• Anonym (Tomaten)

Rodnar så oerhört lätt,söker tips!

Jag har alltid haft oerhört lätt för att bli röd i ansiktet, och då menar jag verkligen RÖD. Jag vet att det är vanligt att man själv inbillar sig att man är jätteröd utan att vara det, men i mitt fall blir jag verkligen alldeles tomatröd.
    Jag har fått detta påpekat för mig ända sedan barnsben och även nu som snart medelålders och det är lika jobbigt varje gång.
    Jag har en "släng" av social fobi och den har ju inte blivit lättare av att jag blir såhär tomatfärgad och ger intrycket av att jag är fullständigt livrädd så fort det handlat om att jag ska säga något på ex ett stort möte. .
    Jag har testat gröna krämer som jag hört ska funka men det gör inte ett dugg förutom att jag ser alldeles gul (?) ut i hyn, viket såklart också personer i min närhet reagerat på och trott jag var sjuk
    Vad sjutton ska jag göra?  Operation har jag funderat på men det verkar tämligen osäkert.
    Ni som blir lika röda som jag vad har ni för mirakelkrämer som verkligen täcker det röda utan att man på något vis ser överspacklad ut? Det ska ju liksom funka i vardagen..
    Gör absolut inget om det kostar en slant så länge det funkar!

• Svar på tråden Rodnar så oerhört lätt,söker tips!
  • Anonym (Lotta)

Jag är likadan och det enda sätt jag har kommit på att hantera det på är att ignorera det (det var svårt i början men med lite övning så gick det bra). Och om någon kommenterar det svarar jag bara att "ja, jag är sådan, jag blir illröd för ingenting".

• Anonym (...)

Inderal och foundation hjälper..

• Anonym (Likadan!)

Jag är precis likadan! Har alltid kunnat rodna extremt mycket samt fått vattniga ögon så folk tror att jag gråter när jag "bara" rodnar. Det har blivit värre med åren, och jag har utvecklat en ännu värre socialfobi än vad jag hade tidigare. Så fort jag måste prata framför folk börjar jag rodna extremt mkt, så jag har börjat undvika såna situationer vilket begränsar mycket mitt liv. Speciellt när folk påpekar det, så känns det ännu värre och jag rodnar bara ännu mer. Mitt dåliga självförtroende hjälper ju inte heller det, vet inte liksom vad jag ska svara när folk säger nåt om det.

Det enda jag gör är att jag sminkar mig med en blekare foundation och puder än vad min hudton är. Inte så att jag ser ut som en vit clown liksom, men.. Vet inte om det hjälper helt, men kanske dämpar lite rodnaden.

Följer denna tråd och hoppas på tips!

• Finlandarn

Samma här! Dessutom blir jag fläckigt röd i ansiktet, på halsen/bröstet och axlarna (!!) om det sker något plötsligt eller jag blir väldigt exalterad över något. När jag fick barn och var osäker i början blev jag det enbart av att byta blöja också, helt otroligt.

Jag har mått väldigt dåligt av det från och till, och under många år har jag tänkt gå och prata med en psykolog om det. Men sen tänker jag bara att jag löser det. Jag har absolut inte social fobi men ibland kan jag nog välja lite hur jag reagerar bland folk så jag inte ska rodna (vilket jag gör ändå *suck*). Jag blir betydligt säkrare när jag har smink på mig, då syns det knappt igenom när jag rodnar. Alltid skjorta eller någon annan tröja som täcker bröstet och axlarna ifall jag KAN hamna i en situation där jag blir fläckigt röd.

Just nu är jag inne i en bättre period.

• Anonym (Röd)

Usch jag förstår dig så väl. Jag blir tomatröd och efteråt kan jag nästan bli irriterade på personerna som sagt något så jag blev röd! T om min man får mig att bli röd när han drar upp pinsamma gejer jag sagt eller gjort inför vänner. Så irriterande! Känns så tråkigt att det blivit såhär och varför. Handlar det om dålig självkänsla? Har blivit röd ända sen skolstart för ca 30 år sen! :(

• Anonym (Zxc)

Jag blev från tonår och framåt en expert på foundation och täckstift. Under tiden har jag jobbat på min sociala skräck och mina skambaserade vanföreställningar om min person. Det har hjälpt :)

• Anonym (Abc)

En till och jag är inte 20 år utan dubbelt så gammal. För mig handlar det om ytliga blodkärl ljushyad och gammal släng av socialfobi som är borta men rodnaden kommer fortfarande... Jag anvönder foundation och bryr mig inte så värst, har bra självkänsla och inga problem att stå i centrum.

Ni som har det jobbigt bry er inte och ta lite foundation så märks det knappt och det är charmigt tycker jag men cet hur jobbigt det är.

Ev kan ssri hjälpa elller kbt-behandling.

• Anonym (Abc)

En till och jag är inte 20 år utan dubbelt så gammal. För mig handlar det om ytliga blodkärl ljushyad och gammal släng av socialfobi som är borta men rodnaden kommer fortfarande... Jag anvönder foundation och bryr mig inte så värst, har bra självkänsla och inga problem att stå i centrum.

Ni som har det jobbigt bry er inte och ta lite foundation så märks det knappt och det är charmigt tycker jag men cet hur jobbigt det är.

Ev kan ssri hjälpa elller kbt-behandling.

• Anonym (Tomaten)

Ja det är verkligen galet jobbigt, men skönt att veta att fler har detta problem även om jag ju förstås egentligen inte önskar någon detta problem.

Jag har provat att försöka slappna av och inte tänka på min tomatfärg, men det gör ingen skillnad då jag blir precis lika röd ändå. Att rodna kan absolut vara charmigt och gulligt men bara hos betraktaren..Och när man som jag dessutom är snart medelålders känns det enbart besvärande.

Ingen som har en bra foundation som inte gör att man ser gul/morotsfärgad ut?

• Aiyana

Jag rodnade mycket och ofta när jag var ung, men tack och lov så händer det sällan nu. Jag upptäckte att det var min rädsla för att rodna som faktiskt fick mig att rodna. Så det satt helt i huvudet och blev en ond cirkel.  

Jag provade lite olika metoder som hjälpte mig.

När jag var i situationer som jag visste kunde utlösa rodnad så såg jag till att andas väldigt lugnt och djupt och försökte känna mig avslappnad, jag blundade och tänkte på något riktigt kul, så fick jag tankarna på något helt annat. Detta hjälpte också under de episoder när jag rodnade. 

Jag brukade också visualisera olika scenarion där jag brukade rodna, och såg mig själv sitta där lugn, avslappnad och cool, utan att rodna. Det hjälpte väldigt mycket. 

Att känna lite att det inte är så farligt att rodna hjälper också, man liksom avdramatiserar det då. Låtsas som om du inte gör det och att ingen lägger märke till det. Le och prata på som vanligt. 

• Anonym (Lotta)
    Anonym (Tomaten) skrev 2018-10-25 14:03:00 följande:
    . Jag har provat att försöka slappna av och inte tänka på min tomatfärg, men det gör ingen skillnad då jag blir precis lika röd ändå.

Jag har heller inte lyckats sluta rodna, men jag har slutat att bry mig. Om jag inte bryr mig så spelar det ingen större roll hur röd jag är i ansiktet. Människorna jag umgås med tolkar mitt kroppsspråk (som visar att jag inte är så värst generad) och bortser för det mesta från ansiktsfärgen.
Svar på tråden Rodnar så oerhört lätt,söker tips!