• MittNamn8959

    Råd och stöd

    Hej,

    Behöver råd och stöd! Förra veckan skrev jag på ett nytt anställningsbevis och börjar om två veckor. Jobbet är typ mitt drömjobb. Bra lön, bra tider, bra geografiskt MEN idag så plussade jag på stickan. Vad ska jag göra??? Vara ärlig och säga nu innan jag börjat eller vänta tills efter ultraljudet om vägen dit går bra vill säga?

  • Svar på tråden Råd och stöd
  • Godisbuske

    Du behöver inte säga något. Antar att dom inte heller frågade. Om man anställer en kvinna runt åren nör de flesta skaffar barn, familj etc. Så får man nog räkna med det förr eller senare.

  • MittNamn8959

    Nej dom frågade inget på intervjun men dom ville ha någon som stannar länge och därför blir jag orolig och nervös för detta!

  • Godisbuske
    MittNamn8959 skrev 2018-10-23 20:49:18 följande:

    Nej dom frågade inget på intervjun men dom ville ha någon som stannar länge och därför blir jag orolig och nervös för detta!


    Ja bara för att du kommer vara barnledig ett tag, så innebär det ju att du kan stanna länge efter ledigheten.  Så kan du ju säga om det kommer på tal , när du du avslöjar , ja när det börjar synas.
  • Godisbuske

    Jag menar, om dom inte ställer frågan, så vilken tjej sitter på en interjuv och säger. Jo just d !   Innan jag går , vi håller på att försöka få barn.

    Så sådan får dom räkna med. 

  • MittNamn8959

    Jo det är sant. Så om det vore du så skulle du verkligen glädjas och njuta av detta plus? Och ta jobbfrågan senare?

  • Anonym (Oops)

    Jag var med om samma sak! Även om man inte får diskriminera pga graviditet är det normalt att vara nervös för att det ändå kan hända. Är du provanställd? Är det statlig eller privat tjänst? Ett stort eller litet företag?

    Från ett legalt perspektiv behöver du informera arbetsgivaren minst 2 mån före din föräldraledighet om inte ert kollektivavtal anger en längre period, t.ex. 3 mån före föräldraledigheten.

    Från ett moraliskt perspektiv är det en helt annan femma. Jag tycker att du ska avvakta tills graviditeten åtminstone har passerat 12 veckor eller tills du fått resultaten av ett eventuellt KUB. Därefter kan du känna efter hur du tror att arbetsgivaren kommer reagera. Har du fått visa vad du går för så du känner att din anställning är trygg? Har chefen kommenterat andras föräldraledighet på något olämpligt sätt? Fördelen med att flagga upp i tid är att ni kan planera arbetet efter din frånvaro i god tid, att du inte behöver dölja graviditetssymptom, läkarbesök, m.m. och att arbetsgivaren får tid att hitta en vikarie för dig. Eftersom det kan dyka upp komplikationer under graviditeten som innebär att du blir sjukskriven kan vikare dessutom behövas i god tid innan förlossningen är beräknad.

  • MittNamn8959

    Grejen är ju att jag inte börjat jobba än så har inte visat framfötterna än så och komma om två tre månader och säga att man är gravid är läskigt. Har inte varit med om det förut.

    Det är ett stort företag men dom vill verkligen ha någon långsiktig.

    Jag är mest nervös över att jag inte får stanna kvar efter min provanställning för att söka jobb är ju inte det roligaste direkt. Men visst finns det flera jobb ute men också en trygghet att komma tillbaka till ett jobb man gillar och sen att dom inte ser på mig på ett sätt som dom gillar efter jag säger att man är gravid. Det är jag också rädd för.

Svar på tråden Råd och stöd