• Anonym (?)

    Gravid på naturlig väg vid 52?

    En vän till familjen har blivit gravid med sitt första barn vid 52 års ålder och hon kommer att bli 53 när barnet föds. Jättekul för henne förstås.

    Hennes familj påstår att hon inte har genomgått ivf, äggdonation eller fått någon hjälp alls. Det är jag väldigt skeptisk till. Vore hon inte ett medicinskt mirakel om hon har försökt i 12 år enligt utsago och sen händer det naturligt vid den åldern?

  • Svar på tråden Gravid på naturlig väg vid 52?
  • Anonym (?)
    Anonym (M) skrev 2018-10-27 20:42:29 följande:
    På vilket sätt angår det er?
    På vilket sätt angår det dig att jag frågar?
  • Anonym (ED)

    Det är synnerligen extremt ovanligt, men har hänt förr så man kan inte tvärsäkert säga att det inte gick naturligt/spontant. Jag träffade en b.m en gång som sa att hon haft en patient som fick barn vid 52. Dock är det ju så att säkert minst 99,999% av alla som får barn i den åldern har gjort ÄD. Jag fick barn vid 49,5 via ED och det tror jag nästan alla begriper är "fusk".

  • Anonym (Kan hända ja)

    Min mamma blev gravid naturligt när hon var 55, så ja det kan hända.Skrattande

  • Aniiee

    Förr var det inte helt ovanligt att få barn även upp i 50-årsåldern. 


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (?)
    Anonym (ED) skrev 2018-10-27 20:43:57 följande:
    Det är synnerligen extremt ovanligt, men har hänt förr så man kan inte tvärsäkert säga att det inte gick naturligt/spontant. Jag träffade en b.m en gång som sa att hon haft en patient som fick barn vid 52. Dock är det ju så att säkert minst 99,999% av alla som får barn i den åldern har gjort ÄD. Jag fick barn vid 49,5 via ED och det tror jag nästan alla begriper är "fusk".
    Det är absolut inget fel att ta den hjälp som finns men det blir löjligt att ljuga om det i den åldern om det är så att man har fått hjälp. Om hon nu gör det, jag kan ju inte veta säkert.

    Grattis till ditt barn!   Lite nyfiken förresten på om man gör äd men bär fostret själv om barnet riskerar att få Down´s etc pga åldern eller om det inte påverkar pga att ägget är från en yngre kvinna?
    Anonym (Kan hända ja) skrev 2018-10-27 20:44:25 följande:

    Min mamma blev gravid naturligt när hon var 55, så ja det kan hända.Skrattande


    Oj. Behöll hon barnet?

  • Anonym (53)

    Jag är 53 och har regelbunden mens. Min mor kom i klimakteriet när hon var 59. Jag vill inte äta hormoner som finns i spiral och p-piller, men min gynekolog menade att det var en obetydlig risk att bli gravid i min ålder.

  • Anonym (ED)
    Anonym (?) skrev 2018-10-27 20:51:44 följande:
    Det är absolut inget fel att ta den hjälp som finns men det blir löjligt att ljuga om det i den åldern om det är så att man har fått hjälp. Om hon nu gör det, jag kan ju inte veta säkert.

    Grattis till ditt barn! smile1.gif   Lite nyfiken förresten på om man gör äd men bär fostret själv om barnet riskerar att få Down´s etc pga åldern eller om det inte påverkar pga att ägget är från en yngre kvinna? 



    Tack! Vi har inte berättat för alla för vi tycker inte det angår alla, men självklart skulle vi inte ljuga om saken kom upp. Vissa behöver hjälp, så är det bara. Om det sen är vanlig IVF eller ÄD/ED eller "bara" vissa mediciner må så vara.

    Eftersom ägget kommer från en ung kvinna är risken för Downs lika låg som för en ung kvinna.
  • Anonym (ED)
    Anonym (VR) skrev 2018-10-27 20:53:30 följande:
    Är inte världsrekordet 63 eller något sånt?
    58 enligt vad jag läst. Äldsta kvinnan som fått barn överlag är betydligt äldre. I Indien gör de ÄD på kvinnor runt 70.
  • Anonym (?)
    Anonym (ED) skrev 2018-10-27 21:07:11 följande:
    Tack! Vi har inte berättat för alla för vi tycker inte det angår alla, men självklart skulle vi inte ljuga om saken kom upp. Vissa behöver hjälp, så är det bara. Om det sen är vanlig IVF eller ÄD/ED eller "bara" vissa mediciner må så vara.

