Min son har en låg loftsäng (skulle tro att det är samma höjd som Kura, men med högre kanter, som vi köpte på Jysk) som han fick när han fyllde 4 år. Barn lär sig snabbt och har ofta i alla fall någon slags självbevarelsedrift. Vi fick säga till två gånger precis i början att det inte var lämpligt att stå upp och hoppa (!) i sängen eftersom man kan ramla ner och sedan dess har han skött det fint.
Jag kan bara se två nackdelar med en sådan typ av säng:
- Jag som är kort (1.50 cm lång) tycker att det är svårt att byta lakan i sängen. Jag måste klättra upp i sängen och dra och slita i lakanen. Dra-på-lakan är inte ens att tänka på eftersom jag måste lyfta hela madrassen samtidigt som jag sitter i sängen för att få runt lakanen.
- Om min son har feber och blir lite darrig i benen så har han svårt att klättra ner för stegen. Det händer dock inte så ofta, så de tillfällena kan man leva med. Faktum är att just stegen har blivit lite av en indikation kring hur han mår. Har han svårt att ta sig ner, så vet man direkt att det är vab-dags, innan han ens själv har sagt något om att han känner sig sjuk, eller man ens har hunnit kolla hur han mår om morgonen.