• Vickyb

Krämiga kanelbullar. ??

Imorgon ska jag baka kanelbullar till Linnéas 1 års kalas. Men oftast så blir bullarna lite för torra och så vill jag inte ha dom på söndag !! Hur gör för att få bullarna lite krämigare ??
    Jag tar dubbelsats av socker och kanel och smör, men det blev inte mycket till skillnad.. Det blev mer kanel, och inte så krämigt som jag vill ha de.

Så min fråga till er :

Hur gör man krämigare kanelbullar ??

♡ Stolt Mamma till Linnéa ♡
  • Svar på tråden Krämiga kanelbullar. ??
  • ThreeOneG

Oj en sån fråga vill jag också ha svar på. På caféer tex. hur sjutton får de sina bullar så saftiga och stora?

• Sladdis

Jag undrar också. De få gånger per år jag bakar blir de så torra.......

• Vickyb

Ja.. hehe.. Vi "puffar på, men ändå inte" För det får man ju inte..

Hoppas nån kan ge oss svaret !!

♡ Stolt Mamma till Linnéa ♡
  • Trogga

Jag förstår inte vad du menar med krämigare.
    Men testa att sänka värmen i ugnen, och ha bullarna i pappersformar så smöret inte rinner ur dem.

• Angel80

Misstänker att man inte gräddar bullarna lika länge, kanske högre temperatur och kortare gräddningstid i ugn.

• ThreeOneG

Men är krämigheten alltså ett faktum som uppstår eftersom bullarna inte är riktigt genomgräddade?

• Louise 77

Jag brukar ha i 1 ägg i min bullsmet och 1-2 tsk bakpulver utöver jäst alltså, då blir de fluffigare och inte så torra.

Lycka till!

• Elut

Jag tycker alltid att kafébullarna är så torra och tråkiga.
    Tacka vet jag hemgjorda!

Jag gör alltid knyten istället för att rulla dem som vanliga bullar. De blir då mycket saftigare. Annars så använder jag ett vanligt recept från "sju sorters kakor".

Toppengoda!

• BettyBoop8

Jag brukar ta massor av smör och grädda dom lite kortare tid.

Men jag vet såna som bakar ännu saftigare bullar än mig men vet inte hur dom gör. Kanske ha riven mandelmassa i.

• knattis

Ingredienser
    40 st
    50 g jäst för söta degar
    150 g smör
    5 dl mjölk
    1 tsk salt
    1 dl strösocker
    1 1/2 tsk stött kardemumma
    14 ? 15 dl vetemjöl

Fyllning:
    150 g rumsvarmt smör
    3/4 dl strösocker
    1 msk mald kanel

Garnering:
    1 uppvispat ägg
    pärlsocker
    Gör så här
    Smula jästen i en bunke. Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37°. Häll degspadet över jästen, rör om så att jästen löser sig. Tillsätt salt, socker, kardemumma och nästan allt mjöl. Arbeta degen tills den blir blank och smidig. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225°. Rör ihop fyllningen. Arbeta degen på lätt mjölat bakbord. Dela den i två delar och kavla ut dem till rektanglar, ca 30x45 cm. Fördela fyllningen på rektanglarna. Vik långsidorna mot varandra. Skär tvärsöver i ca 2 cm breda remsor. Tänj och vrid degremsorna och forma dem till lösa knutar. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen 8 ? 10 min. Låt svalna på galler under bakduk. Bull-variation: Mandelbullar: Tillsätt 100 g finhackad mandel i fyllningen. Kardemummabullar: Byt ut kanelen i fyllningen mot mald kardemumma. Vaniljbullar: Byt ut kanelen i fyllningen mot vaniljsocker.

Brukar använda dett recept och det funkar bra! Var petig med mjölet bara! Degen SKA vara lite kladdig

Säg till när bullarna är klara så kommer jag o äter

Svar på tråden Krämiga kanelbullar. ??