• Anonym (PappatillMelwin)

Vegansk mat i skolan.

Jag vill höra era synpunkter om vegansk mat i skolan. Min son vill inte längre äta det som kommer från djurens kroppar. Det kändes knepigt att genomföra men han står på sig och hjälper till att fixa käk och det funkar bra här hemma. Men det är omöjligt för honom att få vegansk kost i skolan. Jag anser att skolan ska erbjuda mat som alla kan äta. Jag vill få fler bra argument att använda i diskussionen. Jag vill också höra vad ni andra tycker om det här. Ska skolan servera veganmat eller inte?

• Svar på tråden Vegansk mat i skolan.
  • Anonym (asdf)

Hur gammal är han? Stor skillnad på om han är 7 eller 14. Varför får han inte veganmat i skolan?

• Långbenopluto

Nej, dom ska inte servera det. Av många anledningar, det största är att det finns nötallergiker överallt och veganmat innehåller i stort sett jämnt av nån slags nöt.

Han får ta mat som serveras.

• Bibbidi

Skolan serverar redan vegansk mat, till de elever vars föräldrar lämnat in ett intyg från sjukvården. Din frågeställning tycker jag således inte existerar. 

/ Arbetar i skolan

• Bibbidi
    Salmiakk skrev 2018-10-22 06:22:36 följande:

Nej, dom ska inte servera det. Av många anledningar, det största är att det finns nötallergiker överallt och veganmat innehåller i stort sett jämnt av nån slags nöt.

Sådan mat serveras inte i skolan, då skolor oftast har totalt nötförbud.
  • Bibbidi
    Bibbidi skrev 2018-10-22 06:25:17 följande:
    Sådan mat serveras inte i skolan, då skolor oftast har totalt nötförbud.
    Maträtter innehållande nötter menar jag. Vegansk mat serveras dock till de som lämnat in ett intyg från sjukvården.

Godmorgon till mig själv.

Det där är inte sant. Varken att det finns nötallergiker överallt eller att veganmat i stort sett jämt innehåller nötter.
    Bibbidi skrev 2018-10-22 06:24:09 följande:

Skolan serverar redan vegansk mat, till de elever vars föräldrar lämnat in ett intyg från sjukvården. Din frågeställning tycker jag således inte existerar. 

/ Arbetar i skolan

Man kan inte få läkarintyg för att få veganmat när man är vegan.
  • Anonym (A)

Instämmer
  • Anonym (Emma)

Tycker att man borde få äta veganskt även i skolan. Känns fel att tvinga någon att äta något de inte vill bara för att de är barn.

• Ignoramus

Låter jättekonstigt. Klart att hans önskemål om "special"kost (inom citationstecken, eftersom det borde vara standard för djurens, miljöns och vår egen skull men av någon sinnessjuk anledning inte är det) ska respekteras, precis som om han varit just nöt- eller glutenallergiker.

Alla skolor jag nånsin gått på har serverat ett veganskt alternativ, vad är skolans ursäkt till att inte göra det? Ska pojken svälta istället? Då tar det inte hänsyn till några andra önskemål heller hoppas jag, oavsett påföljd?

Svar på tråden Vegansk mat i skolan.