• Kringlan86

Frustrerad ensamstående

Är ensamstående med en dotter på 9 månader som blev till via insemination. Hon är fantastisk på så många vis men inte när det gäller sömn och tycker bara det blir värre. Hon har jättesvårt att komma till ro och sova dagtid. Har aldrig sovit långa pass på dagarna. Nu sover hon två gånger per dag och då söver jag henne i bärsele. När hon somnat kan jag oftast sätta mig ner. Då sover hon typ en halvtimme. Om jag ammar henne efter en halvtimme kan hon ibland sova lite längre uppemot en timme. Nattningarna på kvällen har också blivit skitjobbiga. Hon känns övertrött eftersom hon sover så lite på dagtid. Brukar amma henne och sjunga lite och sen försöka lägga ner henne. Hon sover oftast i min säng. Hon bökar omkring, rivs, nyps och skallar mig innan hon äntligen somnar. Bökar också massor på nätterna och vaknar ofta, behöver alltid hjälp att somna om. Börjar bli så frustrerad och trött. Nån som har något bra råd eller tips att komma med? Hon sov i egen säng förut men har börjat sova i min på grund av att hon varit sjuk så mycket, varit inne i separationsfasen mm..

• Svar på tråden Frustrerad ensamstående
  • Anonym (.)

Prova hålla henne vaken längre så hon bara sover en gång på dagen. Söv henne i kolmörker och lägg ner henne när hon somnat. Min flicka var likadan men detta funkade. Sov hon 2 ggr i den åldern så sov hon typ 2x20 min och hade svårt somna på kvällen. Sov hon en gång så sov hon 2,5h!

• Anonym (Hungrig?)

Du säger att ditt barn är 9 mdr? Du ammar henne? Du vill att hon skall sova mera? Du ville absolut ha barn, fast du är ensam? Ger du ditt barn ordentligt mat? Hon har väl en del tänder nu? Hon skall tugga, äta frukost, lunch, middag och havregröt med mjölk och äpplemos till kvällen, eller fullkornsvälling. Så ungen blir mätt. Ni leker och håller på på dagarna, det kräver energi. Riktigt mat. Så liten blir mätt.

• Anonym (Kram)

Styrkekramar! Jag vet hur det känns.

Vi har en 8,5 mån son som är mitt uppe i separationsfasen nu och sover med oss. Om dagarna lägger jag mig själv ner i sängen och oftast somnar han på mig inom några minuter, då lägger jag honom brevid mig. Han kan sova lite på två timmar då (två gånger om dagen). Till natten lägger jag honom i vår säng och ligger bredvid, då bökar han runt ca 10 min innan han till sist somnar. Ibland är han vaken 1-2h mitt i natten eller så inget alls, men rör sig väldigt mycket i sömnen.

Förut sov han ALDRIG bra, varken på dagen eller natten. Skrev inte det här för att skryta på något sätt, utan tänkte bara säga att det kommer att vända, förr eller senare :) Det är vad som håller mitt huvud i skickt när vi har en tyngre period hemma hos oss!

Dessutom har jag verkligen gett upp med att lägga honom i sin egna säng (han har sovit i vår sedan han var ca 6 mån) eftersom han direkt börjar gråta så han knappt får luft och bara skakar. Så han får nog sova med oss tills han verkar redo att sova själv. Tar ingen panik för det :)

• Anonym (Kram)
    Anonym (Hungrig?) skrev 2018-10-25 20:13:10 följande:

Du säger att ditt barn är 9 mdr? Du ammar henne? Du vill att hon skall sova mera? Du ville absolut ha barn, fast du är ensam? Ger du ditt barn ordentligt mat? Hon har väl en del tänder nu? Hon skall tugga, äta frukost, lunch, middag och havregröt med mjölk och äpplemos till kvällen, eller fullkornsvälling. Så ungen blir mätt. Ni leker och håller på på dagarna, det kräver energi. Riktigt mat. Så liten blir mätt.

Hon har väl inte sagt att hon enbart ammar? Inte konstigt om bebis vill ha bröstet då hon sover eller innan. Har du själv barn och ammat eller?

Dålig kommentar att fråga om hon absolut ville ha barn.. Jag blir ju nästan själv lite uppgiven. Varför kan inte mammor eller kvinnor överlag bara stötta varandra.
  • Anonym (Kakan)

Jag är också ensamstående med en liten. Den tiden du beskriver var hemsk. Lyckligtvis sov min i sin vagn på dagarna, men sällan mer än 30 min åt gången. Nattningen och nätterna blev så mycket lugnare när vi började med välling. Då fick vi båda sova hela nätter.

Svar på tråden Frustrerad ensamstående