Dexter dot com skrev 2018-10-23 16:50:19 följande:
Har 500000kr på ett sparkonto utan ränta och behöver råd vad jag ska göra med dom. Betala av huset, placera dom på ett sparkonto med 1,5 % ränta eller låta banken placera dom?
Har ingen kunskap alls om aktier mm. Har 300000kr i lån på huset, är det bra att vara helt skuldfri och vad gör jag då med dom 200000kr som blir "över" ?
Hur mycket är en "normal" buffert för mig som lever själv, har hus och kan sätta in ca 5000kr/ månad från lönen på sparkontor? Vill ju inte riskera att förlora pengarna men det vore ju trevligt om dom ökade ;)
Vågar man lita på att banken (Nordea) placerar pengarna rätt eller går det ofta fel ?
Nästan vad som helst är bättre än att ha pengarna på ett sparkonto utan ränta. Sedan beror det på din riskbenägenhet och allmänna ekonomi hur du bör göra.
En väg att gå kan vara att först lösa huslånet. Det gör dig relativt okänslig för eventuella framtida räntehöjningar och nedtrappade räntebidrag. sätt sedan in 75 000 på ett konto med insättningsgaranti, ränta och en inte allt för lång bindningstid. Det gör dig relativt okänslig för kortsiktiga ekonomiska svängningar. Sedan stoppar du in allt som är kvar utom 5000 kr i ett par breda billiga indexfonder som du lägger i ett ISK konto. Glöm sedan bort fonderna tills du blir pensionär. Ingen vet hur börsen kommer att gå men det ger dig iallafall en chans till en dräglig ålderdom. De sista 5000 gör du något skoj med för det har du förtjänat.
Jag skulle inte låta Nordea placera pengarna. De är mer intresserad av att fylla sin egen plånbok än din. Vänd dig istället till någon nätmäklare. Avanza är rätt populär och har en lättanvänd hemsida. Om du inte vill hålla på att krångla kan du prova deras portföljgenerator. Annars kan du själv stoppa in ett par billiga indexfonder i ett ISK.