Nån mer som får PMS trots p-piller?
Jag har ätit p-piller sedan tonåren (sen 20 år) men får trots det alltid PMS en vecka innan mens. Ingen barnmorska eller läkare lyssnar på mig utan alla säger bara att man inte kan få PMS om man äter p-piller får då har man ingen ägglossning. Säg det till min kropp!!
Som på klockslaget en vecka innan mens blir jag gråtmild, får ångest, oro, samlar på mig vatten och magen svullnar. Jag kan bli galet arg för ingenting och gråter mycket, är känslig och får mörka tankar. Detta håller i sig 3-4 dagar och brukar släppa nån dag innan mensen kommer. Så fort mensen kommit kissar jag mycket och magsvullnaden och vattenansamlingen försvinner efter någon dag, och jag känner mig som vanligt i humöret igen.
Jag kan som sagt ställa klockan efter detta och efter så många år med samma mönster fattar jag ju att det måste vara PMS.
Men varför lyssnar ingen i vården? Finns det verkligen ingen annan som får PMS trots att de äter p-piller? Det är inga minipiller utan vanliga, och jag har ätit samma sort de flesta av dessa 20 åren. Jag har provat andra sorter samt minipiller för att se om det hjälpte men då fick jag istället mellanblödningar vilket var väldigt jobbigt. Jag vill inte byta preventivmedelssort heller eftersom det är så smidigt med p-piller.
Jag motionerar och äter bra, utesluter nästan alltid socker och mjölmat och äter mycket frukt och grönt och bra proteiner om kosten spelar någon roll för PMS.
Vill bara veta om det finns fler som jag och i så fall om ni vet något hjälpmedel? Humörsvängningarna är det värsta att leva med, jag hatar att få mörka tankar och lipa utan anledning. Det är tur att det bara är några dagar i månaden men jag är så trött på det här nu. Hjälp?