• Maldor­or
    Äldre 24 Oct 14:49
    2267 visningar
    8 svar
    8
    2267

    Närsynthet

    Hejsan!

    Jag har länge haft en synnedsättning på -3 och använder linser. Nu har jag börjat se suddigt trots linser och tänkte prova att ändra styrka på linserna. Har inte råd att gå till optikern så tänkte köpa en liten förpackning och se om det blir någon skillnad. Min fråga är; om jag ser suddigt med -3, ska jag gå uppåt i styrka då dvs till -3,25, inte till -2,75 väl?

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Närsynthet
  • Äldre 24 Oct 14:59
    #1

    Omöjligt att svara på. Du kan ha fått bättre eller sämre syn. Men mest troligt sämre så 3,25.

  • LFF
    Äldre 24 Oct 15:00
    #2
    Maldoror skrev 2018-10-24 14:49:59 följande:

    Hejsan!

    Jag har länge haft en synnedsättning på -3 och använder linser. Nu har jag börjat se suddigt trots linser och tänkte prova att ändra styrka på linserna. Har inte råd att gå till optikern så tänkte köpa en liten förpackning och se om det blir någon skillnad. Min fråga är; om jag ser suddigt med -3, ska jag gå uppåt i styrka då dvs till -3,25, inte till -2,75 väl?

    Tacksam för svar.


    Du kan se suddigt för att synen blivit bättre och för att synen blivit sämre. Beroende på ålder så kan du även se suddigt för att då fått ålderssynthet.

    Så kosta på dig att gå till optikern. Man bör göra det varje år för att kontrollera synen.
  • Äldre 24 Oct 15:09
    #3

    Det är inte så snällt åt ögonen att fiffla med sånt själv. En vanlig synkontroll kostar inte mycket och ibland har de ju även gratis undersökning. 

  • Äldre 24 Oct 15:09
    #4

    Det är inte så snällt åt ögonen att fiffla med sånt själv. En vanlig synkontroll kostar inte mycket och ibland har de ju även gratis undersökning. 

  • kottel­in
    Äldre 24 Oct 15:13
    #5
    mammatill6 skrev 2018-10-24 14:59:34 följande:

    Omöjligt att svara på. Du kan ha fått bättre eller sämre syn. Men mest troligt sämre så 3,25.


    Det är faktiskt vanligt att närsyntheten avtar lite när man kommer runt 50.
    Själv har jag gått från -2,75 till -2,50.
    Sen har åldersynen också smugit sig på så nu måste jag har läsglasögon när jag använder linser.
    Ja, typ så...
  • Glinda från Oz
    Äldre 24 Oct 15:21
    #6

    Gå till optikern, har du försörjningsstöd så kanske de kan de betala för det. Du kan ha ett brytningsfel också och då hjälper det inte att gå upp eller ner i styrka.

  • LFF
    Äldre 24 Oct 15:26
    #7
    mammatill6 skrev 2018-10-24 14:59:34 följande:

    Omöjligt att svara på. Du kan ha fått bättre eller sämre syn. Men mest troligt sämre så 3,25.


    Min närsynthet har så smått börjat förbättras nu när jag passerat 40. Jag ser suddigt när linserna är för starka (eller när jag är trött och tar på mig glasögonen när jag har linserna i).
  • Maldor­or
    Äldre 24 Oct 20:32
    #8

    Tack så jättemycket för alla svar. Ska strunta i att experimentera och kostar på mig en undersökning istället.

Svar på tråden Närsynthet