• Kellie13

    Vänja med flaska

    Hej!

    Det är så att min son som är 3 månader vägrar flaskan o vill bara amma o jag undrar hur man vänjer honom med den? Ska man bara erbjuda flaskan och vänta tills han blir tillräcklig hungrig för att ta den? Anledningen till att jag vill att han ska ta flaska oxå är att kunna få hjälp av sambon på natten och sen när han blir 6 månader så tänkte jag sluta amma och börja ge honom välling men det blir ju svårt när han vägrar flaskan.

  • Svar på tråden Vänja med flaska
  • Maddi

    Men vid 6 månader har man ju börjat byta ut amning/ersättning mot någon riktig måltid. Man byter ju absolut inte ut allt till vanliga måltider på en gång, de är ju något som tar tid.

    Huvudfödan är ju fortfarande amning/ersättning och att barnet bara ska leva på välling istället för ammas eller ersättning låter ju bara absurd.

  • pandoraDiem

    Vi hade också problem ett tag med att vänja vår dotter med flaska. Jag började jobba när hon var nästan 4 månader så vi testade med bröstmjölk i flaska när hon bara vår någon vecka och då fungerade det. Så vi testade inte igen förrän någon vecka innan jag började jobba och då vägrade hon. Det som tillslut fungerade var medela calma flaskan och att försöka flera gånger. När ni testat, är det bröstmjölk eller ersättning i flaskan? Kanske bäst att iaf börja testa med bröstmjölk så det inte är två nya saker ni introducerar (både flaska och ersättning). Hoppas det löser sig

  • SI12344

    Bröstmjölk i flaskan och tillräckligt hungrig, min man brukar få sköta flaskandet men sen nån månad tillbaka får bebisen (8 mån) utpumpad mjölk i dricksglas istället när jag är iväg. Man kan ju ge det ?på kopp? som det kallas, antingen för att värna amningen eller för att bebis vägrar flaska.

    Om man slutar amma vid 6 mån så får barnet ersättning, möjligen ett mål välling om dan.

  • Kellie13
    Maddi skrev 2018-10-25 06:26:28 följande:

    Men vid 6 månader har man ju börjat byta ut amning/ersättning mot någon riktig måltid. Man byter ju absolut inte ut allt till vanliga måltider på en gång, de är ju något som tar tid.

    Huvudfödan är ju fortfarande amning/ersättning och att barnet bara ska leva på välling istället för ammas eller ersättning låter ju bara absurd.


    Ja nu var det ju inte riktigt så jag menade. Jag kanske uttryckte mig klumpigt men jag menar att jag vill att han ska börja ta flaska för att sen kunna dricka välling, vilket jag tycker är väldigt bra då det är nyttigt och när dom är sjuka i inte får i dom mat så går alltid välling ner i magen. Jag har ett barn sen tidigare så jag är inte oerfaren vilket du verkar tro!
  • Kellie13
    pandoraDiem skrev 2018-10-25 07:30:08 följande:

    Vi hade också problem ett tag med att vänja vår dotter med flaska. Jag började jobba när hon var nästan 4 månader så vi testade med bröstmjölk i flaska när hon bara vår någon vecka och då fungerade det. Så vi testade inte igen förrän någon vecka innan jag började jobba och då vägrade hon. Det som tillslut fungerade var medela calma flaskan och att försöka flera gånger. När ni testat, är det bröstmjölk eller ersättning i flaskan? Kanske bäst att iaf börja testa med bröstmjölk så det inte är två nya saker ni introducerar (både flaska och ersättning). Hoppas det löser sig


    nä vi har ju kört med ersättning fast grejjen är ju att han har tagit flaskan förut (aldrig druckit så mkt, kanske 30 ml) men nu har han verkligen vägrat det. Jag har tänkt oxå på om ja ska köpa en bröstpump men dom är ju inte gratis direkt o tänk om det inte fungerar?
  • Maddi
    Kellie13 skrev 2018-10-27 07:29:40 följande:

    Ja nu var det ju inte riktigt så jag menade. Jag kanske uttryckte mig klumpigt men jag menar att jag vill att han ska börja ta flaska för att sen kunna dricka välling, vilket jag tycker är väldigt bra då det är nyttigt och när dom är sjuka i inte får i dom mat så går alltid välling ner i magen. Jag har ett barn sen tidigare så jag är inte oerfaren vilket du verkar tro!


