• linasblomma

    Flygbolag vägrar ansvar

    Ska försöka göra en lång resa kort återgiven:

    Jag reste mellan Thailand -Sverige med min 9 mån dotter, med Norweigan.

    I raden framför sitter en man, påverkad/berusad och uppför sig såpass illa att denne blir hämtad av beväpnad polis vid ankomst till Sverige. Mannen gör flera utfall mot personal under flygresan, skriker och kastar öl.

    Rädd att mitt barn ska komma till skada lämnar jag min plats och går runt i bakre delen av planet i ca 5 timmar av en 12 timmars resa. Är desdutom gravid så det är tungt. Personalen där meddelar att flyget inte är en lekplats, uppenbart irriterad av att jag inte är på min plats. Trots att jag meddelar att det sitter en aggressiv man framför mig och vi har fått öl över oss. Ingen i personalen tittar ens på oss under de turer de har i konfrontation med mannen. Jag hade önskat att vi blivit förflyttade eller att de åtminstone sett mig och sagt, ?vi vet att du sitter där, tryck i panelen för att påkalla oss så kommer vi på stört om det behövs?.

    Väl i Sverige ska resan fortsätta inrikes med samma bolag, Norweigan. Min bebis finns inte med i deras bokning trots att hon är med på den biljettutskrift jag visar upp. Jag har dessutom ringt till Norweigan för att få hjälp med bokningen för henne, och betalat för den hjälpen. Vi lyfter med ca 40 min försening då det tar tid för incheckningen att lösa detta, vilket skapar en kö bakom mig.

    Jag har begärt ersättning av Norweigan för brist på både säkerhet och service. De svarar att deras personal är mkt proffessionella men att de har medliddnde för min upplevelse. Jag hävdar ersättning igen, Norweigan nekar och svarar att de inte längre kommer att kommunicera med mig längre om detta.

    Jag är arg så det kokar, men vad gör jag nu??

  • Svar på tråden Flygbolag vägrar ansvar
  • LFF

    Dra in Allmänna reklamationsnämnden. Det är det enda du kan göra om de inte bemöter dig.

  • Anonym (Vera)

    Gå till kvällspressen med din  historia. 

    Prata med konsumentvägledaren och få råd.

    Ring flygbolaget och kräv att få prata med deras chef. Det finns alltid någon högre chef än den som har hand om såna här ärenden. Man brukar få stå på sej för att få kontaktuppgifter men. Det viktiga när man sen pratar med chefen är att vara lugn och sansad och korrekt. Den kan också hjälpa att säga att man upplevde servicen så katastrofal att man överväger att gå till pressen. 

    Men först. Andas in, andas ut. Det funkar aldrig när man är i det tillståndet att man vill skära varenda flygpersonal i bitar.

  • Anonym (gfwferw)

    Du skulle valt ett annat bolag, norweigan finns med hos ARN vid många tillfällen, men dom bara skiter i ARN

  • Anonym (B)
    Anonym (gfwferw) skrev 2018-10-25 11:00:35 följande:

    Du skulle valt ett annat bolag, norweigan finns med hos ARN vid många tillfällen, men dom bara skiter i ARN


    Folk väljer ofta dessa bolag för att det är billigast , Norwegian , Ryanair oavsett hur dåligt ryckte de har.
  • Anonym (Hanna)

    Inte för att vara sån, men hade du betalt mer så hade du fått ett bolag med bättre service. Man får helt enkelt vad man betalar för.

  • MsFry

    Förstår att det var en obehaglig upplevelse, jag hade själv blivit upprörd över att mannen ens släpptes på flygplanet.

    Men vad tänker du att de ska ersätta dig för? Fick du betala mer för någon biljett eller blev ni väldigt försenade till något?

    Fanns det lediga platser i planet eller tänker du att någon annan skulle sitta brevid mannen än just ni? Tror du att någon hade gått med på att byta med er?

  • Mongoliet

    Norweigan är skit men visst planet är ingen lekplats. Ser det alltför ofta. Att ungar gråter är ok men att de springer lösa är ett säkerhetsproblem & sjukt störigt. Vill inte heller ha en förälder med en unge brevid min stol i 5 timmar. Så boka aldrig Norweigan igen.

  • Anonym (kls)

    Kamma dig. Den berusade passageraren var inte Norwegians fel, det var däremot missen med babyn, men det fick ingen konsekvens för dig. 40 min försening är ingen katastrof, uqan något man får räkna med när man är ute och reser, i synnerhet om man väljer lågprisbolag. 

    Ta av dig offerkoftan och sluta gnäll så förbannat.

  • Anonym (kls)

    Kamma dig. Den berusade passageraren var inte Norwegians fel, det var däremot missen med babyn, men det fick ingen konsekvens för dig. 40 min försening är ingen katastrof, uqan något man får räkna med när man är ute och reser, i synnerhet om man väljer lågprisbolag. 

    Ta av dig offerkoftan och sluta gnäll så förbannat.

Svar på tråden Flygbolag vägrar ansvar