• trissan100

Alkohol i tidig graviditet

Jag blir så himla förvirrad, jag har typ läst allt på nätet gällande om det är farligt att ha druckit alkohol vid enstaka tillfällen innan man testar plus, dvs. mellan ägglossning och utebliven mens. Jag tycker att jag hittar olika information överallt. Någon som vet fakta runt det här? Jag har hade hunnit dricka vid två tillfällen i v 3 och 4, och har liksom inte kunnat släppa detta och jag e i vecka 33 nu! Tacksam för hjälp

• Svar på tråden Alkohol i tidig graviditet
  • roha

Min BM sa till mig att det absolut inte va nån fara så tidigt i grav.
    man visste ju inte då...

• JessicaB

Ingen fara alls så tidigt. Fostret tar inte upp det då.

• Pigge2

Jag hann gå på kräftskiva i v 3 och drack en del alkohol på den festen (hade inte den blekaste om att jag var med barn) och detta grubblade jag också på sen när jag fick veta att jag var gravid, men vid inskrivningen i v 10 så fick jag med en broschyr om alkohol och graviditet och där stod det att har man hunnit dricka innan utebliven mens i v 3-4 alltså då innan man vet något så är det inget att oroa sig för.

• Live

Hej! Jag tror inte heller att det är nån fara alls. De första veckorna lever ju fostret av den sk. "gulsäcken" och är inte bunden till moderkakan på samma sätt som senare i grav. Men jag förstår att du funderar. Jag käkade en treo i ungefär samma vecka och har fortfarande inte glömt det ( är i v.34)

• Brunetten2

Var själv nojjig när jag väntade senaste. Festade till ordentligt i v 4 eller 5 och hade världens ångest. Skulle aldrig ha gjort det om jag visste att jag var gravid. Läste mycket på forumet och lugnade till slut ner mig. Födde i oktober en välskapt pojke på 5,5 kg. Lycka till

• Mojdeh

Hur är det med herrljunga cider ??

• futuna

Jag lyckades pricka in 30-års fest med alldeles för mycket dricka tidigt i min första grav och jag var på möhippa (min egen = mycket dricka) tidigt i min andra grav (såklart innan jag visste ca v 3-5) och båda barnen fullt friska!

• ceci

jag läste lite kort om det på en kurs om neuropsykologi då vi fick veta att, precis som redan skrivits, att det inte är farligt med något mamman får i sig de första 4 veckorna av grav då det inte går över till barnet så tidigt. skönt va!? eftersom man ofta inte vet då..

• trissan100

Tack för alla lugnande svar! Känns lite bättre nu.

• En glad tjej

Jag drack väldigt mycket innan jag visste att jag var gravid, kan väl ha varit typ i v 3-5 då!

Svar på tråden Alkohol i tidig graviditet