslighet eller allergi på olika sätt mot livsmedel, och det kan räcka att få en riktigt dålig reaktion en enda gång för att ett litet barn ska börja matvägra under en längre tid.

Exempel: Ett barn i släkten vägrade äta annat än ren pasta och ketchup tills han var 3 eftersom ingen i familjen på hela den tiden kunde klura ut att han fick jätteont i magen och diarré av mjölkprodukter. Helt logisk reaktion av barnet, det var omgivningen som inte fattade bara.

Samma sak i en annan familj där en dotter i 7-8årsåldern klagade på dålig mage och ont i magen. Mamma och pappa sa "ät mer yoghurt och fil, det är väl snällt och lite goda bakterier du behöver"...nej, hon var laktosintolerant. Men då blev det ganska uppenbart.

Han har inte ont i magen, verkar inte gasig och besvärad av det, ingen rodnad eller reaktioner. Han blev sån här innan vi hade gett honom mjölkprodukter.

Har pratat med min bvc sköterska om detta flera gånger och hon har aldrig föreslagit att man kan ta några prover. Alla runt omkring säger att det här är normalt, alla barn går igenom sånt här, men detta är ju inte en liten period, utan är hela tiden. Det är då frustrerande.
  • Anonymsju

Ingen som kan hjälpa mig med vad jag ska ta mig till?

Vad är det för provet man kan ta som inte är laktos? Kan man kräva att såna prover ska tas eller hur funkar det?

Svar på tråden Magproblem med 11 månaders bebis, snälla hjälp oss!!