    Eftersom ägget kommer från en ung kvinna är risken för Downs lika låg som för en ung kvinna.
    Jag tycker inte heller att man ska behöva annonsera det för alla som kommer i ens väg det var inte så jag menade men det förstod du ju. Den här familjen går och pratar om det vitt och brett att det har skett naturligt utan att man ens frågar men vi funderar på om hon bara säger det för att hennes mamma är djupt troende och inte skulle tycka att hjälp var okej. För det verkar ju vara en på 50 miljoner typ som blir gravid naturligt vid 52 års ålder så chansen att det faktiskt är så verkar ju minst sagt minimal.
  • Anonym (ED)
    Anonym (?) skrev 2018-10-27 21:24:45 följande:
    Jag tycker inte heller att man ska behöva annonsera det för alla som kommer i ens väg det var inte så jag menade men det förstod du ju. smile1.gif Den här familjen går och pratar om det vitt och brett att det har skett naturligt utan att man ens frågar men vi funderar på om hon bara säger det för att hennes mamma är djupt troende och inte skulle tycka att hjälp var okej. För det verkar ju vara en på 50 miljoner typ som blir gravid naturligt vid 52 års ålder så chansen att det faktiskt är så verkar ju minst sagt minimal.
    Det låter ju väldigt märkligt att gå runt och berätta för folk tycker jag! En sak om man gör det med nära vänner och släkt, men bara random så där?- nä. Skulle tycka det var lika märkligt om nån 20-åring höll på så, man babblar ju inte om sånt hur som helst oombedd. Du kanske har rätt om det där med hennes mamma, vem vet. Jag har en bekant som anser att om det inte går spontant ska man inte söka hjälp för då är det inte meningen man ska ha barn så inställningen känns igen. Hon hade dock själv den stora turen att få 2 barn efter 40 så hon har aldrig behövt grubbla på hjälp eller hur det känns att kämpa i 10 år som vi gjorde!

    Men, men vi vet ju inte hur det gick till förutom att nån spermie mötte nåt ägg. Är det ÄD är det få länder hon har kunnat åka till, är det spontant är det ett mirakel med tanke på äggkvalitet och missfallsrisk. Roligt hur som helst!
  • Anonym (MR)

    En bekant var rubt 55, barnet kom till naturligt och var en stor (välkommen) överraskning. Jag har inte frågat men antar att starten på klimateriet gjort mamman överfertil. Så har jag hört att det kan vara iaf :)

  • Anonym (J)

    Klart att det kan hända. Det är dock mer sannolikt att det blir missfall än att det faktiskt går vägen när man blir gravid i den åldern.

  • Anonym (Nix)

    Inte alls, det kan hända! Min mammas blev oplanerat gravid när hon var 53 utan hjälp.

  • Anonym (Hm)

    Det är extremt ovanligt. Vid 45 är chansen att bli gravid ca 0,3 % så chansen vid 52 lär va nästan obefintlig med tanke på hur snabbt kvinnans fertilitet rasar med åldern

  • Anonym (Nja)

    Ovanligt ja omöjligt nej. Min mammas förra arbetskollega blev gravid vid 51års ålder efter många års barnlängtan. Så blev hon oops gravid och behöll barnet. En frisk flicka blev det. Min mosters väninna blev spontan gravid vid 54års ålder. Hon trodde dock hon hamlat i klimakteriet och reagerade inte på utebliven mena graviditeten upptäcktes inte förens i v 25 när hon kände tydliga sparkar. Hon hade tre vuxna söner sen innan. Fick också en frisk flicka vid 55 års ålder.

  • Anonym (Kan hända ja)

     


    Anonym (?) skrev 2018-10-27 20:51:44 följande:
    Det är absolut inget fel att ta den hjälp som finns men det blir löjligt att ljuga om det i den åldern om det är så att man har fått hjälp. Om hon nu gör det, jag kan ju inte veta säkert.

    Grattis till ditt barn!   Lite nyfiken förresten på om man gör äd men bär fostret själv om barnet riskerar att få Down´s etc pga åldern eller om det inte påverkar pga att ägget är från en yngre kvinna?
    Anonym (Kan hända ja) skrev 2018-10-27 20:44:25 följande:

    Min mamma blev gravid naturligt när hon var 55, så ja det kan hända.Skrattande


    Oj. Behöll hon barnet?

    Nej det slutade tyvärr i MF. Men idag tycker hon att det var lika bra, vid tanken på att börja om med barn vid 55 hade blivit jobbigt för henne.

Svar på tråden Gravid på naturlig väg vid 52?