• Äldre 30 Oct 07:30
    10938 visningar
    13 svar
    13
    10938

    Lunginflammation 3 gånger på 1,5 månad?

    Hej alla!

    Ska göra detta så kort som möjligt.

    Sonen fick förkylningsastma konstaterat i slutet av augusti (två månader sen) efter han gick två dagar på inskolning på förskolan och fick sin andra förkylning. Sin första förkylning fick han i maj, en vecka innan han fyllde 1 år, och fick då sova över en natt på sjukhus pga jobbigt med andningen och dålig syresomsättning.

    De senaste två månaderna har vi varit på akuten minst varannan helg pga jobbigt med andningen, då medicinen vi har (airomir och flutide) inte hjälpt utan fått ta betapred på sjukhuset.

    För mindre än 1,5 månad sedan fick han lunginflammation, åt penicillin och var sedan frisk i totalt 2 veckor(!), blev sedan förkyld och en vecka efter det fick han lunginflammation igen(röntgade denna gången då han varken hade problem med andning och ingen hosta alls, bara feber).

    Han fick penicillin igen att ta i 7 dagar och den avslutades i torsdags kväll. Söndag kväll så fick han feber igen, bara 38 grader men ändå.

    Igår var vi och tog sänkan som bara var på 46 och ska dit igen imorgon(onsdag) och ta provet igen för att se om den är på väg ner eller upp. Borde den inte vara lägre efter 7 dagar med penicillin?

    Han har fortfarande strax över 38 grader och har även blivit snorig, så idag började det sätta sig på andningen men började med hans astmamedicin igår så hoppas det ska lugna sig.

    Han är fortfarande inte sig själv efter lunginflammationen, men började äta lite bättre innan helgen och äter nu sämre igen, kissar som han ska.

    Någon som har varit med om något liknande?

  • Svar på tråden Lunginflammation 3 gånger på 1,5 månad?
  • Äldre 30 Oct 08:28
    #1

    Du bör veta att om ditt barn har förkylningsastma så ska du ge medicin varje dag. Inte bara under förkylningen.

    Du förebygger och hjälper lungorna med den.

  • Äldre 30 Oct 08:36
    #2

    Min son har förkylningsastma och han får mediciner varje dag från oktober till maj i förebyggande syfte.

  • Äldre 30 Oct 08:48
    #3
    br4ve skrev 2018-10-30 08:28:51 följande:

    Du bör veta att om ditt barn har förkylningsastma så ska du ge medicin varje dag. Inte bara under förkylningen.

    Du förebygger och hjälper lungorna med den.


    Vi har inte fått träffa en astmasköterska än och de läkarna vi har haft har tyckt attt vi ska börja med hans mediciner vid första tecknet på förkylning och sluta när symptomen är borta.

    En läkare sa att vi skulle ge montelukasten hela vinterhalvåret, läkaren efter sa att vi endast skulle ge det vid förkylningarna och inte emellan. Vi har träffat kanske 5 läkare...
  • Äldre 30 Oct 08:49
    #4
    Salmiakk skrev 2018-10-30 08:36:51 följande:

    Min son har förkylningsastma och han får mediciner varje dag från oktober till maj i förebyggande syfte.


    Kanske astmasköterskan säger likadant till oss när vi väl får en tid dit. Men ingen av läkararna tycker det än, trots att han varit sjuk så ofta.
  • Äldre 30 Oct 08:52
    #5
    Bettieboop skrev 2018-10-30 08:48:05 följande:

    Vi har inte fått träffa en astmasköterska än och de läkarna vi har haft har tyckt attt vi ska börja med hans mediciner vid första tecknet på förkylning och sluta när symptomen är borta.

    En läkare sa att vi skulle ge montelukasten hela vinterhalvåret, läkaren efter sa att vi endast skulle ge det vid förkylningarna och inte emellan. Vi har träffat kanske 5 läkare...


    Ursäkta mig men... jävla stolpskott (läkaren alltså).

    Har barnet förkylningsastma så borde det finnas rutiner för det. Inget vi börjar och ser...

