• Plina

Dö av diabetes??

Jag har en fråga.

Hur dör man av diabetes?

Om man inte tar mediciner, hur går processen fram till att man dör?

Är det smärtsamt?

Diabetes, död, dö, inga mediciner, vägrar ta mediciner
  • Svar på tråden Dö av diabetes??
  • Anonym (Ylva)

Det här bör du ta med någon som arbetar inom vården, din läkare eller diabetessköterskan.
    Det är en mycket allvarlig frågeställning och du måste få absolut korrekta svar. Det får du inte här på FL, bara en massa gissningar och antaganden.

Man kan dö av diabetes bla när man får för lågt blodsocker (vilket alla får som inte tar insulin i tabletter eller intravenöst, om de är ordinerade det av läkaren).

• Anonym (Ylva)

Som patient har man alltid rätt att vägra behandling, men man skall se till att man har absolut all information innan (och korrekt sådan) innan man fattar den typen av beslut.

• Chaga
    Anonym (Ylva) skrev 2018-10-21 22:00:18 följande:

Man kan dö av diabetes bla när man får för lågt blodsocker (vilket alla får som inte tar insulin i tabletter eller intravenöst, om de är ordinerade det av läkaren).

Men Ylva.. Först skriver du att TS inte skall skriva här och fråga för att det bara blir gissningar till svar och sen sätter du igång att gissa själv..  Du skriver att man kan få för lågt blodsocker om man inte tar sitt insulin men det är precis hur fel som helst. Lågt blodsocker får man om man tar för hög dos insulin, glömmer att äta, tränat alldeles för hårt eller om man festat hårt utan att moderera sina doser. 

Sen menar du nog att man tar insulinet subkutant. 

• Chaga
    Plina skrev 2018-10-21 21:52:59 följande:

Jag har en fråga.

Hur dör man av diabetes?

Om man inte tar mediciner, hur går processen fram till att man dör?

Är det smärtsamt?

Man dör av komplikationer som man ådrar sig som följd av de alldeles för höga glukosnivåerna i kroppen. Sen om det blir hjärtinfarkt, ketoacidos, uttorkning med njursvikt, laktatacidos eller eller ett hyperrosmolärt syndrom det kan ingen säga. 

Men alternativet om det handlar om en typ 2 diabetes är att lägga om kosten och träna. De höga gluskosnivåerna beror på att systemet blivit avtrubbat av fel kost men det går jättebra att fixa även utan mediciner. 

• Anonym (Ylva)
    Chaga skrev 2018-10-22 15:48:14 följande:

Men Ylva.. Först skriver du att TS inte skall skriva här och fråga för att det bara blir gissningar till svar och sen sätter du igång att gissa själv..  Du skriver att man kan få för lågt blodsocker om man inte tar sitt insulin men det är precis hur fel som helst. Lågt blodsocker får man om man tar för hög dos insulin, glömmer att äta, tränat alldeles för hårt eller om man festat hårt utan att moderera sina doser. 

Sen menar du nog att man tar insulinet subkutant. 

Det jag menade är att om man inte sköter den medicinering (med insulin i tabletter eller i sprutform) som läkaren ordinerat kan man dö av för lågt blodsocker (eller för högt, men eftersom jag inte vet hur man reagerar på för högt blocksocker skrev jag inget om det, men jag vet att om man inte har ett reglerat blodsocker kan man dö av för lågt blodsocker, då man kan hamna i koma och avlida).

Det är ingen gissning från min sida.

• 1234568

Om du inte behandlar diabetes, så kommer du dö. Blodsockret stiger och stiger, tills du hamnar i diabetes koma (hyperglykemisk koma kallas det när man gå i koma pga farligt högt blodsocker). Det är inte att sockret är högt i sig som du dör av, utan vad det gör med kroppen (njursvikt, hjärtsvikt, leversvikt mm..). Över 30 i blodsocker börjar vara extremt högt. Men döden kommer väl kanske någonstans mellan 40-70. Men detta är rätt individuellt, när du dör av ditt höga socker. Beror på hur under hur lång tid det stigit och andra fysiologiska faktorer. Finns tom fall som haft blodsocker på 100 och överlevt.
    Förr så dog man av diabetes, för det fanns inget insulin som fick ner blodsockret.

Tar du för mycket insulin i förhållande till föda, då kommer du få för lågt blodsocker. Även det kan vara dödligt. Under 2 är alarmerande, men inte dödlig förutsatt du får upp det. Under 1- 1,5 är oftast kritiskt läge. Men även då kan vissa vara vid medvetande ännu.  Som sagt, väldigt individuellt även det. Och samma sak händer som när du får för högt blodsocker, du går in i koma.

• legomum
    Anonym (Ylva) skrev 2018-10-22 20:22:30 följande:
    Det jag menade är att om man inte sköter den medicinering (med insulin i tabletter eller i sprutform) som läkaren ordinerat kan man dö av för lågt blodsocker (eller för högt, men eftersom jag inte vet hur man reagerar på för högt blocksocker skrev jag inget om det, men jag vet att om man inte har ett reglerat blodsocker kan man dö av för lågt blodsocker, då man kan hamna i koma och avlida).

Insulinet sänker blodsockret i blodet.
    Så med andra ord höjs blodsockret när man äter och inte tar sitt insulin.

Du har vänt på faktan då ts inte talar om något annat än medicinering

• Anonym (Nål)

Blodkärlen i kroppen kan väl ta stryk om man inte medicinerar ordentligt ? Man har ju sett de med diabetes med amputerade ben..blodkärl i ögonen samt njurar kan fara illa..?

• Chaga
    Anonym (Nål) skrev 2018-10-23 13:17:58 följande:

Blodkärlen i kroppen kan väl ta stryk om man inte medicinerar ordentligt ? Man har ju sett de med diabetes med amputerade ben..blodkärl i ögonen samt njurar kan fara illa..?

Ja, eller så kan man åtgärda själva problemet till att man behöver insulin.....
  • Anonym (Anonymm)

Du kan hamna i koma bland annat osv.

• Anonym (Elvira)
    Chaga skrev 2018-10-23 17:56:52 följande:

Inte vid typ 1.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ylva) skrev 2018-10-21 22:00:18 följande:

Det här bör du ta med någon som arbetar inom vården, din läkare eller diabetessköterskan.

Det är en mycket allvarlig frågeställning och du måste få absolut korrekta svar. Det får du inte här på FL, bara en massa gissningar och antaganden.

1. Förlåt blodsocker får man av för mycket insulin i förhållande till matintag.

2. Tar man inte sitt ordinerade insulin får man för högt socker.

3. Insulin ges s.c hemma, inte intravenöst. (Intravenöst kan det dock ges på IVA).
  • Anonym (Ssk)

Ehh.. nej. Man kan däremot hamna i koma av för högt blodsocker som kan orsakas av att det inte är bra reglerat och att man inte tagit insulin eller tagit för lite insulin.

Hamnar man i koma av för lågt blodsocker är det för att man tagit för mycket insulin.

Det var gissning från din sida och dessutom helt åt skogen fel.
  • Anonym (Inte alltid.)
    Chaga skrev 2018-10-23 17:56:52 följande:

Men har man typ 1, finns inte den möjligheten.
  • caveat emptor

Insulin finns inte i tablettform...
Svar på tråden Dö av diabetes??