• Anonym (TS)

Läkare annorlunda människor?

Jag dejtar en läkare för tillfället och har en bekant i min umgängeskrets som är läkare. Jag uppfattar båda två så väldigt speciella. Inte pedagogiska för fem öre och väldigt rak på sak. Båda två är väldigt filosofiska och riktiga grubblare.

Tycker mig även se dessa drag hos läkare som man stöter på i vardagen. Jag vet att man inte kan dra alla över en kant men jag tänker rent generellt. Läkare är ju människor med högt IQ så tänker om det är det som gör att dem blir speciella för en vanlig Svensson som mig?

• Svar på tråden Läkare annorlunda människor?
  • tankfull
    Anonym (TS) skrev 2018-10-26 08:36:24 följande:

Jag dejtar en läkare för tillfället och har en bekant i min umgängeskrets som är läkare. Jag uppfattar båda två så väldigt speciella. Inte pedagogiska för fem öre och väldigt rak på sak. Båda två är väldigt filosofiska och riktiga grubblare.

Tycker mig även se dessa drag hos läkare som man stöter på i vardagen. Jag vet att man inte kan dra alla över en kant men jag tänker rent generellt. Läkare är ju människor med högt IQ så tänker om det är det som gör att dem blir speciella för en vanlig Svensson som mig?

Jag känner igen den bilden du ger. Det finns många inom vården överhuvudtaget som tror att de vet lite bättre än andra och därför har en besserwisserattityd. Stämmer tyvärr in på lärare också (tillhör själv den kategorin). Läkare är nog ofta personer som gillar att studera och kanske inte gillar människor på det sociala planet utan lite mer som forskningsobjekt om man ska vara lite krass. 
  • Anonym (S)

Jag har inte samma upplevelse. Den enda läkare som jag känner är både social och otroligt omtänksam. Kanske grubblare, men det är inget som genomstrålar hela personligheten eller vad man ska säga, mer än att personen har kloka tankar. Andra läkare jag känner till/har känt eller har mött i vården har jag inte riktigt heller fått den uppfattningen om, möjligtvis en av dem, men har ju å andra sidan bildat min uppfattning på ganska liten grund. Men de gånger jag har mött dem har jag inte upplevt dem så. Dock skulle jag absolut inte bli förvånad om din beskrivning stämde in på många läkare även om det inte är min egen erfarenhet.

• Anonym (Sambo)

Håller inte med.. Min sambo är läkare och det är bara ett jobb han har, det definierar ju inte han som person

• Mrs Moneybags

Näää....de är ju lika olika varandra som alla andra människor. Jag jobbar med många som har bakgrund som läkare och inte har jag märkt något särskilt med dem personlighetsmässigt. Förutom att de är intresserade av medicin, förstås, haha. 

• Anonym (Petra)

Jag håller med till viss del. Har träffat flertalet läkare som varit öppna, varma, sociala, väldigt pedagogiska i sitt sätt mm. Men de har ofta jobbat med barn tex.

Känner även igen det du beskriver. Har flera gånger undrat varför hen valt ett yrke där man möter olika människor i svåra situationer flera gånger dagligen när hen knappt ens verkar vilja prata med människor överhuvudtaget. Den sociala kompetensen har nästan varit obefintlig. När hen ska prata om diagnoser, behandlingar mm görs det på ett kallt och rakt på-sätt. Jag menar inte att läkaren ska sitta och mysprata och kramas men kanske anpassa samtalet till situation och person.

Dock måste jag säga att detta börjar bli bättre och bättre, det var mer "auktoritära läkaren" förr.

• sextiotalist

Håller inte med, känner väldigt många läkare och de är av skiftande personligheter, från studienissen till den väldigt socialt kompetenta personen man kan möta.
    Gemensamt är att de är smarta, empatiska och väldigt trevliga. De jag känner är dessutom personer som har nära till skratt och jag har nog tillbringat mina roligaste midsomrar och nyår med dessa personer.

• Anonym (-)
    Anonym (Sambo) skrev 2018-10-26 11:37:57 följande:

Håller inte med.. Min sambo är läkare och det är bara ett jobb han har, det definierar ju inte han som person

Exakt, ts trams om att läkare har högre IQ stämmer ju inte, allt är individuellt, det finns jättesmarta bra läkare, som även har empati, sen finns det otrevliga läkare och även dom som skadar sina patienter pga av att dom är så dåliga.

En besserwisser är en besserwisser oavsett yrke

• Anonym (Krass)

Läkare mer speciella eller annorlunda?

Inte mer än att dom valt ett yrke för att det betyder status, är fint, o det ser bra ut. Väldigt svårt att bli antagen till den utbildningen också vilket spelar in. Tro inget annat, det har lyst igenom på rätt många sådana jag träffat (alltså inte som patient då). Även om många är bra på att dölja det, så det kommer inte alltid fram direkt.

Hade det inte varit lika "fint" hade dom aldrig blivit läkare, då hade dom blivit nåt annat "fint" istället...

• Tiina87

Högre IQ än alla andra? Vart har du fått det ifrån?

Svar på tråden Läkare annorlunda människor?