• Frankie Bean

    Extra utekläder förskola

    Undrar över det där med extrakläder till förskolan. Hur många uppsättningar har folk egentligen, och varför? Vi har endast ett set av regnkläder samt vinterkläder. Eftersom vi går eller cyklar till förskolan känns det bara konstigt att byta om där sedan. Eller är mitt barn ovanligt stillsamt? Jag aldrig varit med om att kläderna skulle vara blöta vid hämtning eller inte kunna användas på något sätt.

  • Svar på tråden Extra utekläder förskola
  • Anonym (.)

    Min son (4 år)har extra ställ på förskolan då det hänt att han kissat på sig flera gånger utomhus. Däremot har han aldrig blött ner kläderna av regn eller liknande.

  • Anonym (a)

    Det är hysteriskt numer med att ha massor av extra allt. Många gånger är det även förskolan som eldar på om detta.

    Men att ha extra regnkläder kan ju vara praktiskt varav ett är hemma och ett på förskolan samt mössa och vantar. För att slippa släpa fram och tillbaka.. och så glömmer man ibland...

    Men overall... nej det är inte nödvändigt.

  • modsey

    Vi har inte heller haft massa extrakläder utan använt samma. Ser ingen stor vinst med att köpa dubbla uppsättningar faktiskt.

  • Anonym (Sara)

    Regnkläder och en bra overall är ju vättentäta, så de är ju aldrig blöta/smutsiga på insidan. Vad gör det om de är blöta på utsidan? Vi har bara en uppsättning av både overall och regnkläder och vinterskor/gummistövlar. Regnkläderna är alltid på förskolan och overallen har de på sig när de går till och från förskolan och när de är utomhus på förskolan.

  • Delilah2001

    För tillfället har jag inget förskolebarn, men jag föredrar att ha en extra uppsättning av overall, regnkläder och skor/stövlar. Av erfarenhet. Har hänt mer än en gång att vi glömt regnkläderna på förskolan under helg/lov, och inte haft några regnkläder hemma.

    Dessutom blir ytterkläderna blöta, ibland genomblöta och smutsiga, och då är det bra med ombyte.

    Min mellanpojke har otaliga gånger badat lerbad på förskolan. Vi har inget torkskåp hemma heller.

    Mina barn har haft (och kommer ha) en overall plus en vinterjacka och ett par vattentäta termobyxor. Två par vinterskor/stövlar.

    Alla gör som de vill. Jag hade en uppsättning till barnen i början; men upptäckte att det inte räckte.

    Bra vinterkläder är inte billiga, men man kan komma undan med halva priset om man köper vid "fel" säsong.

    Extrakläderna har jag ofta fått eller köpt begagnat i bra skick.

  • Anonym (K)

    Vår 2-åring har precis slutat med blöja och har man otur sker en olycka utomhus. Därför har vi köpt extra galonbyxor och extra overall billigt på loppis som vi har hängandes på förskolan om det skulle komma kiss i ytterkläderna. Fick båda plaggen för 100 kr så kändes inte som någon större utgift för att vara säker på att han kan vara ute på förskolan.

  • Guldbarb

    Vi åker oftast bil till förskolan och då är det toppen med extra uppsättningar då han inte får åka med ex vinteroverall i bilen. Likaså vid plötsliga väderomslag är det bra med ex regnkläder och stövlar som alltid finns på plats. (Sedan är det väldigt bra vid olyckor också).

  • asdfgh

    Vi har äldstas kläder från förra året som reserv hemma. Lite för små för att funka till vardags för äldsta och lite för stora för yngsta men bägge kan använda dem i nödfall.

    Det enda vi har i flera uppsättningar är vantar men då handlar det oftast om ett par "bra" vantar och 1-2 par vantar som bara är vattenavvisande.

Svar på tråden Extra utekläder förskola