• Kaninen00

    Mitt barn blir slaget!

    Hej
    Mitt barn går i årskurs 3 och bytte till denna skola efter vi flyttade i januari. Han har trivts okej i skolan, inte lika bra som i den gamla. Men vi har tänkt att det är alltid en inkörningsperiod och hitta ny vänner osv.

    Nu i Årskurs 3 har han flera vänner och har roligt i skolan. Men det har också varit flera incidenter med andra barn än han umgås med. Han har kommit hem och berättat hur vissa har sagt att de ska döda honom när de kommer till fritids. Att de kastar saker på honom och senaste incidenten var det någon som slog och sparkade på honom så han var tvungen att gå till skolsyster!!

    Vi pratar aktivt om det hemma, att han ska säga till om minsta lilla grej till både oss föräldrar och lärare. Att han ska gå undan. Vi tycker han har skött sig väldigt bra, vi har pratat flera gånger med skolan och aldrig fått någon hint om att han bråkar tillbaka. Det enda han gör är att säga ifrån och ibland ha en lite dålig attityd mot vuxna!

    Nu efter senaste händelsen där han blev slagen höll jag på att flippa ur. Blir vansinnigt arg över att det händer. Vet inte vad jag ska göra. Skolan hörde inte av sig förrän sent på kvällen och då vårt barn var iväg på aktivitet direkt efter skolan hade vi inte hunnit träffa honom ännu....

    Jag tror att skolan jobbar med problemen. De har sagt det och även på föräldramöten har det tagits upp att det är stökigt och det arbetas mycket med det. Men jag som förälder vill inte riktigt nu skicka mitt barn till skolan om han kan bli "misshandlad" där....
    Vad kan man som förälder göra?
    Ska vi polisanmäla barn/skola som slog honom?
    Ska man gå till skolverket? Gör det någon skillnad eller blir det bara massa pappersarbete för skolan som tar av deras tid?
    Jag är arg på att det är så här i skolan, men jag är inte arg på personalen i skolan för jag tror de gör mycket bra saker. Jag vill på något vis också göra något så det blir mer och bättre!

  • Svar på tråden Mitt barn blir slaget!
  • Anonym (Gaah)

    Men gud vad förbannad jag blir!

    Dokumentera allt, både berättelser och bilder.

    Polisanmäl.

    Lita aldrig på skolan! Våga vara arg. Inte en enda incident ska accepteras. Kräv omedelbara besked.

    Jag hade dessutom sagt till mitt barn att alltid säga ifrån och det med besked, lugnt, skarpt och med pondus. Bredbent. Inte slå ned blicken, någonsin. Aldrig gå undan utan att man markerar. Jag önskar så att någon hade sagt det till mig. Risken är annars att man till slut gömmer alla sina känslor (eller kanske till och med flippar). Ring föräldrarna.

    Låt honom börja på någon bra självförsvarssktivitet.

    Jag hade också smugit med någonting att spela in med, som man lätt kan ha i fickan och bara trycka på när det mobbas.

Svar på tråden Mitt barn blir slaget!