• Anonym (Orolig mamma)

Röntgen gravid

Hej alla!

Jag är jätteorolig!!

Jag är inlagd på sjukhus just nu, pga njurinflammation som är orsakad av en autoimmunsjukdom som jag har. Jag är gravid i v.ca 15. Jag har haft ont, vid bröstet (vänstra sidan) och i ryggen sen september. Har mest kommit med rörelse men under vistelse på sjukhus (där jag ännu är) har det även varit i viloläge ibland. Hur som helst, exakt samma symptom som kärlkramp. Men de har gjort ordentliga! tester och undersökningar och det är inte det.

Då smärtan inte går bort funderar jag på lungröntgen. Är bara så rädd för gjorde en i mars (efter en långvarig hosta och jag var gravid då.) Blev mer eller mindre tvingad av läkaren då att göra den fast jag inte ville. Jag var i v.ca 8 då.

Det var en typ där man får nå vätska insprutad i sig och sen åkte jag in som i ett rör, de sa att det var den som rekommenderas som gravid och att den var säker för fostret. Sen dog fostret i ca.v.10. :?(

Någon som vet vad den röntgen heter?

Någon kunnig (fördelaktiges röntgensjuksköterska) som vet om den är ofarlig?

Ser man ordentligt på den så att det inte är någon blodpropp i lungan?

Jag vill inte utsätta mitt stackars barn för ännu mera, jag äter ju njurmedicin som man inte ska äta under graviditet, men jag måste! äta njurmedicinerna.

Jag mår jätte dåligt nu när jag måste fatta beslut om röntgen också. Har haft 7 missfall (3 på raken nu senast) och vill så gärna! få detta barn, längtan är enorm!

Men samtidigt vill jag inte åka hem med en smärta i bröstet, det kan räcka med att bara gå på toa så kommer den. Smärtan är ganska stark, måste sätta mig ner. Kommer flera ggr.per dag. Har försökt övertala mig att det är muskelinflammation som blivit värre då jag rört mig mindre och mindre (pga just smärtan.)

Vill ju inte ta några hälsorisker för mig heller då jag har barn som behöver mig. Jag ska självklart diskutera detta med en läkare också men vill gärna höra lite här också.

Tacksam för era svar.

• Svar på tråden Röntgen gravid
  • Anonym (vi)

Nämn usch, stackars dej.
    Du har nog inget annat val än att följa läkarnas råd. Dom röntgar aldrig en gravid om det inte är absolut nödvändigt. 

Håller tummarna för att allt ska gå bra för dej.

• Anonym (H)

Man får ju väga för- och nackdelar. Mår du dåligt och man misstänker tex propp så måste det ju uteslutas, dvs du bör genomgå de undersökningar som rekommenderas. Har du haft så många missfall så hade det förra missfallet knappast med röntgen att göra. Du hade förmodligen fått missfall ändå.

Det är väldigt små risker. Speciellt när man inte röntgar bäckenet utan en annan del av kroppen.

Den heter CT, med kontrast.

• Anonym (S)

Vill tipsa om denna sida där en sjukhusfysiker (vilka är de som kan detta med strålning bäst) och ibland en RTG-sköterska svarar på frågor, där finns det många som ställt frågor som liknar din och fått bra och utförliga svar:

www.rontgen.com/wp-doctor/tag/graviditet/page/6

Svar på tråden Röntgen gravid