• Anonym (Hjälp!!!)

Jag tappar extremt med hår och får ingen hjälp :-(

Jag tappar EXTREMT med hår. Detta har pågått länge. Månader. Kanske år. Men nu på sistone har det verkligen ökat. Tidigare har jag inte sett det riktigt så panikartat. Har haft tjockt hår. Men nu är håret så extremt tunt att man ser hårbotten. Och det bara blir värre och värre.

Vc menar att det är normalt pga åldrande. Jag är 43 år. Kvinna. Hudmottagningen nekade min egenremiss då de anser mina besvär kan hanteras av vc. Och jag tillhör en extremt dålig vc. Hyrläkare och inkompetens.

Tvättar håret varannan eller var tredje dag. Och har ångest inför varje gång. Numera gråter jag i duschen.

Bilderna nedan visar resultatet av en hårtvätt. ?Klumpen? har jag plockat upp från duschsilen, och det mer utspridda kommer ifrån en kamning efter duschen.

Någon som sitter på en lösning?

Tar tacksamt emot tips!

MSM har jag testat och får diarré trots minimal dos. Så det är ingen lösning!

• Svar på tråden Jag tappar extremt med hår och får ingen hjälp :-(
  • Duckan

Jag är lika gammal som du ts och går igenom samma sak. Varje tvätt och borstning genererar massa håravfall. T.o.m min man blev bekymrad. Det blev inte min frisör dock utan hon verkade tycka att det är normalt. Liksom din VC sagt till dig.
    Kanske är det helt enkelt så med åldern?

• Anonym (Hjälp!!!)

Min frisör blev förskräckt och sa att hon knappt vågade röra håret. Kammen blev liksom fylld och håret rasa. Hon verkade tycka det var onormalt med hade inga råd. Ung tjej.

• Duckan

Det låter inget vidare ts. Jag har inte kört det själv och vet inte om jag tror på det, men har du testat att äta ex Priorin som ska hjälpa hårväxten?

• Anonym (järn)

Be om att få testa ditt järnvärde (ferritin). Järnbrist kan alla gånger ge hårlossning. D-vitamin, B12 och folat är också värt att testa.

• Anonym (normalt)

Det är normalt. Kommer med åldern. Man tappar mellan 75-100 hårstrån om dagen och det anses normalt. Tvättar du var 3e dag kan det se mycket ut för stunden.

Dessutom tappar man mer hår på hösten. Hårsäckarna går in i en vilopaus.

Du kan prova att ta tillskott tex Priorin eller Silicea (jag märker bäst effekt av Silicea.

Kolla även upp om du har någon vitamin eller mineralbrist.

Byt ut dina hårvårdprodukter till silikon-  och sulfatfria produkter. (Googla på Balsammetoden för att hitta vänliga hårvårdsprodukter).

Läs mer här och slappna av - stress är inte heller bra för nåt i kroppen.

www.mabra.com/allt-du-vill-veta-om-harhalsa-haravfall/

www.theresesavolainen.se/haravfall-pa-varen-hosten/

(Jag är kvinna 45)

• Duckan

Kan tillägga ts att den mängd hår du lagt upp på bilderna är mindre än vad jag drar av vid tvätt och borst. Klen tröst förstås.

• Pentra

Börja att ta MSM (MetylSulfonylMetan). Men extra vitaminer och mineraler kan ocnså hjälpa. ... Mvh, Pentra

• MsFry

Kan du byta VC? Har du andra symptom som tex trötthet eller värk i kroppen. Tycker det är fult av dem att avvisa dig bara sä där, de borde testa för d-vitaminbrist eller sköldkörtelproblem.

När jag fött barn så tappade jag sjukt mycket hår och fick värk i handlederna - underfunktion i sköldkörteln. Efter att jag slutade amma började jag tappa mer hår än vanligt - underskott på vitamin D. Så ge dig inte, det kanske verkligen är normalt men de kan inte säga det bara rakt av.

Svar på tråden Jag tappar extremt med hår och får ingen hjälp :-(