• Dexter dot com

Placera pengar.

Har 500000kr på ett sparkonto utan ränta och behöver råd vad jag ska göra med dom. Betala av huset, placera dom på ett sparkonto med 1,5 % ränta eller låta banken placera dom?
    Har ingen kunskap alls om aktier mm. Har 300000kr i lån på huset, är det bra att vara helt skuldfri och vad gör jag då med dom 200000kr som blir "över" ?
    Hur mycket är en "normal" buffert för mig som lever själv, har hus och kan sätta in ca 5000kr/ månad från lönen på sparkontor? Vill ju inte riskera att förlora pengarna men det vore ju trevligt om dom ökade ;)
    Vågar man lita på att banken (Nordea) placerar pengarna rätt eller går det ofta fel ?

• Svar på tråden Placera pengar.
  • slirren

Var försiktig med aktiemarknaden just nu om du inte är långsiktig på riktigt. Känns inte som att vi går mot ljusare tider ;)

• Aniiee

Felet med barnkerna är att de tar ut skyhöga avgifter för att förvalta ens pengar på det sättet.

Jag är ju en sån där som skulle betala av (köpa loss) huset i första hand. Tänk det den dag du behöver flytta närmre köpcentra eller till något boende. Då spelar det ingen roll om värdet på huset gått upp eller ner, du kommer få likvida tillgångar att förgylla vardagen med. 

Sedan så bör du såklart ha en lättillgänglig buffert, eller två eller tre, beroende hur du känner. Antingen en större för "allt" eller flera något mindre för saker som huset, ev inkomstbortfal av någon anledning, en för ev husdjur osv. Det är olika hur man tänker där. Som tumregel bör du ha minst 3 månadsutgifter i en buffert för att klara inkomstbortfall.

Resten av pengarna skulle jag dela upp mellan olika isk-konton med olika tidshorisonter och risknivåer. Även om det är lite skakigt just nu, framtiden är inte superljus på kort sikt, så brukar det löna sig på en tidshorison om 8-10+ år.

Lite (max 10 papp) skulle jag också använda för att "leka" med på valutamarknaden, men det är för att jag gillar sånt.

I have a growing lack of disgust for you
  • nattuw
    Dexter dot com skrev 2018-10-23 16:50:19 följande:

Har 500000kr på ett sparkonto utan ränta och behöver råd vad jag ska göra med dom. Betala av huset, placera dom på ett sparkonto med 1,5 % ränta eller låta banken placera dom?
    Har ingen kunskap alls om aktier mm. Har 300000kr i lån på huset, är det bra att vara helt skuldfri och vad gör jag då med dom 200000kr som blir "över" ?
    Hur mycket är en "normal" buffert för mig som lever själv, har hus och kan sätta in ca 5000kr/ månad från lönen på sparkontor? Vill ju inte riskera att förlora pengarna men det vore ju trevligt om dom ökade ;)
    Vågar man lita på att banken (Nordea) placerar pengarna rätt eller går det ofta fel ?

Nästan vad som helst är bättre än att ha pengarna på ett sparkonto utan ränta. Sedan beror det på din riskbenägenhet och allmänna ekonomi hur du bör göra.

En väg att gå kan vara att först lösa huslånet. Det gör dig relativt okänslig för eventuella framtida räntehöjningar och nedtrappade räntebidrag. sätt sedan in 75 000 på ett konto med insättningsgaranti, ränta och en inte allt för lång bindningstid. Det gör dig relativt okänslig för kortsiktiga ekonomiska svängningar. Sedan stoppar du in allt som är kvar utom 5000 kr i ett par breda billiga indexfonder som du lägger i ett ISK konto. Glöm sedan bort fonderna tills du blir pensionär. Ingen vet hur börsen kommer att gå men det ger dig iallafall en chans till en dräglig ålderdom. De sista 5000 gör du något skoj med för det har du förtjänat.

Jag skulle inte låta Nordea placera pengarna. De är mer intresserad av att fylla sin egen plånbok än din. Vänd dig istället till någon nätmäklare. Avanza är rätt populär och har en lättanvänd hemsida. Om du inte vill hålla på att krångla kan du prova deras portföljgenerator. Annars kan du själv stoppa in ett par billiga indexfonder i ett ISK.
  • brallison

Åh, jag skulle definitivt betala av lånet först då det är så lite kvar och är extremt onödigt att betala ränta på det. Och resterande 200.000 kan du investera (ISK med aktier eller fonder beroende på ditt intresse, engagemang och tid).

Svar på tråden Placera pengar.