• Jul2015

    Ni som haft rastlösa & energiska vbarn, hur har dom blivit sen?

    Som frågan lyder, ni som haft väldigt rastlösa och energiska barn i 2-4 års ålder, hur är dom nu när dom har blivit äldre?

  • Svar på tråden Ni som haft rastlösa & energiska vbarn, hur har dom blivit sen?
  • As86

    Haha FÖLJER!! vill gärna också veta. Känns som om sonen aldrig är stilla. :)

  • LFF
    Jul2015 skrev 2018-10-22 18:45:00 följande:

    Som frågan lyder, ni som haft väldigt rastlösa och energiska barn i 2-4 års ålder, hur är dom nu när dom har blivit äldre?


    Mina fyller snart 5 år och har alltid haft "full rulle" som motto. Visst, de har kunnat leka själva (tvillingar) och så där men det ska helst alltid hända något på något vis.

    Vår räddning har varit att de började med springcykel vid 2,5 år. Året efter lärde de sig cykla på trampcykel utan stödhjul. I år så har vi föräldrar varit tvungna att köpa cyklar för att kunna hänga med i deras tempo. De cyklar gladeligen en mil tur och retur (plus sen minst 30 minuter i skateparken) till centrum, 5km enkel väg. De går gärna i skogen, minst 5km åt gången blir det. De har spelat fotboll en gång i veckan sen i våras och nu är det hockeyträning som gäller. Hockeyn har de möjlighet att spela både lördagar och söndagar och hittills vill de spela båda dagarna, 50 minuter åt gången.

    Efter hockeyn blir det ofta någon utflykt, cykeltur eller skogsvandring när de ätit lunch. Man märker direkt när de inte rört på sig tillräckligt, då blir det mer tjafs och gnäll mellan dem.

    Så, de har väl inte direkt lugnat ner sig men eftersom de blivit större är de lättare att aktivera
  • jennie08

    Min äldsta var som en stormvind när han var liten. Sprang runt, röjde, lekte och satt aldrig still en sekund.

    Idag är han 13 år och världens lugnaste. Önskar nästan att han hade lite av den energin som han hade när han var liten. Hehe

  • Fru Ve

    Mitt mellanbarn har varit väldigt energisk sedan dag 1. Han är 7 år nu och fortfarande likadan. Har jättestort behov av att röra sig hela tiden. Men det är lättare nu när han är äldre då det går att göra mer vettiga saker tex ta en cykeltur, gå ut och spela pokémon eller annat.

  • tankfull
    Jul2015 skrev 2018-10-22 18:45:00 följande:

    Som frågan lyder, ni som haft väldigt rastlösa och energiska barn i 2-4 års ålder, hur är dom nu när dom har blivit äldre?


    Min dotter fyller 10 år snart, men hon har alltid varit energisk. När hon var i den åldern du pratar om var hon allra värst och jag funderade på om det kunde vara något fel. Men hon har inga inlärningssvårigheter, tvärtom, så det var nog bara överaktivitet. Jag tog ut henne mycket och hon började på gympa när hon var 3år vilket nog var en räddning. Idag är hon tävlingsgymnast och har fått utdelning för sin energi och hon är dessutom mycket duktig i skolan. Hon tyckte det var jobbigt att sitta still i skolan i förskoleklass och ettan, sen blev det bättre. Barn som är rastlösa behöver röra på sig och får de det så kan det bli jättebra sen! Håll ut och var inte för snabb att medicinera mot ADHD eller så, barn är olika och det är svårt att säga vad som är normalt. Ibland kan min dotter gå upp i varv om hon har mycket kring sig och gå ner i varv på sommaren då det är lugnare dagar, så det är också värt att fundera på att barn som är övertrötta blir speedade.
  • mso

    Min äldsta har alltid haft mycket energi. Aldrig suttit still, inte ens som bebis var hon stilla särskillt mycket. Enda gången hon är stilla är när hon är fokuserad på att göra något.
    Är hon tvungen att sitta still så blir det mycket småpillande, på allt som är i närheten.
    Hon är nästan 8 nu, och är fysiskt aktiv i skolan varje dag (idrott*3, simning*2), har utöver det träning fyra dagar i veckan 1,5 - 2,5 h. Hon tycker att hon rör sig för lite så hon vill börja cyckla till skolan (lite drygt en mil enkel).

    Endel behöver röra på sig mer än andra...

Svar på tråden Ni som haft rastlösa & energiska vbarn, hur har dom blivit sen?