• Sharper

Inte tanke på detta!

Jag har egentligen Inte haft en tanke på att om jag går bort så blir barnens pappa överförmyndare för eventuella pengar jag lämnar efter mig (då vi är separerade). Det kom upp när jag och min man har hos en jurist i veckan för att skriva äktenskapsförord och testamente. Man kunde nästan se paniken i våra ögon och vi var båda väldigt snabba med att skriva mina föräldrar som överförmyndare till mina barn och hans föräldrar till sina barn.

Ni andra som inte är ihop med barnens andre förälder. Är det något ni tänkt på och velat ändra eller är ni helt lugna med att det blir den andre föräldern som ska vara överförmyndare om det värsta inträffar?

• Svar på tråden Inte tanke på detta!
  • Långbenopluto

Ni kan inte skriva att nån annan blir överförmyndare till era barn utan pappans tillåtelse om barnen är under 18 år.

Är arvet över en viss summa så blir det spärrat på ett överförmyndarkonto som överförmyndarkontoret sköter, ingen annan.

• Sharper
    Salmiakk skrev 2018-10-28 10:09:02 följande:

Ni kan inte skriva att nån annan blir överförmyndare till era barn utan pappans tillåtelse om barnen är under 18 år.

Är arvet över en viss summa så blir det spärrat på ett överförmyndarkonto som överförmyndarkontoret sköter, ingen annan.

Jo det mina barn ärver efter mig kan jag bestämma vem som blir överförmyndare för. Skrivs inget blir det automatiskt den andre föräldern men det har jag då sett till att min mamma i första hand och min pappa i andra hand tar hand om.
  • Långbenopluto
    Sharper skrev 2018-10-28 10:14:34 följande:
    Jo det mina barn ärver efter mig kan jag bestämma vem som blir överförmyndare för. Skrivs inget blir det automatiskt den andre föräldern men det har jag då sett till att min mamma i första hand och min pappa i andra hand tar hand om.
    Nej, det är överförmyndarkontoret som blir det om barnet är under 18 år och summan är över 44.000 kr (tro det är den summan).
  • Sharper
    Salmiakk skrev 2018-10-28 10:16:00 följande:

Nej, det är överförmyndarkontoret som blir det om barnet är under 18 år och summan är över 44.000 kr (tro det är den summan).

Man skriver ett testamente om särskild förvaltning om man vill att någon annan än andra föräldern ska förvalta arvet. Googla på det så ser du att du har fel.
  • Sharper

Överförmybdarkontoret går in om arvet är.över 8 prisbasbelopp

Svar på tråden Inte tanke på detta!