• Anonym (?)

Socutredning?..

Vilka andra myndigheter inhämtar soc information ifrån under en socutredning?

• Svar på tråden Socutredning?..
  • Anonym (M)

Det beror ju på varför utredningen görs... I vårt fall var det förskolan och tandvården de ville kontakta (men åtminstone tandvården fick vi "godkänna" först att de kontaktade, förskolan gjorde anmälan så de antar jag att de hade kontaktat oavsett vad vi ville). Men inga andra...

• Anonym (?)
    Anonym (M) skrev 2018-10-25 16:29:03 följande:

Det beror ju på varför utredningen görs... I vårt fall var det förskolan och tandvården de ville kontakta (men åtminstone tandvården fick vi "godkänna" först att de kontaktade, förskolan gjorde anmälan så de antar jag att de hade kontaktat oavsett vad vi ville). Men inga andra...

Utredning efter orosanmälan om barn
  • Anonym (M)
    Anonym (?) skrev 2018-10-25 16:30:27 följande:

Utredning efter orosanmälan om barn

Jo, men vad är de oroade för. Vem anmälde och varför?
  • Anonym (?)
    Anonym (M) skrev 2018-10-25 16:41:43 följande:

Jo, men vad är de oroade för. Vem anmälde och varför?

Dom är oroliga pga misstänkta omsorgsbrister
  • Anonym (nina)
    Anonym (M) skrev 2018-10-25 16:29:03 följande:

Nu är jag nog lite trögfattad men varför ville de kontakta tandvården? Förskolan kan jag förstå, men tandvården?
  • Anonym (Barnsekreterare)
    Anonym (nina) skrev 2018-10-25 18:08:08 följande:
    Nu är jag nog lite trögfattad men varför ville de kontakta tandvården? Förskolan kan jag förstå, men tandvården?
    För att om barnen är utsatta för omsorgssvikt så är det ett av de ställen där det blir tydlig tidigt. Uteblir föräldrarna (tillgodoser inte barnet behov av tandvård) eller är tänderna misskötta? (dålig kost ex). Tar föräldrarna itne till sig information om hur barnets tänder ska skötas? (barn som inte förstår att man ska borsta tänderna)..
  • Anonym (?)
    Anonym (Barnsekreterare) skrev 2018-10-25 18:12:04 följande:

För att om barnen är utsatta för omsorgssvikt så är det ett av de ställen där det blir tydlig tidigt. Uteblir föräldrarna (tillgodoser inte barnet behov av tandvård) eller är tänderna misskötta? (dålig kost ex). Tar föräldrarna itne till sig information om hur barnets tänder ska skötas? (barn som inte förstår att man ska borsta tänderna)..

Vad är det mer för myndigheter som dom kontaktar?
  • Anonym (Barnsekreterare)
    Anonym (?) skrev 2018-10-25 18:14:48 följande:
    Vad är det mer för myndigheter som dom kontaktar?
    Beror på vad som ska utredas. Vanligast är bvc/ skolhälsovård och förskola/ skola.
    Sen kan det komma till allt möjligt. På föräldrarna hämtas vid behov in deras sjukvårdsjournaler, psykatrijournalen. Från polisen kan hämtas belastnings och misstankeregster. Försäkringskassa och kronofogen är rätt vanliga med.
    Har ni flyttat kan det hämtas ut från socialtjänsten i er tidigare kommun.
    Framgår av utredningsplanen som görs i början av utredningen vilja som man planerar att kontakta. Sen kan det komma till fler efter hand om det behövs.
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (?) skrev 2018-10-25 16:18:09 följande:

Vilka andra myndigheter inhämtar soc information ifrån under en socutredning?

Ts ett råd, ta omedelbart kontakt med ett juridiskt ombud så att Era intressen tas tillvara och ni inte blir överkörda i denna utredning. Man kan felaktigt få känslan att en myndighet i detta fall socialtjänsten är objektiv och rättssäker men så är det tyvärr inte i många fall.

Sök även information hos de som har erfarenhet ex. pappabarn.se, barnetsbasta.org mfl.
  • Anonym (nina)
    Anonym (Barnsekreterare) skrev 2018-10-25 18:12:04 följande:
    Tack för ditt svar, då förstår jag bättre.
Svar på tråden Socutredning?..