• Gåsmamman

Kuratorsamtal inför inseminering

Hej på er!

Jag är ensamstående och har länge velat ha barn. Har haft partners men det har inte resulterat i en liten.

Så nu ska jag som ensamstående inseminera med hjälp av donator.

Imorrn ska jag ha mitt kuratorsamtal och undrar nu om det är någon som vill dela med sig om sin egen upplevelse av detta. Jag är jättenervös!

Vilka frågor kan tänkas ställa, vilka förväntningar kan de tänkas ha på mig?

Tänk om jag svarar fel och de inte anser mig lämplig?! ????

Jag har god ekonomi, bra relation med min familj och fast jobb och bostad. Är 32 år och har funderat på det här med insemination i många år, så det är inget jag kommit på igår. Men jag är livrädd att de inte ska godkänna mig som mamma.

Kan någon därute ge mig tips och råd inför mitt samtal imorrn? ??????

• Svar på tråden Kuratorsamtal inför inseminering
  • Anonym (jo)

Tror allt du räknade upp - god ekonomi, bra relation till familjen etc. ger en god grund för kuratorsamtalet!

• Anonym (jo)

Och just det här att du skrev att det inte var något du kom på igår.

• Anonym (A)

Skriv gärna vad de frågade om här sen, är själv intresserad av att höra. Har valt att åka utomlands istället för att göra det här i Sverige, dels för att själv få välja donator och veta mer om honom, men också dels för att komma runt kuratorsamtalet. Inte för att jag inte tror jag skulle bli godkänd, men jag anser inte att någon annan har att göra med om huruvida jag ska få bli förälder eller inte. Någon "kurator" som ska sitta där och granska och godkänna? Nej tack. Men är som sagt ändå intresserad av att höra vilka frågor de ställer och så eftersom jag ändå också försöker på egen hand. Kan vara kul att veta hur det funkar här.

• Anonym (jo)
    Anonym (A) skrev 2018-10-28 09:23:48 följande:

Skriv gärna vad de frågade om här sen, är själv intresserad av att höra. Har valt att åka utomlands istället för att göra det här i Sverige, dels för att själv få välja donator och veta mer om honom, men också dels för att komma runt kuratorsamtalet. Inte för att jag inte tror jag skulle bli godkänd, men jag anser inte att någon annan har att göra med om huruvida jag ska få bli förälder eller inte. Någon "kurator" som ska sitta där och granska och godkänna? Nej tack. Men är som sagt ändå intresserad av att höra vilka frågor de ställer och så eftersom jag ändå också försöker på egen hand. Kan vara kul att veta hur det funkar här.

Jag håller med. Tänk om man får en usel handläggare/kurator. Nån jävel som bara ska bestämma hela ens framtid,

Vilket land kör du inseminering i?
  • Anonym (A)
    Anonym (jo) skrev 2018-10-28 09:27:50 följande:

Jag håller med. Tänk om man får en usel handläggare/kurator. Nån jävel som bara ska bestämma hela ens framtid,

Vilket land kör du inseminering i?

Ja precis. Tycker hela grejen är bisarr, att någon utomstående ska bestämma sånt. Förstår ju dock varför det finns sånna regler men det känns ändå som ett stort övertramp för mig personligen. Någon som är och rotar där den inte ska. Många andra känner säkert inte likadant.

Jag kör i Danmark nu. Har inte haft något samtal alls, bara mejlat resultat på blodprov och sen har det bara varit att sätta igång. Passade på att prova i Cypern också när jag var där på lång sommarsemester. Samma sak där, tog bara blodprover och sen körde på.
  • Anonym (jo)
    Anonym (A) skrev 2018-10-28 09:36:45 följande:
    Ja precis. Tycker hela grejen är bisarr, att någon utomstående ska bestämma sånt. Förstår ju dock varför det finns sånna regler men det känns ändå som ett stort övertramp för mig personligen. Någon som är och rotar där den inte ska. Många andra känner säkert inte likadant.

Jag kör i Danmark nu. Har inte haft något samtal alls, bara mejlat resultat på blodprov och sen har det bara varit att sätta igång. Passade på att prova i Cypern också när jag var där på lång sommarsemester. Samma sak där, tog bara blodprover och sen körde på.
    Ok spännande! Överväger detta alternativ själv!
Svar på tråden Kuratorsamtal inför inseminering