Anonym (Ts) skrev 2018-10-22 19:27:29 följande:
Jaha men kan man bli lös i magen en gång och inget mer varken före eller efter, inga andra symptom och ändå räknas som magsjuk och behöva vara hemma tre dagar? På 1177 beskrivs mer än så. Och vad menas med diarré? Räcker det med lite löst eller ska det vara vattentunt? Hur mycket kan ni förskolepersonal om detta och hur avgör ni? Kan inte föräldrar avgöra detta lika bra? Vad säger sjukvårdspersonal här? Vår BVC-sköterska håller med oss om att vår förskola överdriver och skickar hem och kräver frånvaro utan saklig grund och medicinsk bedömning men jag vill gärna höra fler åsikter från sjukvårdspersonal.
Jag håller med om det ?Min förskola? skrivit.
I magsjuketider är man mer försiktig. Det är väldigt vanligt att magsjuka bara går runt på förskolan så då tar man det säkra före det osäkra.
Går ingen magsjuka:
Är det kräkningar eller riktig diarré (typ vatten), ringer vi alltid hem.
Är det bara löst och bara en gång, då ringer vi inte.
Är barnet löst och bajsar flera gånger och det luktar surt/sjukt så ringer vi. Förutsatt att det inte är ett barn som har problem med magen av andra orsaker, då får man ju gå på allmäntillstånd.
Allmäntillståndet kan ju göra att man ringer redan efter en lös avföring också såklart om barnet är medtaget och inte äter.
Är det så att du har ett barn som alltid är löst så att det är en kontinuerligt problem?
Rent allmänt skulle jag säga att förskolepersonal har bättre koll än de flesta föräldrar eftersom de har väldigt mycket mer erfarenhet av att se olika barn sjuka och se olika symptom på de vanligaste barnsjukdomarna. Men det betyder ju inte att det alltid blir rätt bedömt. Jag vet att vissa är väldigt nojiga just kring magsjuka.
Under mina egna barns förskoletid skulle jag säga att de ringde hem ca 10-20% i onödan just i magsjuketider. Men jag har full förståelse för att det är svårbedömt.