• Adam9192

Sjukskrivning

Hej!

Jag har varit sjukskriven i ett år på 100% och nu vill jag börja jobba 75% men inte återgå till

min gamla arbetsplats de 75% till en början utan jobba 75% på ett annat jobb tills jag mår bättre. Hur gör jag med sjukskrivningen då? Kan jag jobba 75% på ett jobb och vara sjukskriven 25% på mitt gamla som jag eventuellt ska gå tillbaka till sen eller hur ska jag göra för att jobba 75% och vara sjukskrivning 25%? Måste jag ta tjänstledigt från min gamla tjänst? Är väldigt konfundersam och förstår inte vad jag ska göra riktigt... jag vill ju jobba 75% och vara sjukskriven 25% liksom.

• Svar på tråden Sjukskrivning
  • Anonym (Suvi)

Om ni har kollektivavtal på arbetsplatsen där du är anställd så kan det finnas en text i det avtalet som handlar om bisyssla. Och att det inte är ok att ha andra anställningar hur som helst. Du bör alltså inte jobba någon annanstans innan du har kollat upp vad som gäller.

Annars tror jag att du ska kunna arbetsträna på 75% inom ramen för din återgång i arbete. Har man inte gjort någon rehab-utredning för att se vad för typ av jobb du skulle kunna utföra? Om du inte kan göra det hos din nuvarande arbetsgivare så kan Försäkringskassan i samarbete med Arbetsförmedlingen hjälpa dig att hitta ett annat ställe att arbetsträna på. Funkar det för dig att jobba där kanske du så småningom kan säga upp dig och söka "vanlig" anställning där istället?
    Det är så jag fått för mig att det funkar.

Svar på tråden Sjukskrivning