• Sharper

Borsta håret 10 år

Hur gör ni med era 10-åringen? Här hemma borstar hon inte håret vilket resulterar i tovor och hon är väldigt håröm. För snart 2 veckor sen hade hon såna tovor att jag tvingade henne sitta ber så jag fick reda ut det. Pratade med henne och nämnde att om hon inte kan sköta håret får vi ju klippa av det till en kort frisyr vilket resulterade i att hon blev sur och menade på att hon inte vill se ut som en gammal gubbe). Troligtvis borstar mamman håret på sina veckor men jag vägrar göra det här (Hon är 10 år!). Dp hon verkar få tovor lätt (eller så är det för hon låter det gå för länge mellan borstningarna) har jag även försökt säga att hon kanske behöver borsta håret även på kvällen innan läggdags. Men det funkar minsann inte för hon har ändå tovor i håret på morgonen....

Så, hur gör era 10-åringar?

• Svar på tråden Borsta håret 10 år
  • Anonym (mamma)

Jag har en snart tioåring som borstar håret själv, ibland vill hon att jag hjälper henne. Vi har samma ultimatum, antingen sköter man om håret eller så klarar man inte av att ha så långt. Bara för att man klipper av det så behöver det inte vara jättekort, en page till axlarna räcker. Lillasyster på 8 orkar inte borsta så noga så hon har kortare hår, till hakan ungefär.

Du får väl börja hjälpa henne lite annars? Så lång tid tar det ju inte. Eller sätt upp det i flätor lite oftare, speciellt under natten. 

• sextiotalist
    Sharper skrev 2018-10-23 04:52:12 följande:

Hur gör ni med era 10-åringen? Här hemma borstar hon inte håret vilket resulterar i tovor och hon är väldigt håröm. För snart 2 veckor sen hade hon såna tovor att jag tvingade henne sitta ber så jag fick reda ut det. Pratade med henne och nämnde att om hon inte kan sköta håret får vi ju klippa av det till en kort frisyr vilket resulterade i att hon blev sur och menade på att hon inte vill se ut som en gammal gubbe). Troligtvis borstar mamman håret på sina veckor men jag vägrar göra det här (Hon är 10 år!). Dp hon verkar få tovor lätt (eller så är det för hon låter det gå för länge mellan borstningarna) har jag även försökt säga att hon kanske behöver borsta håret även på kvällen innan läggdags. Men det funkar minsann inte för hon har ändå tovor i håret på morgonen....

Så, hur gör era 10-åringar?

Nu har jag ingen 10-årig dotter, men vad jag vet så ska det finnas balsamspray som kan hjälpa att hålla rätt på hår som trasslar ihop sig lätt.
  • Anonym (tlc)

Tangle Teezer och lakan i bomullssatin. Fläta på natten.

Och så lite kärlek och respekt.

• Trädgårdsland

I den åldern har jag hjälpt barnen med håret. Har de långt hår som blir tovigt får de ha uppsatt, jag eller barnet borstar genom håret på morgonen och så flätar jag. Ett av barnen ville ha väldigt långt och håret blev lätt tjorvigt, då sov hon alltid i flätorna.

Att som 10-åring få hjälp med håret och tandborstning ser jag inte som underligt. Att fläta sitt eget hår kan ju vara lite knepigt. Jag skulle tycka det kändes pinsamt, för både mig och barnet, om det skulle gå till skolan med stora tjorvar.

• Sharper

Det tar tid att borsta hennes hår, även om hon till axlarna. Om jag skulle hjälpa henne på morgonen skulle jag behövs gå upp tidigare och ta upp de mindre barnen tidigare för att hinna. Jag tycker en 10-åring bör klara av det där själv. Någon enstaka gång ja visst men inte varenda morgon.

• Anonym (Systeryster)

Min 10-åring borstar håret lite då och då. Det jag har som krav är att håret ska vara helt utkammat efter varje dusch. Sen på morgonen brukar hon endast sätta upp håret i en tofs. Detta resulterar i tovor lite då och då men det får hon ta lixom.

Jag själv borstar inte håret varje dag utan sätter upp det i en tofs eller en slarvig knut på huvudet.

• Anonym (Systeryster)

Kan ju tillägga att dottern sportar 2-3 ggr i veckan så då borstas ju håret efter dusch.

Sen kan jag rekommendera tangle teezer, en speciell borste. Med den kan man ta i ganska rejält utan att det gör särskilt ont. Och när dottern var yngre så användes balsamspray rätt flitigt.

• mammatill6
    Sharper skrev 2018-10-23 09:25:21 följande:

Det tar tid att borsta hennes hår, även om hon till axlarna. Om jag skulle hjälpa henne på morgonen skulle jag behövs gå upp tidigare och ta upp de mindre barnen tidigare för att hinna. Jag tycker en 10-åring bör klara av det där själv. Någon enstaka gång ja visst men inte varenda morgon.

Men ny skapar du problem. Hur lång tid tar det att kamma ut ett hår? Absolut inte mer än 10 minuter. Ovh varför måste de mindre upp tidigare? Fläta håret på kvällen så är problemet mindre.
  • Anonym (Biobonus)

En 10-åring behöver fortfarande hjälp med detta.

Fast du har ju fått många goda råd för att underlätta utborstning och för att förhindra att tovor uppstår.

(Tangle teezer, balsamspray, fläta på kvällen, satin-örngott)

Svar på tråden Borsta håret 10 år