• Hondendärbruttan

    Bröllop eller privat vigsel? Vi behöver tips!!

    Okej, först lite bakgrund. Jag och min sambo har varit tillsammans i snart nio år, just nu studerar vi båda men vi har på senaste tiden kommit in på väldigt mycket framtidssnack/ekonomi och annat. Detta är något vi såklart har pratat om tidigare, men inte lika allvarligt som nu.

    I veckan kom vi in på giftermål. Vi är inte förlovade eller något, men vi började diskutera hur och när vi ska gifta oss. Problemet är att vi är på lite olika plan. Han vill inte göra sig en "karriär" med det efternamnet han har just nu (då vi planerar att ta mitt den dagen vi gifter oss), och han vill också vara gift den dagen vi ska köpa bostad, skaffa barn etc. då han fått för sig att allting blir mycket enklare så. Eftersom att vi studerar har vi absolut inte råd med ett bröllop inom den närmsta tiden, och därför anser han att vi ska gifta oss för oss själva, och sedan när vi har råd bjuda in till bröllopsfest. Dels för att han vill ändra sitt efternamn, och dels för att vi så snart som möjligt efter studierna vill köpa bostad och skaffa familj, vilket också kostar pengar. 

    Jag däremot, tror att jag vill ha ett stort bröllop med familj och vänner. Det är inte något jag "alltid drömt om", snarare tvärt om, men jag känner att ju mer vi pratar om det desto mer ångest får jag över att mina nära inte skulle delta på vår stora dag. Jag har inte heller bråttom med att gifta mig, trots att jag är helt säker på att det är han jag vill spendera resten av mitt liv med. Jag är alltså villig att vänta tills den dagen vi har råd.

    Så det jag funderar över är framförallt:
    - Hur mycket hjälper det att vara gift vid exempelvis husköp?

    Men också:
    - Hur mycket kostar ett bröllop ish?
    - Ni som gifte er "privat", ångrar ni er eller känns det fortfarande som rätt beslut? Berätta gärna hur ni gick tillväga!

    Jag vill tillägga att han INTE pushar mig till att göra detta på hans sätt, han är lika öppen för mina förslag som jag är till hans. Mina kräver dock lite mer planering och tanke, därför vänder jag mig till er!

  • Svar på tråden Bröllop eller privat vigsel? Vi behöver tips!!
  • Anonym (.)

    När det gäller bostadsköp så vågar jag inte svara riktigt. Vi köpte lägenhet när vi var förlovade och hus när vi var gifta och jag märke i alla fall ingen skillnad.
    Vad menar du med "hjälper"? Att det är lättare att få lån? Vad som händer med huset om man separerar?

    Hur mycket ett bröllop kostar...ja, hur långt är ett snöre?
    Det kan kosta precis hur mycket eller hur lite som helst. Själva vigseln (om ni vill ha den i kyrkan) behöver ju inte skilja om ni gör det själva eller bjuder in vänner/släkt. Det är ju mest själva festen och allt kring det som lätt drar iväg. Där spelade ju mycket in på priset. Har du en byggnad hemma på gården du kan använda eller ska du hyra en lokal? Bokar ni in catering med servering eller lagar ni maten själva? Fri bar på ett hotell, alkohol från Tyskland eller alkoholfritt? Bröllop mitt på dagen med fika eller trerätters middag? Dyr klänning? Dyra ringar? DJ, band eller egen musikutrustning? osv, osv.

    Ett av dom roligaste bröllopen jag varit på var hemma i parets trädgård. Dom hade lagat egen buffé och det var inte överdrivet uppstyrt. Lite bord uppställda här och var, lite olika dryckesalternativ. Man tog för sig själv. Väldigt avslappnat och enkelt men så himla skön stämning :)

    Det bästa är ju att fundera några varv över vilken typ av bröllop ni vill ha, mer än bara "själva eller med gäster?".

  • Fjäril kär

    Att bli gift - själva cermonin , är gratis.

    Vad sen kläder, mat, etc kostar beror på hur ni tänker och hur ni prioriterar. En bröllopsfest kan kosta allt från gratis till miljonbelopp, allt är ju relativt..

    En bekant som gifte sig hade kyrkvigsel, 50 gäster, häst o vagn frack, brudklänning och finare fest - de betalade endast för sina ringar. Allt annat fick de hjälp med på olika sätt via familj, släkt, vänner och kontakter.

    En vigsel , borgerlig, sjöng jag på. Var bara brudparet, jag och två vittnen + vigselförrättare. Stor maffig klänning o frack. 150.000 kr kostade det bröllopet. Varav hälften spenderades på vigselring+klänning. De skulle inte ha fest utan åkte direkt efter till flygplatsen och reste två veckor till Thailand.

  • BuoBä

    Det finns ju 10 000 varianter här. Gifta sig i kyrkan med 300 gäster utan att ha någon fest efter kostar inte mer än att gifta sig utan gäster. Knytkalas i trädgården kostar en bråkdel av vad en 5-rätters middag på ett populärt bröllopshotell gör. Att gifta sig utan gäster i närmsta rådhus kostar inte många kronor, att gifta sig utan gäster på en privat strand i Karribien kan kosta multum. En vit klänning kan kosta allt från 149 kr till miljoner. Etc etc.

    Ni får helt enkelt fundera på vad ni vill, bestämma en budget och se vad ni kan få till.

  • Fontana

    Rent juridiskt blir det enklare med hus och barn om man är gift, särskilt om det skulle bli skilsmässa eller dödsfall.

    Det finns ett tredje alternativ, lite som din sambo var inne på: Att man gifter sig borgerligt i all enkelhet och senare har vad som heter "Kyrklig välsignelse av borgerligt ingånget äktenskap".

    Inte särskilt vanligt, men förekommer när någon har gift sig hastigt i utlandet t.ex. eller om ena parten är från ett land där bara borgerliga äktenskap är giltiga. Eller om man ångar sig och vill ha ett "riktigt kyrkbröllop". Ceremonin liknar tydligen väldigt mycket ett vanligt bröllop. (jag har aldrig varit med på någon Kyrklig välsignelse).

    Men kolla med er församlingspräst först om ni skulle välja detta alternativ. Eller Googla.

    Som man tycker jag nog annars att din sambo har ganska rätt.

  • Anonym (Tänk på)

    Att giftermål och barn påverkar hur mycket man kan låna. Exempelvis om ni är gift och den ena inte haft fast jobb, så räknas den gifta försörja den andre. Vilket gör att det hos vissa banker inte går att ta lika högt lån. Om båda har fast jobb spelar det dock ingen roll. Samma med att få barn, då räknar banken på att man ska försörja barnet, men om man köper hus innan man får barn kan man få ta ett högre lån. Detta gäller säkert inte alla banker, men vissa utgår från sånna saker.

    En privat liten vigsel kan vara superfin och intim. Vi gifte oss vid en sjö, fick vigselförrättaren att komma dit mot milersättning. Sedan hade vi picknick efteråt med våra vittnen/närmaste familj. Enkelt och fint.

    Skulle självklart vilja fira min kärlek tillsammans med nära och kära också. Men det kanske man kan göra på ett 10-års jubileum eller liknande?

  • MsM84

    Kan ni inte gifta er nu men ha ett billigt bröllop, be familj om att ge er maten i present, ha festen hemma osv?

Svar på tråden Bröllop eller privat vigsel? Vi behöver tips!!