• Bakabulle90

    Tidigare graviditet - vad vet mvc?

    Kan BM se/veta om tidigare graviditet? Antingen via journal eller ultraljud eller liknande? Har nämligen en känslig situation. Min partner känner inte till en abort som gjordes i mina tonår.. det har aldrig kommit på tal.. det har alltid varit känsligt för mig och någonting jag helst nekar, om inte jag är tvungen att prata om. Känns onödigt att dra upp det nu om det inte behövs. Men självklart föredrar jag att berätta själv för honom än att BM råkar säga något ?det syns att du vart gravid förr..,.?

    Så vad tror ni som vart gravida. Kommer det komma upp under mvc träffarna eller någonting jag kan behålla för mig själv?

  • Svar på tråden Tidigare graviditet - vad vet mvc?
  • Anonym (Solsken)

    Då jag gick till mvc för första gången med sonen fick jag själv fylla i en blankett med diverse information, bl.a information om tidigare graviditeter/missfall/aborter. Nu med andra barnet jag väntar har jag inte behövt fylla i något sådant, så antar den infon nu finns sparad där. Men utgår från att de inte skulle ha den ifall jag inte meddelat om det.

    Det är ju dock viktigt att du uppger rätt information, helt medicinskt. Så jag skulle föreslå att du kontaktar din bm innan/efter er träff och berättar om din abort och att du inte vill att din partner ska få reda på den. Så informationen i alla fall finns.

  • Anonym (...)

    Jag har 3 barn o väntar nr 4. Dom har alltid frågat på inskrivningen ang abort o missfall. Men det är säkert olika.

  • Bakabulle90
    Anonym (Solsken) skrev 2018-10-21 16:08:35 följande:

    Då jag gick till mvc för första gången med sonen fick jag själv fylla i en blankett med diverse information, bl.a information om tidigare graviditeter/missfall/aborter. Nu med andra barnet jag väntar har jag inte behövt fylla i något sådant, så antar den infon nu finns sparad där. Men utgår från att de inte skulle ha den ifall jag inte meddelat om det.

    Det är ju dock viktigt att du uppger rätt information, helt medicinskt. Så jag skulle föreslå att du kontaktar din bm innan/efter er träff och berättar om din abort och att du inte vill att din partner ska få reda på den. Så informationen i alla fall finns.


    Tack snälla för svar. Jag känner också att det är viktigt att ange rätt info, därför jag nojar och överväger för-nackdelar. Men tror du jag kan nämna det när jag ringer första samtalet (har ej ringt än)
  • Bakabulle90
    Anonym (...) skrev 2018-10-21 16:13:46 följande:

    Jag har 3 barn o väntar nr 4. Dom har alltid frågat på inskrivningen ang abort o missfall. Men det är säkert olika.


    Tack så mkt för svar! Jag känner också att de garanterat kommer fråga.. ville mest ha tips huruvida det är värt att ta upp eller ?ljuga?. Men fick tipset att ringa i förväg för att säga det och be BM inte berätta det..
  • Norbottensfia

    BM frågar alltid på inskrivningssamtalet hur många ggr man varit gravid, dvs inkl aborter. Så antingen går du dit ensam första gången eller tar tjuren vid hornen och berättar åt sin sambo? vad spelar det för roll?

  • Anonym (Solsken)
    Bakabulle90 skrev 2018-10-21 17:57:42 följande:

    Tack snälla för svar. Jag känner också att det är viktigt att ange rätt info, därför jag nojar och överväger för-nackdelar. Men tror du jag kan nämna det när jag ringer första samtalet (har ej ringt än)


    Absolut kan du nämna det redan då! :)
  • Anonym (Lilly)

    De flesta mödravårdscentraler har som rutin att träffa mamman utan pappan minst en gång, ibland vill de att det ska vara på inskrivningen ibland vid ett senare besök. Du kan ju ta upp aborten på ett sådant besök. Det är inte viktigt att de får reda på aborten nu i början ändå, det är senare i graviditeten det eventuellt kan spela roll. 

  • Fia 28

    Ja det kommer nog fram vid inskrivningen, men du behöver ju inte ha med sambon på det. 

  • Fia 28

    För mej så skulle det även ha kommit fram vid KUB för då påpekade hon att det var tredje graviditeten och andra barnet. Förra graviditeten var det ingen som sa något om det förutom vid inskrivningen. 

Svar på tråden Tidigare graviditet - vad vet mvc?