• Kaffekärring

Min sambo socanmälde mig

Lång historia kort.

Jag har en psykiatrisk diagnos, min sambo har en kurator för anhörigsamtal.

Min sambo har haft en fixide om att jag missbrukar alkohol.

Han gjorde en otrevlig sak emot mig där jag berättade att jag behöver tid ifrån för att tänka.

Dagen efteråt ringer socialjouren och berättar att min sambo bett hans kurator göra en orosanmälan mot mig. (Mot barnen)

Så.

Ena barnet är från en tidigare relation, den andra är vårt gemensamma.

Men socialjouren ringde, sen ringde mitt ena barns pappa och berättar att socialjouren ringt honom med. Dom ringde då dom fått en orosanmälan om att jag var ensam med barnen full.

Mitt ex fnös mer eller mindre åt detta, och min syster var hemma hos mig när dom ringde, även hon fick prata med dom, så ja. Allt var frid och fröjd och den där orosanmälan stämde inte.

Hon från jouren jag fick prata med sa att allt verkar va i sin ordning men att hon måste ju föra vidare anmälan till kontoret.

Nåja, jag fick två kallelser på posten. Sambon gick dit själv och pratade med dom.

Han kom hem och sa "Nej dom var jättetrevliga och sa att ingen behöver va orolig, att det med största säkerhet kommer att läggas ner".

Jag ska prata med dom i telefon på Måndag.

(Jag ville inte va med på mötet, kommer till detta snart varför.)

Igår frågade jag min sambo vad han egentligen sagt till dom på mötet.

Han sa att han sagt att jag är manisk väldigt ofta (är bipolär), jag fick ett flipp där han var rädd dör mig då han inte ens kände igen mig, att jag haft ett missbruk sen April men att han varken vet hur mycket jag dricker eller ens hur ofta, att jag har druckit med barnen hemma och vakna, att jag inte ville komma på mötet då jag var rädd, och en massa mer,till slut ville han inte berätta mer.

Allt jag kan säga är att anklagelserna inte stämmer. Tänker inte gå djupare in på det.

Min sambo anser att jag är manisk när jag är mitt glada jag, han har ingen alls förståelse för min diagnos och allt den innebär, sambon är aldrig hemma och som han sa, han vet inte ens hur ofta eller hur mycket jag dricker.

Ja.. Hursomhelst.

Jag har haft soc med mig innan i bagaget. En gång pga en svartsjuk flickvän (vi är väldigt goda vänner idag), en gång pga en dåvarande sambo som självskadade sig och sista gången när samma snubbe attackera mig i hemmet.

Allt har lagts ner, fått noll anmärkningar osv.

Dock var det incidenten med självskadande sambon fick jag en handläggare som var typ 25år, inga barn och ingen insikt i sjukdomar som skapade en rädsla hos mig.

Efter ett samtal ringde hon mitt ex och hotade med att omhänderta vårt barn om han lämnar barnet hos mig, hon klankade ner på mig och fokus låg på mina självskadebeteendn 10 år innan, jag har alternativ stil och är en otroligt dålig förebild och ja..hon fick sluta jobba sen iallafall. Fick en familjepedagog som skulle följa oss i vardagen men i slutet av utredningstiden, så dom förlängde tiden, men efter några gånger så avslutade även hon ärendet då hon tyckte att det hela var så löjligt.

3mån senare ringer jag och frågar när utredningen ska ta slut och fara svar "men oj, du har inte ens haft en handläggare, här har du en." nu hade set gått 8månader.

Men ja, efter och under detta har jag aldrig kunnat slappna av, får panik av kommunbilar, blir stissig när någon kör upp på uppfarten och vågar inte öppna dörren till folk osv.

min psykolog sa att jag har fått ptsd av detta.

Jag vill inte diskutera om anklagelserna stämmer eller inte, har nog med att göra det inför socialen. Men jag vill veta lite vad ni tror kommer hända?

Någon som varit med om liknande?

Eller haft en sambo som gjort såhär ?

Min sambo är naiv och litar på det soc sa till honom, jag vet ju att det kommer bli en utredning, vet om blodprover osv och allt som hör till.

Min handläggare visar sig vara en gammal skolkompis även, vi bor i en liten by och vi har flera gemensamma vänner. Kan jag byta?

Dessutom visste hon inte att barn börjar förskolan vid 1års åldern, hon är 25 och utan barn, precis som handläggaren som totalt förstörde mig.

Som sagt, ingen diskussion specifikt på anklagelserna, utan helhetsbild helst :)

• Svar på tråden Min sambo socanmälde mig
  • Ina82

Drick ingen alkohol när barnen är med vakna eller sovande (finns ju alkoholfritt). Ta dina mediciner.

Svar på tråden Min sambo socanmälde mig