• Quefa

    Sår efter en förälders självmord

    Min mamma tog livet av sig för snart 18 år sedan och jag märker att det satt spår som jag inte läker trots flera år i terapi. Jag får sådan fruktansvärd ångest när mina barn ska åka bort med sin pappa nu i sex dagar. Jag bara gråter och är helt paralyserad. Vet inte vad jag gråter för, men så här blir det varje gång när det kommer till separation efter att min mamma dog. Inte lika farligt när maken åker, men värst när barnen åker i väg. Är det fler som upplevt liknande efter en förälder eller annan närstående har tagit livet av sig.

  • Svar på tråden Sår efter en förälders självmord
  • HumanNature

    Jag förlorade min mamma när jag var 15 (självmord), jag har också lidit av ångestproblem och separationsångest sedan dess. Hos mig uppstår främsta paniken av tanken att jag ska dö ifrån min dotter.

  • Anonym (Samma här)

    Min bror tog sitt liv för 10 år sedan och jag har också svårt att hantera vissa situationer. Mina barn är vuxna och jag blir fullständigt skräckslagen om någon av dem inte mår bra. Livet går ju upp och ner även för dem och en har gått igenom en skilsmässa som var jobbig. Och den andra vantrivdes med sitt arbete mm. Och jag blir lika rädd varje gång något händer som påverkar deras mående psykiskt. Jag förstår ju rent intellektuellt att de flesta människor inte tar sitt liv vid varje motgång i livet men det hjälper ju föga för mig.

    Och det går inte över.

  • HumanNature
    Anonym (Samma här) skrev 2018-10-27 17:49:44 följande:

    Min bror tog sitt liv för 10 år sedan och jag har också svårt att hantera vissa situationer. Mina barn är vuxna och jag blir fullständigt skräckslagen om någon av dem inte mår bra. Livet går ju upp och ner även för dem och en har gått igenom en skilsmässa som var jobbig. Och den andra vantrivdes med sitt arbete mm. Och jag blir lika rädd varje gång något händer som påverkar deras mående psykiskt. Jag förstår ju rent intellektuellt att de flesta människor inte tar sitt liv vid varje motgång i livet men det hjälper ju föga för mig.

    Och det går inte över.


    Känner igen mig, väldigt jobbigt att leva med den rädslan.
  • Anonym (Saknar en bror)

    Jag lider själv av ångest ibland, men min SSRI-medicin fungerar bra och det kan gå år mellan attackerna. Fick hade jag ett svårt återfall i somras och ett mindre i helgen som tack och lov redan börjar mattas av.

    När jag mitt djupt där nere i det svarta hålet, när jag "vet" att världen kommer att gå under, att mina barn kommer att dö, att det kommer bli krig och elände, då förstår jag folk som väljer att ta ta liv. När hjärnan bara kollar fram negativa signaler, ingen kärlek, ingen lycka letar sig fram, så är man i ett fruktansvärt tillstånd. Man räknar sekunder och minuter tills man ska få somna igen. Att föreställa sig en livstid i det tillståndet är omöjligt.

    Den människa vars hjärna slutat fungera som den ska, och vars hjärna försätter en i ständig ångest, måste få lindring. Och ibland fungerar inga mediciner, och (kanske oftare) är det svårt att hitta och få vård. På så sätt har jag förlikat mig med en nära persons val att ta sitt liv. De gjorde det bästa valet de kunde under förutsättning att hjärnan inte längre fungerade som den skulle.

    Som någon skrev, så vet hon logiskt att mänskor inte tar sitt liv vid minsta motgång. Jag skulle säga att det är milsvids skillnad! Så logiskt helt rätt, man ska inte oroa sig att vanliga hyfsat fungerande människor tar sitt liv ens vid stora motgångar, för det gör de inte. Jag kan också ha mörka tankar ibland i mina ångestfylla dagar. När jag är där så minns inte ens att jag någonsin mått bra. Och ändå är ett självmord långt, långt borta. Men det hjälper ju inte mycket med logik när man själv är rädd.

    Har något privat något terapi, typ KBT, för att få hjälp att ta sig igenom den oron? Att lugna sin egen kropp och få tillbaka logiken?

Svar på tråden Sår efter en förälders självmord