    Vet att man ska vara riktigt kritisk mot svar på nätet men ring en astmaklinik och hör där hur nu ska göra.

    Då får du adekvat svar från läkare som KAN detta.
  • Äldre 30 Oct 08:59
    #6

    Utan medicin kommer ditt barn bli och vara sjuk hela vintern. Det är därflr man ger medicinen varje dag i förebyggande syfte och inte bara under förkylningen.

    Vid varje förkylning riskerar ditt barn få en lunginflammation.

    Så är det bara. Så jag fattar inte hur dessa läkare ens säger så som de gjort till er.

    Du borde berätta detta till astmaläkaren du kommer få träffa senare. Då kan hen gå vidare med detta och förklara för stolpskotten ni fått detta från.

  • Äldre 30 Oct 09:54
    #7

    Det ska jag absolut göra! Alla dessa läkare har sagt så olika när det gäller allt!

    Ena läkaren när Isak fick sin andra lunginflammation på en månad ?barn kan ha 4-5 lunginflammationer, det är ingen fara?, dagen efter får vi träffa en bra läkare som direkt säger att hon vill göra en utredning på honom pga två lungflastioner på kort tid. Denna läkaren sa även att han var på gränsen för att läggas in, men för att han var så otroligt ledsen så tyckte hon att han behövde komma hem och få lugn och ro, men om han skulle bli minsta dålig eller få högre feber så skulle vi komma tillbaka... åker tillbaka på kvällen då har får 41 graders feber och sköterskan skickat hem oss utan att öppna hans journal. ?Han ser för pigg ut? hon vile inte ens titta eller röra honom, än mindre ta prover.

    Den bra läkaren har bokat oss till astmasköterska, immunbristutredning, röntgen, återbesökx2 mm. Hon har vi bara träffat en gång än så länge och hon hann aldrig säga något om hur vi ger astmamedicinen.

    Längtar tills vi får träffa astmasköterskan och får ordentliga svar!

    Men nu var egentligen detta inlägget mer om lunginflammationen och huruvida det kan vara den som är kvar efter penicillinkuren

  • Äldre 30 Oct 13:37
    #8

    Svårt att svara på men det är väl vanlig kåvepenin ditt barn har och mig veterligen hjälper den inte mot astman som är boven till att det blir lunginflammation.

    Men tänker om ditt barn inte uppvisar bättring efter 3(-max4) dager efter påbörjad kur att ni hör av er till läkaren för koll.

    Det hänger liksom ihop..obehandlad astma- förkylning och lunginflammation..

    Hoppas ni får en bra läkare snarast som kan förklara sambandet och hur ni måste göra och att Isak snart får bli frisk från allt.

  • Äldre 30 Oct 13:45
    #9

    Spammar hör känns det som. Så ursäkta för det :)

    Det är inte många läkare som har koll på astma och följderna av en obehandlad astma.

    Har man det och flera lunginflammationer som följd är det inte samma sak som ett barn utan astma som får lunginflammation flera gånger inom kort period.

    Vill bara att ni får rätt information så ni kan säga ifrån. För hur man än vänder och vrider på allt så är han ju bara dryga året, laborera med mediciner kan man göra som vuxen om man så vill men barn borde tas mer på allvar.

  • Äldre 30 Oct 23:42
    #10

    Har tyvärr inget svar på din fråga. Men varför har ni slutat med astma medicinen på så kort tid? Tänker på att den hjälper ju också till att hålla luftvägarna i bra skick.. Här har vi full dos under hela förkylningen tills minsta lilla är borta och den lägsta dosen 4 veckor till. Du kan även få betapred eller singulair utskrivet så att du slipper åka in till sjukhuset hela tiden. Det här iallafall jag fått med alla mina barn.