    Ja uppenbarligen verkar du oerfaren åtminstone hur du uttrycker dig..
  • Kellie13
    Maddi skrev 2018-10-27 10:59:50 följande:
    Ja uppenbarligen verkar du oerfaren åtminstone hur du uttrycker dig..
    Asså varför är du så elak?! Jag bad om ett tips om hur man vänjer sitt barn med flaska o har du inget tips eller råd att komma med så kan du ju bara strunta i att svara, eller hur?! Har du överhuvudtaget barn själv? Tror inte det med tanke hur du uttrycker dig eller så är du väl världens bästa mamma. 
  • Maddi
    Kellie13 skrev 2018-10-28 04:54:32 följande:

    Asså varför är du så elak?! Jag bad om ett tips om hur man vänjer sitt barn med flaska o har du inget tips eller råd att komma med så kan du ju bara strunta i att svara, eller hur?! Har du överhuvudtaget barn själv? Tror inte det med tanke hur du uttrycker dig eller så är du väl världens bästa mamma. 


    Om man är spydig själv för man räkna med spydiga svar.
  • pandoraDiem
    Kellie13 skrev 2018-10-27 07:33:07 följande:

    nä vi har ju kört med ersättning fast grejjen är ju att han har tagit flaskan förut (aldrig druckit så mkt, kanske 30 ml) men nu har han verkligen vägrat det. Jag har tänkt oxå på om ja ska köpa en bröstpump men dom är ju inte gratis direkt o tänk om det inte fungerar?


    Med första barnet pumpade jag bara ibland så då räckte det med en handpump och den var inte dyr alls. Köpte en elektrisk nu när jag pumpar 2ggr om dagen de dagar jag jobbar och den var dyr. Men då visste jag ju iofs att själva pumpningen skulle fungera eftersom den gjorde det med handpumpen.

    Inte lätt när de vägrar flaskan, googlade hur mycket som helst för att hitta tips. Testat att låta partnern mata med flaskan istället för du? Vi testade också olika sätt att hålla henne under matningen. Olika flaskor som jag skrev innan. Lycka till
  • HumanNature

    Prova medela vakna flaskor, och börja kanske koppmata först om det är ersättning ni vill varva med så bebisen vänjer sig vid smaken.

  • Kellie13
    Maddi skrev 2018-10-28 07:12:14 följande:
    Om man är spydig själv för man räkna med spydiga svar.
    På vilket sätt har jag varit spydig?! Jag bad om ett tips o har du inget så kan du bara strunta i att skriva! Tänk att det fortfarande finns såna som dig kvar som gillar att göra folk ledsna. I detta forum skriver man om man vill ha tips, råd eller några stöttande ord om man har det jobbigt. INTE klanka ner på folk!
  • Kellie13
    pandoraDiem skrev 2018-10-28 09:13:59 följande:
    Med första barnet pumpade jag bara ibland så då räckte det med en handpump och den var inte dyr alls. Köpte en elektrisk nu när jag pumpar 2ggr om dagen de dagar jag jobbar och den var dyr. Men då visste jag ju iofs att själva pumpningen skulle fungera eftersom den gjorde det med handpumpen.

    Inte lätt när de vägrar flaskan, googlade hur mycket som helst för att hitta tips. Testat att låta partnern mata med flaskan istället för du? Vi testade också olika sätt att hålla henne under matningen. Olika flaskor som jag skrev innan. Lycka till
    Jo vi har försökt det oxå, att pappan ger flaskan men det är som att när han vet att jag e närvarande så struntar han i flaskan för han vet att jag har bröstet. Barn e inte dumma hehe
Svar på tråden Vänja med flaska