• Thereisthat

Jag har duschat kallt varje dag sen juli. Här är min recension

Tack vare den ovanligt varma sommaren så började jag att duscha kallt i juli (kallaste temperaturen i duschen). Detta har jag fortsatt med och här är mina reflektioner kring det.

Några klassiska argument för att man ska duscha kallt är att det är bra för din hy, det gör dig mindre stressad, det motverkar depressioner, det gör dig piggare, du får bättre blodtryck, det stärker ditt immunförsvar, du bränner mer fett och det sägs också öka testosteronet hos oss män. Jag kommer att helt utelämna biologiska verkningar då jag inte har auktoritet att prata om det (som blodtryck och testosteron). När det kommer till fettförbränning så kan jag inte svara på om det har något att göra med att jag duschar kallt då jag också tränar rätt mycket (minst tre gånger på gym i veckan, oftast mer). Men här är tre symptom jag direkt kan koppla till att jag duschar kallt.

1. Jag svettas mindre än förut. Jag har alltid haft nära till svett men sen jag började duscha kallt svettas jag inte lika ofta och lika mycket som tidigare. Det kan jag dra ett direkt samband till kallduschen då jag innan försökt motverka mina svettningar på alla tänkbara sätt.

2. Jag vaknar till bättre på morgonen. Med det sagt betyder det inte att jag är pigg hela tiden men just på morgonen efter duschen så är jag alltid mycket piggare än när jag duschade varmt.

3. Jag är mindre stressad och har lättare att tåla stress än innan. Men med det sagt betyder det inte att jag aldrig blir stressad sen jag började duscha kallt. Men jag känner mig åtminstone mindre stressad.

När det kommer till andra saker som att det skulle motverka depression kan jag inte uttala mig om men av det jag känt av så har mitt humör inte förändrats, så på sin höjd har det åtminstone inte gjort att jag mår psykiskt sämre. Den enda nackdelen är att det är mycket jobbigare att gå och duscha nu än innan då man vet hur jobbigt det känns att stå i en iskall dusch i fem minuter.

Summa summarum så är en kalldusch per dag ingen mirakelkur som botar depressioner och gör dig mer livsglad. Men det har vissa fördelar och ytterst få nackdelar trots allt så jag rekommenderar folk att åtminstone prova ett tag för att se om det fungerar för dem.

Är det någon annan som duschar kallt? Och isåfall, vilka symptom har du märkt av?

• Svar på tråden Jag har duschat kallt varje dag sen juli. Här är min recension
  • Anonym (stinky)

Resulterade att man drog sej för att duscha. Blev kortare och kortare stunder, schampot hoppades över.

Slutligen blev man en illaluktande varelse som tog omvägar runt helvetes rummet med det vita kaklet.

Nä, tack för varmvattnet.

• Anonym (Sandra)

Jag duschade också kallt i somras, och har egentligen alltid gillat det. Jag blir piggare, känner mig fräschare längre och luktar inte svett. Har badkar så jag gillar att bada varmt men avslutar alltid med kallt. På badhotellet i Tranås fick vi utöva Kneippemetoden, dvs först duscha varmt som tusan för att sedan slå om till iskallt, bra för blodcirkulationen bland annat. Googla och läs om du vill, minns inte allt sen kalldusch är ju bra för hyn då man stänger igen porerna så inget smuts kommer in

Svar på tråden Jag har duschat kallt varje dag sen juli. Här är min recension