Anonym (ansvar!) skrev 2018-10-28 16:33:53 följande:
I nöd och lust. Idag har vi helt glömt bort det förstnämnda. Det är inte okej att släppa allt ansvar bara för att den andre gör det. Sedan bör man försöka hjälpa/tvinga partnern till bättring. Det är inte alltid som den hårda vägen är den rätta där. Allra bäst gör man förstås i att skynda långsamt i en relation och inte binda sig fören alla värderingar har kommit i öppen dager och man fått prov på den andres ansvars- och pliktkänsla.
Din sambo må ha förstört innerligheten i er relation, men det är fortfarande du som bryter upp.
Du kan ju inte mena allvar? Så han ska få fortsätta köra sitt race och jag ska ta emot skiten år ut och år in?
I nöd och lust, javisst! Det är även det han hävdar när jag velat lämna honom. Men det gäller bara åt ett håll. När han är sjuk, minsta lilla, så förväntas jag ställa upp. Och det gör jag så gärna, för att det är så det ska vara i en relation! Men när jag varit jättesjuk och fått stränga order om att ta det lugnt och inte bära något alls, då har han suttit framför sin dator och ignorerat mig när jag bett om hjälp. Men självklart! Jag ska ta emot det och inte lämna honom.