    Tyvärr så är också perioden med förskolan riktigt tuff om man har otur tills barnens immunförsvar förstärkts. Den som varit mest frisk av mina barn slutade vara sjuk flera gånger i månaden vid ca 3 1/2 års ålder resten har det tagot längre tid för och då har alla börjat på förskolan när dom varit runt 1 1/2. Hoppas det löser sig :)

  • Äldre 30 Oct 23:45
    #11
    neaaaak skrev 2018-10-30 23:42:52 följande:

    Har tyvärr inget svar på din fråga. Men varför har ni slutat med astma medicinen på så kort tid? Tänker på att den hjälper ju också till att hålla luftvägarna i bra skick.. Här har vi full dos under hela förkylningen tills minsta lilla är borta och den lägsta dosen 4 veckor till. Du kan även få betapred eller singulair utskrivet så att du slipper åka in till sjukhuset hela tiden. Det här iallafall jag fått med alla mina barn.

    Tyvärr så är också perioden med förskolan riktigt tuff om man har otur tills barnens immunförsvar förstärkts. Den som varit mest frisk av mina barn slutade vara sjuk flera gånger i månaden vid ca 3 1/2 års ålder resten har det tagot längre tid för och då har alla börjat på förskolan när dom varit runt 1 1/2. Hoppas det löser sig :)


    Min telefon var visst helt ute och cyklade ,stog att du hade fått 0 svar tills jag hade svarat . Hehe. Ser nu att det var fler som hade reagerat på medicineringen :)
  • Äldre 1 Nov 12:53
    #12
    br4ve skrev 2018-10-30 13:37:54 följande:

    Svårt att svara på men det är väl vanlig kåvepenin ditt barn har och mig veterligen hjälper den inte mot astman som är boven till att det blir lunginflammation.

    Men tänker om ditt barn inte uppvisar bättring efter 3(-max4) dager efter påbörjad kur att ni hör av er till läkaren för koll.

    Det hänger liksom ihop..obehandlad astma- förkylning och lunginflammation..

    Hoppas ni får en bra läkare snarast som kan förklara sambandet och hur ni måste göra och att Isak snart får bli frisk från allt.


    Njae, han har fått evy-max då han fick utslag av kåvepeninen.

    Jag har nog uttryckt mig dåligt då vi inte har några problem alls med andningen, varken nu eller vid den andra lunginflammationen.

    Hans sänka har gått ner från 46 i måndags till 16 igår så det är på rätt håll!

    Däremot så har han haft 38 graders feber sen i söndags och funderar på om vi ska åka till vårdcentralen imorgon eller inte... har självklart pratat med dom och med tanke på att hans allmäntillstånd är bra och febern inte är så hög så kan vi avvakta till måndag.

    Jag tänker att det inte är så mycket de kan göra när sänkan är på väg ner? Då borde det väl vara virus och det kan de inte göra något åt? Han är snorig de första två timmarna på morgonen sen inga problem under dagen.

    Äter dåligt men han får i sig välling och ersättning utan problem.
  • Äldre 1 Nov 12:58
    #13
    neaaaak skrev 2018-10-30 23:42:52 följande:

    Har tyvärr inget svar på din fråga. Men varför har ni slutat med astma medicinen på så kort tid? Tänker på att den hjälper ju också till att hålla luftvägarna i bra skick.. Här har vi full dos under hela förkylningen tills minsta lilla är borta och den lägsta dosen 4 veckor till. Du kan även få betapred eller singulair utskrivet så att du slipper åka in till sjukhuset hela tiden. Det här iallafall jag fått med alla mina barn.

    Tyvärr så är också perioden med förskolan riktigt tuff om man har otur tills barnens immunförsvar förstärkts. Den som varit mest frisk av mina barn slutade vara sjuk flera gånger i månaden vid ca 3 1/2 års ålder resten har det tagot längre tid för och då har alla börjat på förskolan när dom varit runt 1 1/2. Hoppas det löser sig :)


    Vi går efter schemat vi har fått av läkaren... då får han full dos 4 gånger/dag de första 3 dagarna från första tecknet på infektion/förkylning och sedan 2 gånger/dag tills det inte finns något som helst symptom kvar. Denna gången gav vi under hela penicillinkuren och började sen igen två dagar efter när febern kom.

    Betapred får vi inte utskrivet, de vill att vi åker in istället. Nu har han ju inte haft förkylningsastman så länge så kanske därför de vill ha extra koll?
Svar på tråden Lunginflammation 3 gånger på 1,5 månad?